Má empirická bakalářská práce se zabývá komunikací dětí předškolního věku, které pracují ve skupinové práci v prostředí mateřské školy. Tato práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou popsány základní pojmy problematiky, komunikační kompetence, sumarizovaný vývoj dětské řeči, faktory, které mohou vývoj řeči ovlivňovat a skupinová práce v mateřské škole. Obsahem praktické části bakalářské práce je popis komunikace dětí při skupinové práci v prostředí mateřské školy, použitím metody výzkumu kvalitativního rozboru získaných dat za pomoci participačního pozorování. Sesbíraná data jsou zpracována prostřednictvím otevřeného kódování a poté interpretována. Dále se v praktické části práce zabývám formami komunikace, které děti využívají, způsoby prosazování ve skupině a strategiemi, které děti při skupinové práci využívají.
Anotace v angličtině
My empirical bachelor thesis deals with communication of preschool children working in group work in kindergarten environment. This work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part describes the basic concepts of communication, communication competence, summarized development of children's speech, factors that can influence speech development and group work in kindergarten. The content of the practical part of the bachelor thesis is a description of the communication of children in group work in the kindergarten environment, using the method of research of qualitative analysis of the obtained data with the help of participatory observation. The data collected is processed through open coding and then interpreted. Furthermore, in the practical part of the thesis I deal with the forms of communication that children use, the ways of promotion in the group and strategies that children use in group work.
Klíčová slova
komunikační kompetence dítěte, skupinová forma vyučování, skupinová komunikace, dětská skupina, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
communication competence of a child, group form of teaching, group communication, children's group, kindergarten
Rozsah průvodní práce
53 s. (71 795 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Má empirická bakalářská práce se zabývá komunikací dětí předškolního věku, které pracují ve skupinové práci v prostředí mateřské školy. Tato práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou popsány základní pojmy problematiky, komunikační kompetence, sumarizovaný vývoj dětské řeči, faktory, které mohou vývoj řeči ovlivňovat a skupinová práce v mateřské škole. Obsahem praktické části bakalářské práce je popis komunikace dětí při skupinové práci v prostředí mateřské školy, použitím metody výzkumu kvalitativního rozboru získaných dat za pomoci participačního pozorování. Sesbíraná data jsou zpracována prostřednictvím otevřeného kódování a poté interpretována. Dále se v praktické části práce zabývám formami komunikace, které děti využívají, způsoby prosazování ve skupině a strategiemi, které děti při skupinové práci využívají.
Anotace v angličtině
My empirical bachelor thesis deals with communication of preschool children working in group work in kindergarten environment. This work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part describes the basic concepts of communication, communication competence, summarized development of children's speech, factors that can influence speech development and group work in kindergarten. The content of the practical part of the bachelor thesis is a description of the communication of children in group work in the kindergarten environment, using the method of research of qualitative analysis of the obtained data with the help of participatory observation. The data collected is processed through open coding and then interpreted. Furthermore, in the practical part of the thesis I deal with the forms of communication that children use, the ways of promotion in the group and strategies that children use in group work.
Klíčová slova
komunikační kompetence dítěte, skupinová forma vyučování, skupinová komunikace, dětská skupina, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
communication competence of a child, group form of teaching, group communication, children's group, kindergarten
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti komunikace dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na dětskou řeč a vzájemnou komunikaci dětí při skupinové práci v prostředí mateřské školy.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím participačního pozorování dětí v mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich vyhodnocení a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti komunikace dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na dětskou řeč a vzájemnou komunikaci dětí při skupinové práci v prostředí mateřské školy.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím participačního pozorování dětí v mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich vyhodnocení a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2007). Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Doherty-Sneddon, G. (2005). Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál.
Kasíková, H. (2007). Kooperativní učení a vyučování. Praha: Karolinum.
Otto, B. (2018). Language development in early childhood education (Fifth edition). New York: Pearson.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2007). Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Doherty-Sneddon, G. (2005). Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál.
Kasíková, H. (2007). Kooperativní učení a vyučování. Praha: Karolinum.
Otto, B. (2018). Language development in early childhood education (Fifth edition). New York: Pearson.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-výzkumného charakteru. Vedoucí práce se vyjádřila k teoretické i empirické části práce a položila otázky, na které studentka dokázala odpovědět. Studentka reagovala na otázky uvedené v posudku oponenta s určitými nedostatky. Doc. Majerčíková uvedla připomínku k bakalářské práci, studentka na ni vhodně reagovala.