Tématem této diplomové práce je využití prvků lidové kultury v mateřských školách na Slovácku a Valašsku. Cílem práce je zjistit, jaké prvky tradiční lidové kultury se objevují ve školních vzdělávacích programech vybraných mateřských škol a zda jsou v nich přímo uvedeny. Diplomová práce má teoreticko - empirický charakter. V teoretické části jsou ucelené poznatky o lidové kultuře, o jejím vlivu na děti a je zohledněn obsah lidové kultury v kurikulárních dokumentech školy. Empirická část je zaměřena nejprve na popsání metodologického postupu a dále na analýzu získaných výsledků výzkumného šetření z vybraných mateřských škol. V závěru práce komplexně diskutuji vzniklé výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is the utilisation elements of folk culture in kindergartens in Moravian Slovakia and Wallachia. The aim of the work is to find out what elements of traditional folk culture appear in framework educational programs of selected kindergartens and whether they are directly mentioned in them. The diploma thesis has a theoretical - empirical character. The theoretical part contains comprehensive knowledge about folk culture, its impact on children and takes into account the content of folk culture in the curricular documents of the school. The empirical part is aimed on the description of the methodological procedure and on the analysis of the obtained results of the research from selected kindergartens. In the final I comprehensively discuss the results of the research.
Klíčová slova
lidová kultura, lidová tradice, školní vzdělávací program, kurikulum
Klíčová slova v angličtině
folk culture, folk tradition, framework educational programme, curriculum
Rozsah průvodní práce
79 s. (158 264 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této diplomové práce je využití prvků lidové kultury v mateřských školách na Slovácku a Valašsku. Cílem práce je zjistit, jaké prvky tradiční lidové kultury se objevují ve školních vzdělávacích programech vybraných mateřských škol a zda jsou v nich přímo uvedeny. Diplomová práce má teoreticko - empirický charakter. V teoretické části jsou ucelené poznatky o lidové kultuře, o jejím vlivu na děti a je zohledněn obsah lidové kultury v kurikulárních dokumentech školy. Empirická část je zaměřena nejprve na popsání metodologického postupu a dále na analýzu získaných výsledků výzkumného šetření z vybraných mateřských škol. V závěru práce komplexně diskutuji vzniklé výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is the utilisation elements of folk culture in kindergartens in Moravian Slovakia and Wallachia. The aim of the work is to find out what elements of traditional folk culture appear in framework educational programs of selected kindergartens and whether they are directly mentioned in them. The diploma thesis has a theoretical - empirical character. The theoretical part contains comprehensive knowledge about folk culture, its impact on children and takes into account the content of folk culture in the curricular documents of the school. The empirical part is aimed on the description of the methodological procedure and on the analysis of the obtained results of the research from selected kindergartens. In the final I comprehensively discuss the results of the research.
Klíčová slova
lidová kultura, lidová tradice, školní vzdělávací program, kurikulum
Klíčová slova v angličtině
folk culture, folk tradition, framework educational programme, curriculum
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o lidové kultuře Slovácka a Valašska.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek o rámcových a školních vzdělávacích programech.
Stanovení výzkumného problému a jeho konkretizace ve výzkumném projektu.
Realizace kvalitativního výzkumného šetření prostřednictvím obsahové analýzy a polostrukturovaného interview, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Diskuze výsledků a zpracování doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o lidové kultuře Slovácka a Valašska.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek o rámcových a školních vzdělávacích programech.
Stanovení výzkumného problému a jeho konkretizace ve výzkumném projektu.
Realizace kvalitativního výzkumného šetření prostřednictvím obsahové analýzy a polostrukturovaného interview, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Diskuze výsledků a zpracování doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Haratyk, A., & Czerwińska-Górz, B. (2017). Folk art and culture in the historical and educational context. Czech-Polish Historical and Pedagogical Journal,9(2), 31-45.
Kupcová, Z. et al. (2017). Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Patočka, J. (2008). Lokální a regionální kultura v České republice: Kulturní prostor, kulturní politika a kulturní dědictví (Vydání první.). Praha: ASPI.
Schauerová, A., & Maňáková, M. (2015). Tady jsme doma - Regionální folklor do škol. Strážnice: Národní ústav lidové kultury.
Stavrou, E. (2015). Determining the Cultural Identity of a Child through Folk Literature.American Journal of Educational Research, 3(4), 527-534.
Sutton-Smith, B. (2016). Children's folklore: a source book. London: Taylor& Francis Ltd.
Seznam doporučené literatury
Haratyk, A., & Czerwińska-Górz, B. (2017). Folk art and culture in the historical and educational context. Czech-Polish Historical and Pedagogical Journal,9(2), 31-45.
Kupcová, Z. et al. (2017). Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Patočka, J. (2008). Lokální a regionální kultura v České republice: Kulturní prostor, kulturní politika a kulturní dědictví (Vydání první.). Praha: ASPI.
Schauerová, A., & Maňáková, M. (2015). Tady jsme doma - Regionální folklor do škol. Strážnice: Národní ústav lidové kultury.
Stavrou, E. (2015). Determining the Cultural Identity of a Child through Folk Literature.American Journal of Educational Research, 3(4), 527-534.
Sutton-Smith, B. (2016). Children's folklore: a source book. London: Taylor& Francis Ltd.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila diplomovou práci. Studentka hovořila o výzkumných cílech, výzkumné metodě, zpracování dat, výsledcích výzkumného šetření a interpretaci výsledků. Studentka vysvětlila teorii a obsah s drobnými nedostatky. Studentka mluvila plynule a samostatně. Studentka propojila znalosti teorie s praxí. Zkoušející vyzdvihla akcent použitých zahraničních zdrojů v diplomové práci, zkoušející měla výhrady k empirické části. Zkoušející ocenila tvořivé schopnosti při tvorbě diplomové práce. Studentka adekvátně odpověděla na všechny otázky od vedoucího a oponenta diplomové práce.