Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je zjistit informovanost rodičů o připravenosti dítěte na vstup do základní školy. Teoretická část objasňuje základní pojmy školní připravenosti a zralosti, dále charakteristiku dítěte předškolního věku a jeho vývoj dovedností a schopností. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o jednotlivých oblastech školní zralosti, které se váží k dané problematice. Závěr teoretické části se zabývá spoluprací rodiny a školy. Část empirická prezentuje výsledky kvantitativně orientovaného výzkumu, které byly zjišťovány pomocí dotazníkového šetření s rodiči.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The aim of the work is to find out the parents' awareness of the child's readiness to enter primary school. The theoretical part clarifies the basic concepts of school readiness and maturity, as well as the characteristics of the preschool child and his development of skills and abilities. The theoretical part summarizes the knowledge about individual areas of school maturity, which is related to the issue. The conclusion of the theoretical part deals with the cooperation of family and school. The empirical part presents the results of quantitatively oriented research, which were determined using a questionnaire survey with parents.
Klíčová slova
školní připravenost, školní zralost, dítě předškolního věku, zápis do první třídy, spolupráce rodiny a školy
Klíčová slova v angličtině
school readiness, school maturity, preschool child, school enrolment, cooperation between family and school
Rozsah průvodní práce
66 s. (81 269 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je zjistit informovanost rodičů o připravenosti dítěte na vstup do základní školy. Teoretická část objasňuje základní pojmy školní připravenosti a zralosti, dále charakteristiku dítěte předškolního věku a jeho vývoj dovedností a schopností. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o jednotlivých oblastech školní zralosti, které se váží k dané problematice. Závěr teoretické části se zabývá spoluprací rodiny a školy. Část empirická prezentuje výsledky kvantitativně orientovaného výzkumu, které byly zjišťovány pomocí dotazníkového šetření s rodiči.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The aim of the work is to find out the parents' awareness of the child's readiness to enter primary school. The theoretical part clarifies the basic concepts of school readiness and maturity, as well as the characteristics of the preschool child and his development of skills and abilities. The theoretical part summarizes the knowledge about individual areas of school maturity, which is related to the issue. The conclusion of the theoretical part deals with the cooperation of family and school. The empirical part presents the results of quantitatively oriented research, which were determined using a questionnaire survey with parents.
Klíčová slova
školní připravenost, školní zralost, dítě předškolního věku, zápis do první třídy, spolupráce rodiny a školy
Klíčová slova v angličtině
school readiness, school maturity, preschool child, school enrolment, cooperation between family and school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se spoluprací mateřské školy a rodiny.
Vymezení teoretických východisek o komunikaci učitele a rodiče týkající se připravenosti dítěte na vstup do základní školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku s rodiči.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se spoluprací mateřské školy a rodiny.
Vymezení teoretických východisek o komunikaci učitele a rodiče týkající se připravenosti dítěte na vstup do základní školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku s rodiči.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: Spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
Dyches, T., Carter, J., & Prater, M. (2011). A Teacher's Guide to Communicating with Parents: Practical Strategies for Developing Successful Relationships. Pearson Education.
Lažová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2012). Autoevaluace v mateřské škole: cesta ke kvalitě vzdělávání. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: Spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
Dyches, T., Carter, J., & Prater, M. (2011). A Teacher's Guide to Communicating with Parents: Practical Strategies for Developing Successful Relationships. Pearson Education.
Lažová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2012). Autoevaluace v mateřské škole: cesta ke kvalitě vzdělávání. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-výzkumného charakteru. Studentka se vyjádřila k připomínkám uvedeným v posudku oponentky práce. Na otázku vedoucí práce dokázala adekvátně odpovědět. Doc. Majerčíková uvedla určité nedostatky, které v práci shledala. Členka komise Mgr. Tomancová ocenila použití cizojazyčné literatury, zároveň ale dodala, že práce měla větší potenciál.