Bakalářská práce aplikačního charakteru pojednává o možnostech začlenění komiksů do přírodovědného vzdělávání v podmínkách mateřských škol. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teoretické části věnována přírodovědnému vzdělávání a přírodovědné gramotnosti, dále badatelsky orientovanou výukou, vymezením komiksu a jeho charakteristik jako didaktického prostředku. V praktické části je představena sada komiksů, následovalo její ověření. Evaluace sady komiksů byla provedena učitelkou a samotnými dětmi. Zjištěné údaje vytvořily náhled na oblast komiksu s přírodovědnou tématikou a jeho využitelnosti v přírodovědném vzděláváním v podmínkách mateřských škol.
Anotace v angličtině
The application-type bachelor thesis deals with the possibility of incorporating comics into science education in kindergartens. The bachelor thesis is divided into a theoretical part and practical part. In the theoretical part we pay attention to the terms of science education and science literacy, after that we deal with the definitions of Inquiry-based Science Education and comics and its characteristics as a didactic tool. The practical part shows a set of comics, followed by its verification. The set of comics was evaluated by a teacher and by the children themselves. Collected data gives us an insight in the field of comics with a science theme and its usability as a tool in science education in kindergartens.
Bakalářská práce aplikačního charakteru pojednává o možnostech začlenění komiksů do přírodovědného vzdělávání v podmínkách mateřských škol. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teoretické části věnována přírodovědnému vzdělávání a přírodovědné gramotnosti, dále badatelsky orientovanou výukou, vymezením komiksu a jeho charakteristik jako didaktického prostředku. V praktické části je představena sada komiksů, následovalo její ověření. Evaluace sady komiksů byla provedena učitelkou a samotnými dětmi. Zjištěné údaje vytvořily náhled na oblast komiksu s přírodovědnou tématikou a jeho využitelnosti v přírodovědném vzděláváním v podmínkách mateřských škol.
Anotace v angličtině
The application-type bachelor thesis deals with the possibility of incorporating comics into science education in kindergartens. The bachelor thesis is divided into a theoretical part and practical part. In the theoretical part we pay attention to the terms of science education and science literacy, after that we deal with the definitions of Inquiry-based Science Education and comics and its characteristics as a didactic tool. The practical part shows a set of comics, followed by its verification. The set of comics was evaluated by a teacher and by the children themselves. Collected data gives us an insight in the field of comics with a science theme and its usability as a tool in science education in kindergartens.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na komiksovou tvorbu v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o problematice didaktického využití komiksu v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole.
Vytvoření sady komiksů o přírodovědných tématech pro děti předškolního věku.
Realizace a ověření sady komiksů v mateřské škole.
Evaluace sady komiksů a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na komiksovou tvorbu v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o problematice didaktického využití komiksu v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole.
Vytvoření sady komiksů o přírodovědných tématech pro děti předškolního věku.
Realizace a ověření sady komiksů v mateřské škole.
Evaluace sady komiksů a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Eshach, H. (2006). Science literacy in primary schools and pre-schools. Dordrecht: Springer.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Koutníková, M., & Wiegerová, A. (2017). Využití komiksů v podmínkách mateřských škol. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Trna, J., & Trnová, E. (2015). Moduly s experimenty v badatelsky orientovaném přírodovědném vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Eshach, H. (2006). Science literacy in primary schools and pre-schools. Dordrecht: Springer.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Koutníková, M., & Wiegerová, A. (2017). Využití komiksů v podmínkách mateřských škol. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Trna, J., & Trnová, E. (2015). Moduly s experimenty v badatelsky orientovaném přírodovědném vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k problematickým úsekům v teoretické části práce. Ocenila ovšem zpracování aplikační části. Oponentka práce se vyjádřila k nesrovnalostem v didaktické rovině. Vedoucí práce položila otázku týkající se problémů při realizaci aplikační části práce. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce položila otázku, která se orientovala na komiks v kontextu s badatelsky orientovaným vzděláváním. Studentka dokázala adekvátně odpovědět.