Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru. Zaměřuje se na využívání odměn v edukační práci s dětmi v mateřských školách. V práci nejprve položíme teoretické poznatky o komunikaci v pedagogických situacích, motivaci a odměně v edukačním procesu, na které budeme navazovat v praktické části. Výzkum se zaměřuje na využívání odměn v edukační práci s dětmi v mateřských školách. Z výsledků výzkumu vyplývá, že učitelé nejčastěji odměňují slovní pochvalou. Dalšími druhy odměn jsou úsměv, pohlazení, sladkost nebo drobný dárek či umožnění oblíbené činnosti. Učitelé děti odměňují proto, aby v nich upevnili žádoucí chování, jejich pokroky a snahu. Učitelé děti neodměňují nijak plánovaně, reagují bezprostředně na konkrétní situace.
Anotace v angličtině
The thesis is of atheoretical-empirical character. It focuses on the use of rewards in educational work with children in kindergartens. At first, attention will be paid to the theoretical knowledge about communication in educational situations, motivation, and rewards in the educational process, which will be further elaborated on in the practical part. The research is concerned with the use of rewards in educational work with children in kindergartens. The research shows that the way of rewarding children most frequently chosen by teachers is oral commendation. Other types of rewards are a smile, a caress, a sweet or a small gift, or allowing children to do their favourite activities. Teachers reward children in order to consolidate desirable behaviour, their progress and effort. Teachers do not reward children in a planned way, they react immediately to specific situations.
Klíčová slova
sociální komunikace, druhy odměn, zdroje motivace
Klíčová slova v angličtině
social communication, types of rewards, sources of motivation
Rozsah průvodní práce
71 s. (122 665 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru. Zaměřuje se na využívání odměn v edukační práci s dětmi v mateřských školách. V práci nejprve položíme teoretické poznatky o komunikaci v pedagogických situacích, motivaci a odměně v edukačním procesu, na které budeme navazovat v praktické části. Výzkum se zaměřuje na využívání odměn v edukační práci s dětmi v mateřských školách. Z výsledků výzkumu vyplývá, že učitelé nejčastěji odměňují slovní pochvalou. Dalšími druhy odměn jsou úsměv, pohlazení, sladkost nebo drobný dárek či umožnění oblíbené činnosti. Učitelé děti odměňují proto, aby v nich upevnili žádoucí chování, jejich pokroky a snahu. Učitelé děti neodměňují nijak plánovaně, reagují bezprostředně na konkrétní situace.
Anotace v angličtině
The thesis is of atheoretical-empirical character. It focuses on the use of rewards in educational work with children in kindergartens. At first, attention will be paid to the theoretical knowledge about communication in educational situations, motivation, and rewards in the educational process, which will be further elaborated on in the practical part. The research is concerned with the use of rewards in educational work with children in kindergartens. The research shows that the way of rewarding children most frequently chosen by teachers is oral commendation. Other types of rewards are a smile, a caress, a sweet or a small gift, or allowing children to do their favourite activities. Teachers reward children in order to consolidate desirable behaviour, their progress and effort. Teachers do not reward children in a planned way, they react immediately to specific situations.
Klíčová slova
sociální komunikace, druhy odměn, zdroje motivace
Klíčová slova v angličtině
social communication, types of rewards, sources of motivation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o odměnách jako regulátorech chování.
Vymezení teoretických východisek z oblasti vyyužívání odměn v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o odměnách jako regulátorech chování.
Vymezení teoretických východisek z oblasti vyyužívání odměn v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2014). Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. Praha: Grada.
Jakešová, J., & Slezáková, S. (2016). Rewards and Punishments in the Education of Preschool Children. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 217, 322-328.
Matějček, Z. (2015). Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál.
McCombs, B. L., Daniels, D. H., & Perry, K. E. (2008). Children´s and Teachers´Perceptions of Learner-Centered Practices, and Student Motivation: implications for Early Schooling. Elementary School Journal, 109(1), 16-35.
Mertin, V. (2013). Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2014). Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. Praha: Grada.
Jakešová, J., & Slezáková, S. (2016). Rewards and Punishments in the Education of Preschool Children. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 217, 322-328.
Matějček, Z. (2015). Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál.
McCombs, B. L., Daniels, D. H., & Perry, K. E. (2008). Children´s and Teachers´Perceptions of Learner-Centered Practices, and Student Motivation: implications for Early Schooling. Elementary School Journal, 109(1), 16-35.
Mertin, V. (2013). Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjádřil k aktivitě studentky v průběhu zpracování. Ocenil zejména důkladnou analýzu. Oponent práce ocenil výzkumné potvrzení odměny pro děti. Vedoucí práce položil otázky týkající se problematiky využívání automatické odměny v prostředí mateřské školy. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponent práce orientoval otázku na použití rozhovorů s dětmi ve vztahu k interview s učitelkami. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky.