Bakalářská práce má aplikační charakter. Zaměřuje se na fyzický rozvoj dítěte a oblast zdokonalování psychických procesů a funkcí. Teoretická část obsahuje terminologické vymezení pojmů souvisejících s pedagogickou diagnostikou v prostředí mateřské školy. Dále se zabývá diagnostickým portfoliem a jeho obsahem. Popisuje profesní kompetence učitele a to především kompetenci diagnostickou. Praktická část popisuje návrh, realizaci souboru aktivit diagnostického portfolia a evaluaci obsahu aktivit. Tyto aktivity jsou
zaměřeny na rozvoj základů klíčových kompetencí a poskytují informace o výsledcích a pokroku dítěte. Pomáhají učiteli při volbě výchovných a vzdělávacích strategií k podpoře individuálního vývoje dítěte. Praktická část je doplněna také o doporučení pro praxi v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The purpose of this dissertation is to inspect child development in physical terms, as well as improvement of psychological processes and function. This dissertation focuses on application. Theoretical part explains the discourse of pedagogy, key terms and their diagnostics in preschoolers. It studies the diagnostic portfolio and its content. Further, the theoretical part describes professional competences of teachers, most importantly diagnostic competence. Practical part consists of a proposal for diagnostic action as series of activities from the portfolio, its implementation and evaluation. Said activities focus on development of fundamental competences and provide information on results and progress of the child. Activities aid teacher's choice of pedagogic strategies and teaching methods in order to support and enhance individual child development. Practical part concludes with
a proposal of pedagogic action and teaching strategies for children in preschool.
Klíčová slova
diagnostické portfolio, diagnostický nástroj, diagnostická kompetence
učitele, individualizace ve vzdělávání, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
diagnostic portfolio, diagnostic tool, diagnostic competence, individualization in education, preschool
Rozsah průvodní práce
97 s. (112 625 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter. Zaměřuje se na fyzický rozvoj dítěte a oblast zdokonalování psychických procesů a funkcí. Teoretická část obsahuje terminologické vymezení pojmů souvisejících s pedagogickou diagnostikou v prostředí mateřské školy. Dále se zabývá diagnostickým portfoliem a jeho obsahem. Popisuje profesní kompetence učitele a to především kompetenci diagnostickou. Praktická část popisuje návrh, realizaci souboru aktivit diagnostického portfolia a evaluaci obsahu aktivit. Tyto aktivity jsou
zaměřeny na rozvoj základů klíčových kompetencí a poskytují informace o výsledcích a pokroku dítěte. Pomáhají učiteli při volbě výchovných a vzdělávacích strategií k podpoře individuálního vývoje dítěte. Praktická část je doplněna také o doporučení pro praxi v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The purpose of this dissertation is to inspect child development in physical terms, as well as improvement of psychological processes and function. This dissertation focuses on application. Theoretical part explains the discourse of pedagogy, key terms and their diagnostics in preschoolers. It studies the diagnostic portfolio and its content. Further, the theoretical part describes professional competences of teachers, most importantly diagnostic competence. Practical part consists of a proposal for diagnostic action as series of activities from the portfolio, its implementation and evaluation. Said activities focus on development of fundamental competences and provide information on results and progress of the child. Activities aid teacher's choice of pedagogic strategies and teaching methods in order to support and enhance individual child development. Practical part concludes with
a proposal of pedagogic action and teaching strategies for children in preschool.
Klíčová slova
diagnostické portfolio, diagnostický nástroj, diagnostická kompetence
učitele, individualizace ve vzdělávání, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
diagnostic portfolio, diagnostic tool, diagnostic competence, individualization in education, preschool
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti pedagogické diagnostiky.
Vymezení teoretických východisek o využití diagnostického portfolia k rozvoji dítěte předškolního věku.
Vytvoření souboru aktivit pro tvorbu diagnostického portfolia v mateřské škole.
Realizace a ověření souboru aktivit pro diagnostické portfolio v mateřské škole.
Evaluace obsahu portfolia a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti pedagogické diagnostiky.
Vymezení teoretických východisek o využití diagnostického portfolia k rozvoji dítěte předškolního věku.
Vytvoření souboru aktivit pro tvorbu diagnostického portfolia v mateřské škole.
Realizace a ověření souboru aktivit pro diagnostické portfolio v mateřské škole.
Evaluace obsahu portfolia a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Kingore, B. (2008). Developing Portfolios for Authentic Assessment, PreK-3:Guiding Potential in Young Learners. Thousand Oaks, United States: SAGE Publications Inc.
Kratochvílová, J. (2014). Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole? Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: http://www.vys-edu.cz/assets/File.ashx?id_org=600139&id_dokumenty=5696
Mertin, V., & Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z., & Kratochvílová, J. (2019). Pedagogická diagnostika v MŠ. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Kingore, B. (2008). Developing Portfolios for Authentic Assessment, PreK-3:Guiding Potential in Young Learners. Thousand Oaks, United States: SAGE Publications Inc.
Kratochvílová, J. (2014). Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole? Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: http://www.vys-edu.cz/assets/File.ashx?id_org=600139&id_dokumenty=5696
Mertin, V., & Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z., & Kratochvílová, J. (2019). Pedagogická diagnostika v MŠ. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-aplikačního charakteru, rozsáhle uvedla realizované aktivity, zmínila evaluaci portfolia a reflexi. Vedoucí práce v posudku konstatovala, že studenka mohla větší pozornost věnovat hodnocení. Dle oponenta práce mohla studentka využít více odborných zdrojů, zároveň se dle oponenta práce studentka dopustila nesouladu aplikačního typu práce s především metodologickým zaměřením souboru aktivit. Doc. Wiegerová konstatovala, že práce nekoresponduje s tématem, uvedené doložila na cílech, uvedla, že do diagnostického portfolia cíleně nepatří vytváření aktivit, téma tak mělo být jinak nazváno a vzhledem k uvednému nekorespondují cíle. K tomuto se vyjádřila i Mgr. Tomancová, že studentka sice má téma hezky zpracované, ale dopustila se špatných formulací, které jsou ale dle doc. Wiegerové zásadní pro obsahovou stránku práce. Studentka v prezentaci uvedla špatnou organizační formu, v bakalářské práci to je dle studentky uvedeno správně. Doc. Wiegerová uvedla, že chybí chybí základní klíčové slovo.