Bakalářská práce má aplikační charakter. Cílem bakalářské práce je prokázat význam využití performance v mateřských školách. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na akční umění a především performance. V případě realizace tohoto umění s dětmi předškolního věku jsou zde uvedeny výtvarné techniky a další možnosti týkající se tvorby s dětmi. A v neposlední řadě teoretická část bakalářské práce pojednává o tom, jak je umění akce ukotveno v Rámcovém vzdělávacím programu, jsou zde uvedeny oblasti a specifika aplikace performance v předškolním věku. V praktické části bakalářské práce je prezentován výtvarný projekt zaměřený na performance realizovanou různými formami. Skrze tento projekt je rozvíjena především kreativita, fantazie, sebeprezentace a je usilováno o prožitek z procesu tvorby. Projekt byl ověřen v praxi v prostředí mateřské školy, kde byl také evaluován a na základě této evaluace bylo zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis has an applicational character. The Bachelor thesis aims to demonstrate the importance of the use of performance in the kindergartens. The theoretical part of the thesis focuses on action art and mostly on performance. The thesis specifies different artistic means for practising this kind of art with pre-school children. Last but not least, the theoretical part explains how the art of performance gets anchored in the framework of an educational plan. There are also some specifics and didactic strategies for the application of performance in pre-school age. In the practical part of the Bachelor thesis, an art project gets presented. This project focused on various forms of realised performance. Children's creativity, fantasy and self-realisation got strongly developed in the course of this project. The project had a chance to get tested in kindergarten's environment, and it also got an evaluation from there. The recommendation for the kindergartens' practice got formed based on those notions.
Klíčová slova
performance, umění v MŠ, výtvarný projev, výtvarný experiment, kreativita, prožitek, sebeprezentace
Klíčová slova v angličtině
performance art, kindergarten art, visual art expression, visual art experiment, creativity, experience, self-expression
Rozsah průvodní práce
96 s. (147 217 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter. Cílem bakalářské práce je prokázat význam využití performance v mateřských školách. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na akční umění a především performance. V případě realizace tohoto umění s dětmi předškolního věku jsou zde uvedeny výtvarné techniky a další možnosti týkající se tvorby s dětmi. A v neposlední řadě teoretická část bakalářské práce pojednává o tom, jak je umění akce ukotveno v Rámcovém vzdělávacím programu, jsou zde uvedeny oblasti a specifika aplikace performance v předškolním věku. V praktické části bakalářské práce je prezentován výtvarný projekt zaměřený na performance realizovanou různými formami. Skrze tento projekt je rozvíjena především kreativita, fantazie, sebeprezentace a je usilováno o prožitek z procesu tvorby. Projekt byl ověřen v praxi v prostředí mateřské školy, kde byl také evaluován a na základě této evaluace bylo zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis has an applicational character. The Bachelor thesis aims to demonstrate the importance of the use of performance in the kindergartens. The theoretical part of the thesis focuses on action art and mostly on performance. The thesis specifies different artistic means for practising this kind of art with pre-school children. Last but not least, the theoretical part explains how the art of performance gets anchored in the framework of an educational plan. There are also some specifics and didactic strategies for the application of performance in pre-school age. In the practical part of the Bachelor thesis, an art project gets presented. This project focused on various forms of realised performance. Children's creativity, fantasy and self-realisation got strongly developed in the course of this project. The project had a chance to get tested in kindergarten's environment, and it also got an evaluation from there. The recommendation for the kindergartens' practice got formed based on those notions.
Klíčová slova
performance, umění v MŠ, výtvarný projev, výtvarný experiment, kreativita, prožitek, sebeprezentace
Klíčová slova v angličtině
performance art, kindergarten art, visual art expression, visual art experiment, creativity, experience, self-expression
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti využití performance jako výtvarněuměleckého prostředku v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o využití forem výtvarné performance u dětí předškolního věku.
Zpracování výtvarného projektu zaměřeného na aplikaci výtvarné performance do prostředí mateřské školy.
Realizace výtvarného projektu a jeho ověření v mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti využití performance jako výtvarněuměleckého prostředku v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o využití forem výtvarné performance u dětí předškolního věku.
Zpracování výtvarného projektu zaměřeného na aplikaci výtvarné performance do prostředí mateřské školy.
Realizace výtvarného projektu a jeho ověření v mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bečvářová, I. (2015). Výtvarná dramatika v pedagogické praxi: netradiční činnosti pro předškolní a školní věk. Praha: Portál.
Fišer, Z., Havlík, V., & Horáček, R. (2010). Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno:Masarykova univerzita.
Goldberg, R. L. (2011). Performance art: from futurism to the present. New York: THAMES & HUDSON.
Morganová, P. (2009). Akční umění. Olomouc: Nakladatelství J. Vacl.
Syslová, Z., Burkovičová, R., Kropáčková, J., Šilhánová, K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Bečvářová, I. (2015). Výtvarná dramatika v pedagogické praxi: netradiční činnosti pro předškolní a školní věk. Praha: Portál.
Fišer, Z., Havlík, V., & Horáček, R. (2010). Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno:Masarykova univerzita.
Goldberg, R. L. (2011). Performance art: from futurism to the present. New York: THAMES & HUDSON.
Morganová, P. (2009). Akční umění. Olomouc: Nakladatelství J. Vacl.
Syslová, Z., Burkovičová, R., Kropáčková, J., Šilhánová, K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou bakalářskou práci. Doc. Wiegerová upozornila na nepřesnost v definováni klíčového pojmu, nevhodně formulované cíle a vzniklé výzkumné kategorie. Po přečtení posudků studentka odpovídala na otázky, které jsou v nich uvedené. Oponentka označila teoretická východiska za legitimní pro aplikační část. V praktické části oceňuje vlastní reflexe studentky. Na otázky oponentky i vedoucí práce studentka adekvátně odpověděla. Doc. Petrová položila otázku. Studentka při odpovědi nedokázala dostatečně propojit teorii s aplikací na projekt.