Tato práce se zabývá implementací 3D modelů ve vybraném enginu. Cílem je vytvořit komplexní 3D model a vyhodnotit, jaké formáty jsou nejoptimálnější pro konverzi do enginu. Teoretická část představí problematiku 3D grafiky, 3D modelovacích programů a 3D enginů a možné způsoby převodů mezi nimi. V praktické části je vytvořeno prostředí s dílčími 3D modely, včetně kvadrokoptéry se zabudovanými PID regulátory. Pro implementaci do enginu jsou použity konverzní formáty vyhodnocené jako nejvhodnější.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on implementation of 3D models in a selected engine. The goal is to create a complex 3D model and evaluate which formats are most optimal for conversion to the engine. The theoretical part introduces the topics of 3D graphics, 3D modelling programs and 3D engines and possible ways of conversion between them. In the practical part, an environment with partial 3D models is created, including a quadcopter with built-in PID controllers. Conversion formats evaluated as the most suitable are used for implementation in the engine.
Klíčová slova
3D grafika, modelování, 3D enginy, konverzní formáty, PID regulátory
Klíčová slova v angličtině
3D graphics, modelling, 3D engines, conversion formats, PID controller
Rozsah průvodní práce
73 s. (110 712 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá implementací 3D modelů ve vybraném enginu. Cílem je vytvořit komplexní 3D model a vyhodnotit, jaké formáty jsou nejoptimálnější pro konverzi do enginu. Teoretická část představí problematiku 3D grafiky, 3D modelovacích programů a 3D enginů a možné způsoby převodů mezi nimi. V praktické části je vytvořeno prostředí s dílčími 3D modely, včetně kvadrokoptéry se zabudovanými PID regulátory. Pro implementaci do enginu jsou použity konverzní formáty vyhodnocené jako nejvhodnější.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on implementation of 3D models in a selected engine. The goal is to create a complex 3D model and evaluate which formats are most optimal for conversion to the engine. The theoretical part introduces the topics of 3D graphics, 3D modelling programs and 3D engines and possible ways of conversion between them. In the practical part, an environment with partial 3D models is created, including a quadcopter with built-in PID controllers. Conversion formats evaluated as the most suitable are used for implementation in the engine.
Klíčová slova
3D grafika, modelování, 3D enginy, konverzní formáty, PID regulátory
Klíčová slova v angličtině
3D graphics, modelling, 3D engines, conversion formats, PID controller
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na téma 3D grafika a modelování.
Seznamte se s prostředím programů na 3D modelování a s vývojovým prostředím 3D enginů. Popište jejich vlastnosti a základní práce v jejich aktuálních verzích.
Teoreticky prostudujte možné způsoby převodů 3D modelů z 3D programů do 3D enginů.
Vytvořte komplexní 3D model ve vybraném 3D modelovacím programu.
Vytvořený model převeďte do vhodného 3D enginu. Navrhněte nejoptimálnější formáty pro tento převod.
V prostředí tohoto 3D enginu vytvořte jednoduchou vizualizační aplikaci s tímto modelem.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na téma 3D grafika a modelování.
Seznamte se s prostředím programů na 3D modelování a s vývojovým prostředím 3D enginů. Popište jejich vlastnosti a základní práce v jejich aktuálních verzích.
Teoreticky prostudujte možné způsoby převodů 3D modelů z 3D programů do 3D enginů.
Vytvořte komplexní 3D model ve vybraném 3D modelovacím programu.
Vytvořený model převeďte do vhodného 3D enginu. Navrhněte nejoptimálnější formáty pro tento převod.
V prostředí tohoto 3D enginu vytvořte jednoduchou vizualizační aplikaci s tímto modelem.
Seznam doporučené literatury
BLAIN, John M. The complete guide to Blender graphics: computer modeling & animation. Fifth edition. Boca Raton: Taylor & Francis, a CRC title, part of the Taylor & Francis imprint, a member of the Taylor & Francis Group, the academic division of T&F Informa, 2019. ISBN 9780367184742.
POKORNÝ, Pavel. Blender: naučte se 3D grafiku. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2009. ISBN 978-80-7300-244-2.
SHANNON, Tom. Unreal Engine 4 for design visualization: developing stunning interactive visualizations, animations, and renderings. Boston: Addison-Wesley, [2018]. ISBN 9780134680705.
BLAIN, John M. The complete guide to Blender graphics: computer modeling & animation. Fifth edition. Boca Raton: Taylor & Francis, a CRC title, part of the Taylor & Francis imprint, a member of the Taylor & Francis Group, the academic division of T&F Informa, 2019. ISBN 9780367184742.
POKORNÝ, Pavel. Blender: naučte se 3D grafiku. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2009. ISBN 978-80-7300-244-2.
SHANNON, Tom. Unreal Engine 4 for design visualization: developing stunning interactive visualizations, animations, and renderings. Boston: Addison-Wesley, [2018]. ISBN 9780134680705.
Diplomant prezentoval před komisí výsledky své bakalářské práce.
Prezentace jako celek působila vyváženě, student dokázal vystihnout klíčové body práce.
Součástí prezentace byla praktická ukázka vytvořeného programu.
Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta bakalářské práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Prof. Farana: Je správně proveden přepis PID regulátoru do Unreal Engine?
2) Dr. Sysala: Máte k dispozici animaci výsledku?
3) Dr. Sysala: Jak jste určil parametry PID regulátoru?
4) Dr. Sysala: Je Unreal Engine zdarma?
Diplomant na dotazy reagoval pohotově.