Tato diplomová práce řeší syndrom vyhoření u učitelek mateřských škol a pracovní spokojenost učitelek mateřských škol. Cílem bylo zjistit míru výskytu syndromu vyhoření a míru pracovní spokojenosti učitelek mateřských škol. Vyhodnocení probíhalo na základě dotazníkového šetření a výsledky ukazují, že učitelky mateřských škol u sebe nepociťují syndrom vyhoření a jsou pracovně spokojené. V závěru jsou formulovány výsledky a doporučení předcházení syndromu vyhoření pro učitelky mateřských škol.
Anotace v angličtině
This diploma thesis addresses the burnout syndrome in kindergarten teachers and the level of job satisfaction of kindergarten teachers. The aim was to determine the occurence rate of burnout syndrome and the level of job satisfaction amongst kindergarten teachers. The evaluation was based on a questionnaire survey and the results show that kindergarten teachers do not feel burnout and are satisfied with their job. In the end, the results and recommendations for the prevention of burnout syndrome for kindergarten teachers are stated.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, pracovní spokojenost, stres v učitelské profesi, pracovní motivace
Klíčová slova v angličtině
burnout, job satisfaction, stress in the teaching profession, work motivation
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce řeší syndrom vyhoření u učitelek mateřských škol a pracovní spokojenost učitelek mateřských škol. Cílem bylo zjistit míru výskytu syndromu vyhoření a míru pracovní spokojenosti učitelek mateřských škol. Vyhodnocení probíhalo na základě dotazníkového šetření a výsledky ukazují, že učitelky mateřských škol u sebe nepociťují syndrom vyhoření a jsou pracovně spokojené. V závěru jsou formulovány výsledky a doporučení předcházení syndromu vyhoření pro učitelky mateřských škol.
Anotace v angličtině
This diploma thesis addresses the burnout syndrome in kindergarten teachers and the level of job satisfaction of kindergarten teachers. The aim was to determine the occurence rate of burnout syndrome and the level of job satisfaction amongst kindergarten teachers. The evaluation was based on a questionnaire survey and the results show that kindergarten teachers do not feel burnout and are satisfied with their job. In the end, the results and recommendations for the prevention of burnout syndrome for kindergarten teachers are stated.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, pracovní spokojenost, stres v učitelské profesi, pracovní motivace
Klíčová slova v angličtině
burnout, job satisfaction, stress in the teaching profession, work motivation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice syndromu vyhoření u učitelek mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek o syndromu vyhoření.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice syndromu vyhoření u učitelek mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek o syndromu vyhoření.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hagemann, W. (2012). Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně.
Křivohlavý, J. (2012). Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
Larrivee, B. (2012). Cultivating teacher renewal: Guarding against stress and burnout. Lantham: Rowman & Littlefield Education.
Stock, C. (2010). Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada.
Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Hagemann, W. (2012). Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně.
Křivohlavý, J. (2012). Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
Larrivee, B. (2012). Cultivating teacher renewal: Guarding against stress and burnout. Lantham: Rowman & Littlefield Education.
Stock, C. (2010). Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada.
Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila diplomovou práci. Dále studentka představila teoretická východiska práce, zmínila hlavní a dílčí cíle výzkumu, následně metodu, výzkumný vzorek a také se vyjádřila k interpretaci výsledků výzkumu. Zkoušející upozornila na přehledné zpracování grafů v diplomové práci. Studentka samostatně odpověděla na otázky od oponenta a vedoucího diplomové práce. Zkoušející poprosila studentku o zasazení teoretického rámce do kontextu. Následně proběhla diskuse k diplomové práci, která se týkala zejména administrace a zpracování dat. Studentka měla problém propojit teorii s praxí. Studentka nedokázala adekvátně reagovat na otázky.