Cílem této bakalářské práce je začlenění programovatelných automatů PLC firmy Siemens řady S7-1200 do výuky. Samotná práce je zpracována z pohledu hardware i software, zahrnujících také návrh a realizaci nového EDU modelu (univerzální jednotka) stejně jako propojovací kabeláže potřebné ke komunikaci mezi zařízeními. Součástí práce je také vytvoření ilustračních příkladů s využitím daného typu PLC, včetně využití možností jeho jeho webserveru, stejně tak jako využití HMI panelu KTP700 Basic a SCADA/HMI systému ControlWeb 8.
Annotation in English
The purpose of this bachelor's thesis is the inclusion of programmable logic controllers from Siemens S7-1200 series into teaching. The work itself is solved from the point of view of hardware and software, including also the design and implementation of a new EDU model (universal unit) as well as the connection cabling needed for communication between devices. Part of the work is also the creation of illustrative examples using the type of PLC, including the use of its webserver, as well as the use of HMI panel KTP700 Basic and SCADA / HMI system ControlWeb 8.
Keywords
PLC Siemens S7-1200, KTP700 Basic, EDU model, Nextion, TIA Portal 15, SCADA/HMI, ControlWeb 8
Keywords in English
PLC Siemens S7-1200, KTP700 Basic, EDU model, Nextion, TIA Portal 15, SCADA/HMI, ControlWeb 8
Length of the covering note
71 s. (60 373 znaků).
Language
CZ
Annotation
Cílem této bakalářské práce je začlenění programovatelných automatů PLC firmy Siemens řady S7-1200 do výuky. Samotná práce je zpracována z pohledu hardware i software, zahrnujících také návrh a realizaci nového EDU modelu (univerzální jednotka) stejně jako propojovací kabeláže potřebné ke komunikaci mezi zařízeními. Součástí práce je také vytvoření ilustračních příkladů s využitím daného typu PLC, včetně využití možností jeho jeho webserveru, stejně tak jako využití HMI panelu KTP700 Basic a SCADA/HMI systému ControlWeb 8.
Annotation in English
The purpose of this bachelor's thesis is the inclusion of programmable logic controllers from Siemens S7-1200 series into teaching. The work itself is solved from the point of view of hardware and software, including also the design and implementation of a new EDU model (universal unit) as well as the connection cabling needed for communication between devices. Part of the work is also the creation of illustrative examples using the type of PLC, including the use of its webserver, as well as the use of HMI panel KTP700 Basic and SCADA / HMI system ControlWeb 8.
Keywords
PLC Siemens S7-1200, KTP700 Basic, EDU model, Nextion, TIA Portal 15, SCADA/HMI, ControlWeb 8
Keywords in English
PLC Siemens S7-1200, KTP700 Basic, EDU model, Nextion, TIA Portal 15, SCADA/HMI, ControlWeb 8
Research Plan
Zpracujte literární rešerši na problematiku týkající se programovatelných automatů, zaměřte se přitom zejména na PLC Simatic od firmy Siemens.
Upravte jednotlivá pracoviště ve stávající laboratoři tak, aby bylo možno využít ve výuce i PLC Simatic od firmy Siemens, včetně jeho příslušenství.
Navrhněte a realizujte úlohy s využitím daného typu PLC pro vybrané EDU modely, přičemž využijte také možnosti daného operátorského panelu. Ověřte možnosti webového serveru daného PLC.
Ověřte možnosti využití vybraného SCADA/HMI systému při řízení a monitorování daných úloh.
Navrhněte formu prezentace a zpracování získaných a vytvořených podkladů a proveďte její realizaci.
Research Plan
Zpracujte literární rešerši na problematiku týkající se programovatelných automatů, zaměřte se přitom zejména na PLC Simatic od firmy Siemens.
Upravte jednotlivá pracoviště ve stávající laboratoři tak, aby bylo možno využít ve výuce i PLC Simatic od firmy Siemens, včetně jeho příslušenství.
Navrhněte a realizujte úlohy s využitím daného typu PLC pro vybrané EDU modely, přičemž využijte také možnosti daného operátorského panelu. Ověřte možnosti webového serveru daného PLC.
Ověřte možnosti využití vybraného SCADA/HMI systému při řízení a monitorování daných úloh.
Navrhněte formu prezentace a zpracování získaných a vytvořených podkladů a proveďte její realizaci.
Recommended resources
ŠMEJKAL, Ladislav. PLC a automatizace 2. Praha: BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-087-3.
Siemens: Online support [online]. 2019 [cit. 2019-11-26]. Dostupné z: https://support.industry.siemens.com/cs/start?lc=en-DE
Moravské přístroje a.s.: Control Web [online]. 2019 [cit. 2019-11-26]. Dostupné z: https://www.mii.cz/art?id=972&lang=405
Language Reference [online]. 2019 [cit. 2019-11-26]. Dostupné z: https://www.arduino.cc/reference/en/
KADLEČÍK, Pavel. Možnosti využití programovatelných automatů Simatic řady S7-1200 od firmy Siemens. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2017, 73 s. (57 278 znaků). Dostupné také z: http://hdl.handle.net/10563/41283. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta aplikované informatiky, Ústav automatizace a řídicí techniky.
Recommended resources
ŠMEJKAL, Ladislav. PLC a automatizace 2. Praha: BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-087-3.
Siemens: Online support [online]. 2019 [cit. 2019-11-26]. Dostupné z: https://support.industry.siemens.com/cs/start?lc=en-DE
Moravské přístroje a.s.: Control Web [online]. 2019 [cit. 2019-11-26]. Dostupné z: https://www.mii.cz/art?id=972&lang=405
Language Reference [online]. 2019 [cit. 2019-11-26]. Dostupné z: https://www.arduino.cc/reference/en/
KADLEČÍK, Pavel. Možnosti využití programovatelných automatů Simatic řady S7-1200 od firmy Siemens. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2017, 73 s. (57 278 znaků). Dostupné také z: http://hdl.handle.net/10563/41283. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta aplikované informatiky, Ústav automatizace a řídicí techniky.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
plans, schemes
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své bakalářské práce. Prezentace jako celek byla zpracována na velmi dobré úrovni, student dokázal vystihnout klíčové body práce. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta bakalářské práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Prof. Víteček: Jaká byla odezva Vašich kolegů na nové laboratorní úlohy?
2) Doc. Křesálek: Byly k laboratorním úlohám vypracovány nové návody?
Na kladené dotazy diplomant reagoval velmi dobře.