Cílem diplomové práce bude nasazení virtuální reality s kombinací nástroje motion capture (snímání pohybu) do praktického kroužku 3D grafiky na střední škole. První část práce bude orientována na vybrané technologie používané ve zmíněných oblastech, které budou popsány od vzniku až po současné trendy a dále bude zmíněna jejich využitelnost v herním a filmovém průmyslu. V další kapitole teoretické časti práce, bude popsán software Cinema 4D a jeho implementace prostředí do herního enginu Unity. Praktická část bude věnována konfiguraci setu pro motion capture a propojení s PC (Personal Computer), včetně exportu modelu do 3D prostředí, které bude vytvořeno aplikací Cinema 4D. Výsledná práce bude sloužit pro zájmový kroužek 3D grafiky na SŠ, kde výstupem budou pracovní listy zpracované metodikou splňující projektovou výuku.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis will be the implementation of virtual reality with a combination of motion capture tool into 3D graphics clubs at high schools. The first part of the thesis will be focused on selected technologies used in the mentioned areas, which will be described from the origin until the current trends, and their use in the game and film industry will be described. In the next chapter of the theoretical part, the software Cinema 4D and its implementation into the Unity gaming engine will be dealt with. The practical part will explain the set configuration for motion capture and PC connectivity including the export of the model to the 3D environment, which will be created using the Cinema 4D application. The final result will be implemented into 3D graphics clubs and lessons at high schools where the worksheets elaborated according to the project teaching methodology will be the output.
Cílem diplomové práce bude nasazení virtuální reality s kombinací nástroje motion capture (snímání pohybu) do praktického kroužku 3D grafiky na střední škole. První část práce bude orientována na vybrané technologie používané ve zmíněných oblastech, které budou popsány od vzniku až po současné trendy a dále bude zmíněna jejich využitelnost v herním a filmovém průmyslu. V další kapitole teoretické časti práce, bude popsán software Cinema 4D a jeho implementace prostředí do herního enginu Unity. Praktická část bude věnována konfiguraci setu pro motion capture a propojení s PC (Personal Computer), včetně exportu modelu do 3D prostředí, které bude vytvořeno aplikací Cinema 4D. Výsledná práce bude sloužit pro zájmový kroužek 3D grafiky na SŠ, kde výstupem budou pracovní listy zpracované metodikou splňující projektovou výuku.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis will be the implementation of virtual reality with a combination of motion capture tool into 3D graphics clubs at high schools. The first part of the thesis will be focused on selected technologies used in the mentioned areas, which will be described from the origin until the current trends, and their use in the game and film industry will be described. In the next chapter of the theoretical part, the software Cinema 4D and its implementation into the Unity gaming engine will be dealt with. The practical part will explain the set configuration for motion capture and PC connectivity including the export of the model to the 3D environment, which will be created using the Cinema 4D application. The final result will be implemented into 3D graphics clubs and lessons at high schools where the worksheets elaborated according to the project teaching methodology will be the output.
Vypracujte literární rešerši z oblasti 3D grafiky, virtuální reality a jejího praktického nasazení.
Nakonfigurujte set pro snímání pohybu a leap motion.
Vytvořte 3D scénu vhodnou pro výuku a implementaci virtuální reality.
3D scénu implementujte do herního enginu Unity, ve kterém vytvořte výukovou aplikaci.
Vytvořte pracovní listy pro výuku a použijte aplikaci v reálné výuce.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši z oblasti 3D grafiky, virtuální reality a jejího praktického nasazení.
Nakonfigurujte set pro snímání pohybu a leap motion.
Vytvořte 3D scénu vhodnou pro výuku a implementaci virtuální reality.
3D scénu implementujte do herního enginu Unity, ve kterém vytvořte výukovou aplikaci.
Vytvořte pracovní listy pro výuku a použijte aplikaci v reálné výuce.
Seznam doporučené literatury
FUCHS, Philippe, Guillaume MOREAU a Pascal GUITTON, ed. Virtual reality: concepts and technologies. 2e édition. Boca Raton, FL: CRC Press, 2011. ISBN 04- 156-8471-4.
VON KOENIGSMARCK, Arndt a Michal MAREK. Cinema 4D Curriculum [online]. Německo: MAXON Computer, 2016 [cit. 2018-03-19].
