Diplomová práce je rozdělena na dvě části a to teoretickou a praktickou.
Cílem teoretické části je zejména sumarizovat poznatky o možnostech začleňování výchovy ke zdraví v kurikulu mateřské školy. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem prostřednictvím dotazníku, který byl podán učitelkám mateřských škol v Jihomoravském kraji, s cílem zjistit, jaké jsou postoje učitelů na začlenění projektů k výchově o zdraví do kurikula mateřských škol. Dále pak zjistit, jakým způsobem je výchova ke zdraví začleňována do kurikula MŠ a to prostřednictvím obsahové analýzy dokumentů, konkrétně školních vzdělávacích programů mateřských škol.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into two parts, the theoretical and practical one. The aim of the theoretical part is to summarize knowledge about possibilities of integrating health education in the pre - school education curriculum. The practical part deals with quantitative research through a questionnaire, which was submitted to kindergarten teachers in the South Moravian Region, aiming to find out their attitudes about the inclusion of health education projects in kindergarten curriculum. Furhermore, document analysis, especially of the kindergaten educational programs, was used to find out the way the health education is incorporated into the pre-school education.
Klíčová slova
výchova ke zdraví v pedagogické praxi, projektování v mateřské škole, zdravotní postoje učitele k výchově ke zdraví
Klíčová slova v angličtině
health education in pedagogical practise, projects in kindergarten, teacher's health attitude to health education
Rozsah průvodní práce
123 s.(159 710) Přílohy: 3.s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je rozdělena na dvě části a to teoretickou a praktickou.
Cílem teoretické části je zejména sumarizovat poznatky o možnostech začleňování výchovy ke zdraví v kurikulu mateřské školy. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem prostřednictvím dotazníku, který byl podán učitelkám mateřských škol v Jihomoravském kraji, s cílem zjistit, jaké jsou postoje učitelů na začlenění projektů k výchově o zdraví do kurikula mateřských škol. Dále pak zjistit, jakým způsobem je výchova ke zdraví začleňována do kurikula MŠ a to prostřednictvím obsahové analýzy dokumentů, konkrétně školních vzdělávacích programů mateřských škol.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into two parts, the theoretical and practical one. The aim of the theoretical part is to summarize knowledge about possibilities of integrating health education in the pre - school education curriculum. The practical part deals with quantitative research through a questionnaire, which was submitted to kindergarten teachers in the South Moravian Region, aiming to find out their attitudes about the inclusion of health education projects in kindergarten curriculum. Furhermore, document analysis, especially of the kindergaten educational programs, was used to find out the way the health education is incorporated into the pre-school education.
Klíčová slova
výchova ke zdraví v pedagogické praxi, projektování v mateřské škole, zdravotní postoje učitele k výchově ke zdraví
Klíčová slova v angličtině
health education in pedagogical practise, projects in kindergarten, teacher's health attitude to health education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše začleňování výchovy ke zdraví do kurikula mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek o podpoře zdraví a projektových možnostech jejího začleňování do systému prácemateřských škol.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše začleňování výchovy ke zdraví do kurikula mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek o podpoře zdraví a projektových možnostech jejího začleňování do systému prácemateřských škol.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Blattmann, E. (2011). Výchova a zdraví našich dětí (Vyd. 2). Hranice: Fabula.
Havlínová, M., Vencálková, E., & Havlová, J. (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika) (3. aktualiz. vyd). Praha: Portál.
Machová, J., & Kubátová, D. (2015). Výchova ke zdraví (2., aktualizované vydání). Praha: Grada.
McLachlan, C., Fleer, M., & Edwards, S. (2013). Early childhood curriculum: planning, assessment, and implementation (Second edition). Port Melbourne: Cambridge University Press.
Šimik, O. (2013). Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
Wiegerová, A. (2005). Učitel' - škola - zdravie, alebo, Pohl'ad na ciel'ový program zdravotnej výchovy cez názory a postoje učitel'ov 1. stupňa základných škôl. Bratislava: Regent.
Seznam doporučené literatury
Blattmann, E. (2011). Výchova a zdraví našich dětí (Vyd. 2). Hranice: Fabula.
Havlínová, M., Vencálková, E., & Havlová, J. (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika) (3. aktualiz. vyd). Praha: Portál.
Machová, J., & Kubátová, D. (2015). Výchova ke zdraví (2., aktualizované vydání). Praha: Grada.
McLachlan, C., Fleer, M., & Edwards, S. (2013). Early childhood curriculum: planning, assessment, and implementation (Second edition). Port Melbourne: Cambridge University Press.
Šimik, O. (2013). Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
Wiegerová, A. (2005). Učitel' - škola - zdravie, alebo, Pohl'ad na ciel'ový program zdravotnej výchovy cez názory a postoje učitel'ov 1. stupňa základných škôl. Bratislava: Regent.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjádřil k nedostatkům v teoretické části práce. Oponentka se vyjádřila k nesystematické práci v teoretické části. Oponentka práce si v posudku vyžádala erata, které studentka při obhajobě předložila. Vedoucí práce položil otázky týkající se pohybu dětí v současnosti. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce položila otázky, které se orientovaly na situaci v oblasti výchovy ke zdraví v Jihomoravském kraji z pohledu oficiálních statistik. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Člen komise prof. Gavora položil otázku týkající se vyjádření výsledků za konkrétní dimenzi v dotazníku, kterou v práci absentuje. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky.