Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter. Zabývá se společným cvičením dětí předškolního věku a rodičů. Cílem práce bylo vytvořit tělovýchovný projekt, který bude sloužit jako nástroj podpory práce učitele v mateřské škole. Teoretická část blíže objasňuje pojmy rodiny a jejich funkcí, cvičení dětí s rodiči jako formu vzájemné spolupráce rodiny a mateřské školy, vztah rodiny a mateřské školy s ohledem na spolupráci rodiče a učitele. Zaměřuje se na komunikaci mezi rodičem a dítětem. Stručně se zmiňuje o pohybových dovednostech a schopnostech dítěte předškolního věku s ohledem na RVP PV. Praktická část obsahuje didakticky orientovaný projekt, jehož náplní jsou tělovýchovné jednotky zaměřující se na společné cvičení dětí a rodičů. Na základě realizace tohoto projektu ve vybrané mateřské škole a následné evaluace je zpracováno doporučení pro realizaci společných cvičení dětí a rodičů s ohledem na podporu práce učitele v MŠ zaměřenou na komunikační styl využívaný rodiči.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has theoretical and application character. It deals with preschool children exercising with their parents. The aim of this work was to create a physical education project that will serve as a tool to support the work of a nursery school teacher. The theoretical part closely explains concepts of family and their functions, children exercising with their parents as a form of mutual cooperation between the family and the kindergarten and the relationship between the family and the kindergarten while taking into account the cooperation of parents and teachers. It focuses on communication between parent and a child. It briefly mentions motor skills and abilities of preschool children with regard to FEP PE. The practical part contains a didactically oriented project, which contains PE units that focus on joint exercising of children and their parents. Based on the implementation of this project in the selected nursery school and subsequent evaluation, a recommendation for the implementation of joint exercises of children and their parents with regards to the work support of the kindergarten teacher is elaborated focused on communication style used by parents.
parent-child interaction, physical education unit, communication style, gross motor skills, movement skills, communication strategy
Rozsah průvodní práce
89 s. (134 922 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter. Zabývá se společným cvičením dětí předškolního věku a rodičů. Cílem práce bylo vytvořit tělovýchovný projekt, který bude sloužit jako nástroj podpory práce učitele v mateřské škole. Teoretická část blíže objasňuje pojmy rodiny a jejich funkcí, cvičení dětí s rodiči jako formu vzájemné spolupráce rodiny a mateřské školy, vztah rodiny a mateřské školy s ohledem na spolupráci rodiče a učitele. Zaměřuje se na komunikaci mezi rodičem a dítětem. Stručně se zmiňuje o pohybových dovednostech a schopnostech dítěte předškolního věku s ohledem na RVP PV. Praktická část obsahuje didakticky orientovaný projekt, jehož náplní jsou tělovýchovné jednotky zaměřující se na společné cvičení dětí a rodičů. Na základě realizace tohoto projektu ve vybrané mateřské škole a následné evaluace je zpracováno doporučení pro realizaci společných cvičení dětí a rodičů s ohledem na podporu práce učitele v MŠ zaměřenou na komunikační styl využívaný rodiči.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has theoretical and application character. It deals with preschool children exercising with their parents. The aim of this work was to create a physical education project that will serve as a tool to support the work of a nursery school teacher. The theoretical part closely explains concepts of family and their functions, children exercising with their parents as a form of mutual cooperation between the family and the kindergarten and the relationship between the family and the kindergarten while taking into account the cooperation of parents and teachers. It focuses on communication between parent and a child. It briefly mentions motor skills and abilities of preschool children with regard to FEP PE. The practical part contains a didactically oriented project, which contains PE units that focus on joint exercising of children and their parents. Based on the implementation of this project in the selected nursery school and subsequent evaluation, a recommendation for the implementation of joint exercises of children and their parents with regards to the work support of the kindergarten teacher is elaborated focused on communication style used by parents.
parent-child interaction, physical education unit, communication style, gross motor skills, movement skills, communication strategy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury o komunikaci s dítětem v rodině a v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na interakce s dítětem v rámci tělovýchovných činností v mateřské škole.
Návrh tělovýchovného projektu zaměřeného na poznávání interakcí rodiče s dítětem.
Realizace a ověření tělovýchovného projektu v mateřské škole.
Evaluace tělovýchovného projektu a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury o komunikaci s dítětem v rodině a v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na interakce s dítětem v rámci tělovýchovných činností v mateřské škole.
Návrh tělovýchovného projektu zaměřeného na poznávání interakcí rodiče s dítětem.
Realizace a ověření tělovýchovného projektu v mateřské škole.
Evaluace tělovýchovného projektu a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet (2., rozš. a aktualiz. vyd.). Praha: Grada.
Majerčíková, J. (2015). Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania. Studia Paedagogica, 20(1), 29-44.
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny (3. vyd). Praha: Portál.
Uhrová, R. (2010). Cvičení dětí s rodiči. Praha: Grada.
Volná, K. (2015). Mámo, táto, cvičte se mnou!. Olomouc: Rubico.
Wechsler, K. (2013). 303 preschooler-approved exercises and active games: ages 3-5. Alameda CA: Hunter House Inc., Publishers.
Seznam doporučené literatury
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet (2., rozš. a aktualiz. vyd.). Praha: Grada.
Majerčíková, J. (2015). Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania. Studia Paedagogica, 20(1), 29-44.
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny (3. vyd). Praha: Portál.
Uhrová, R. (2010). Cvičení dětí s rodiči. Praha: Grada.
Volná, K. (2015). Mámo, táto, cvičte se mnou!. Olomouc: Rubico.
Wechsler, K. (2013). 303 preschooler-approved exercises and active games: ages 3-5. Alameda CA: Hunter House Inc., Publishers.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce hodnotil téma jako inovátorské a náročné. Vyjádřil se k problémům v teoretiké i praktické části práce. Oponent práce vytknul studentce pocitovou rovinu hodnocení a postrádal sofistikovanější evaluační nástroj. Vedoucí práce položil otázku, která se orientovala na realizaci rozhovorů s učitelkami v rámci evaluace. Studentka odpověděla s nedostatky. Oponent práce položil otázku týkající se evaluačních nástrojů. Studentka odpověděla s nedostatky. Předsedkyně doc. Wiegerová se vyjádřila k nepřesnostem v teoretické části práce.