Bakalářská práce aplikačního typu je zaměřena na tvorbu a aplikaci knihy pokusů, podporující přírodovědné vzdělávání, v podmínkách mateřských škol. Cílem je ověřit soubor deseti pokusů obsažených v knize a na základě jejich evaluace poskytnout doporučení pro praxi. V teoretické části jsou přiblížena východiska pro využití knihy přírodovědných pokusů. Je představena koncepce přírodovědného vzdělávání a badatelsky orientované výuky. Pozornost je také věnována objasnění pojmu pokus, který je s těmito koncepcemi významně spjatý. V praktické části je prezentován soubor deseti pokusů pro děti v předškolním věku, jehož cílem je mimo jiné podporovat přirozenou zvídavost dětí a schopnost samostatně realizovat pokusy. Praktická část je doplněna o evaluaci v podobě sebereflexe, reflexe učitelky a hodnocení dětmi, na základě které jsou následně vyvozeny závěry a formulováno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis of application type is focused on a creation and application of a book of experiments, supporting science education in kindergartens. The goal is to verify a set of ten science experiments contained in the book and give recommendation for practical use based on their evaluation. In the theoretical part are resources for the use of the book of experiments. The concepts of science education and inquiry-based instruction are introduced. Attention i salso paid to the explanation of the term experiment, which is significantly associated with these concepts. The practical part presents a set of ten experiments for preschool children, the aim of which is, among other things, to support the natural curiosity of children and support the ability to carry out experiments independently. The practical part is supplemented with evaluation in the form of self-reflection, teacher's reflection and evaluation by children. Recommendations for practical use are formulated based on the results.
Klíčová slova
přírodovědné vzdělávání, badatelsky orientovaná výuka, přírodovědný pokus
Bakalářská práce aplikačního typu je zaměřena na tvorbu a aplikaci knihy pokusů, podporující přírodovědné vzdělávání, v podmínkách mateřských škol. Cílem je ověřit soubor deseti pokusů obsažených v knize a na základě jejich evaluace poskytnout doporučení pro praxi. V teoretické části jsou přiblížena východiska pro využití knihy přírodovědných pokusů. Je představena koncepce přírodovědného vzdělávání a badatelsky orientované výuky. Pozornost je také věnována objasnění pojmu pokus, který je s těmito koncepcemi významně spjatý. V praktické části je prezentován soubor deseti pokusů pro děti v předškolním věku, jehož cílem je mimo jiné podporovat přirozenou zvídavost dětí a schopnost samostatně realizovat pokusy. Praktická část je doplněna o evaluaci v podobě sebereflexe, reflexe učitelky a hodnocení dětmi, na základě které jsou následně vyvozeny závěry a formulováno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis of application type is focused on a creation and application of a book of experiments, supporting science education in kindergartens. The goal is to verify a set of ten science experiments contained in the book and give recommendation for practical use based on their evaluation. In the theoretical part are resources for the use of the book of experiments. The concepts of science education and inquiry-based instruction are introduced. Attention i salso paid to the explanation of the term experiment, which is significantly associated with these concepts. The practical part presents a set of ten experiments for preschool children, the aim of which is, among other things, to support the natural curiosity of children and support the ability to carry out experiments independently. The practical part is supplemented with evaluation in the form of self-reflection, teacher's reflection and evaluation by children. Recommendations for practical use are formulated based on the results.
Klíčová slova
přírodovědné vzdělávání, badatelsky orientovaná výuka, přírodovědný pokus
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na cíle přírodovědného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z oblasti využití přírodovědných pokusů dětmi předškolního věku.
Vytvoření knihy přírodovědných pokusů pro děti předškolního věku v mateřské škole.
Realizace a ověření knihy přírodovědných pokusů ve vybrané mateřské škole.
Evaluace využití knihy přírodovědných pokusů a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na cíle přírodovědného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z oblasti využití přírodovědných pokusů dětmi předškolního věku.
Vytvoření knihy přírodovědných pokusů pro děti předškolního věku v mateřské škole.
Realizace a ověření knihy přírodovědných pokusů ve vybrané mateřské škole.
Evaluace využití knihy přírodovědných pokusů a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova.
Meier, D., & Sisk-Hilton, S. (2013). Nature education with young children. Integrating inquiry and practice. New York: Routledge.
Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1(1), 33-49.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova.
Meier, D., & Sisk-Hilton, S. (2013). Nature education with young children. Integrating inquiry and practice. New York: Routledge.
Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1(1), 33-49.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svoji práci. Vedoucí práce se vyjádřila k problematickým úsekům teoretické části práce a ocenila aplikační část. Oponentka práce se také vyjádřila k nepřesnostem v teoretické části práce a ocenila originalitu představeného produktu. Vedoucí práce položila otázku týkající se realizace aplikace. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce položila otázku, která se orientovala na obsah sbírky pokusů. Studentka odpověděla s nedostatky.