MIHELJ, Matjaž, Domen NOVAK a Samo BEGUŠ. Virtual reality technology and applications [online]. Dordrecht [Netherlands]: Springer, [2014] [cit. 2019-11-04]. Intelligent systems, control and automation, Volume 68. ISBN 94-007-6909-1.
PARISI, Tony. Learning virtual reality: developing immersive experiences and applications for desktop, web, and mobile. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2015. ISBN 978-1491922835.
Virtuální. Revue pro média [online]. 2001-2005 [cit. 2015-01-28]. Dostupné z: http://rpm.fss.muni.cz/Revue/Heslar/virtualni.htm
How stuff works?. How Virtual Reality Works [online]. - [cit. 2015-01-28]. Dostupné z: http://electronics.howstuffworks.com/gadgets/other-gadgets/virtual-reality8.htm
WETZSTEIN, Gordon. Virtual Reality [online]. England [cit. 2019-11-08]. Stanford University.
Unity: VR Best Practice [online]. San Francisco, 2019 [cit. 2019-11-08]. Dostupné z: https://learn.unity.com/tutorial/vr-best-practice#
Seznam doporučené literatury
FUCHS, Philippe, Guillaume MOREAU a Pascal GUITTON, ed. Virtual reality: concepts and technologies. 2e édition. Boca Raton, FL: CRC Press, 2011. ISBN 04- 156-8471-4.
VON KOENIGSMARCK, Arndt a Michal MAREK. Cinema 4D Curriculum [online]. Německo: MAXON Computer, 2016 [cit. 2018-03-19].
MIHELJ, Matjaž, Domen NOVAK a Samo BEGUŠ. Virtual reality technology and applications [online]. Dordrecht [Netherlands]: Springer, [2014] [cit. 2019-11-04]. Intelligent systems, control and automation, Volume 68. ISBN 94-007-6909-1.
PARISI, Tony. Learning virtual reality: developing immersive experiences and applications for desktop, web, and mobile. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2015. ISBN 978-1491922835.
Virtuální. Revue pro média [online]. 2001-2005 [cit. 2015-01-28]. Dostupné z: http://rpm.fss.muni.cz/Revue/Heslar/virtualni.htm
How stuff works?. How Virtual Reality Works [online]. - [cit. 2015-01-28]. Dostupné z: http://electronics.howstuffworks.com/gadgets/other-gadgets/virtual-reality8.htm
WETZSTEIN, Gordon. Virtual Reality [online]. England [cit. 2019-11-08]. Stanford University.
Unity: VR Best Practice [online]. San Francisco, 2019 [cit. 2019-11-08]. Dostupné z: https://learn.unity.com/tutorial/vr-best-practice#
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nejprve seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta. Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Celkově se jedná o kvalitně zpracované téma, které nalezne praktické použití na grafické střední škole. Vyzdvihnul bych aktivní přístup diplomanta a prezentaci dílčích výsledků práce na studentské soutěži STOČ. (dr. Pokorný Pavel)
Praktická část je rozdělena na čtyři hlavní části: konfigurace hardwaru a jeho propojení se
softwarem, vytvoření 3D scény pro virtuální realitu, vytvoření komplexního modelu pro virtuální
realitu a aplikace virtuální reality v prostředí Unity. Při obhajobě by mohl diplomant zmínit, jestli už byly pracovní listy použity ve výuce a pokud ano,
jaký měly u žáků ohlas a jak byli schopni plnit zadané úkoly. Pokud použity nebyly, mohl by se
pokusit, na základě jistých zkušeností se svými žáky, toto odhadnout. (dr. Mrázek Petr)
Zvládnou to studenti? Není to jen vize, ale jeto i realizováno? (doc. Botek)
Z celou prací mám problém. O pedagogice je jen 1 stránka a to na oboru Učitelství informatiky. Kolik je pracovních listů? Kde máte výsledky akčního výzkumu? Po formální stráncenení zcela uspořádána. (doc. Chramcov)
Vaše vyjadření k aplikacím je přijatelné. (doc. Botek)
Student reagoval a dotazy zodpověděl. Členové komise upozornili na nižší úroveň diplomové práce po stránce didaktické a pedagogické a to zejména vzhledem k oboru, ve kterém byla práce obhajována.