Předkládaná diplomová práce pojednává o problematice konceptu přesvědčení učitele mateřské školy v návaznosti na využití badatelsky orientovaného vzdělávání.
V práci bylo provedeno výzkumné šetření pomocí participačního pozorování a doplněno obsahovou analýzou třídních vzdělávací programů vybraných mateřských škol.
Empirická data jsou zaměřena na samotný výzkum v oblasti předškolního vzdělávání a jeho hlavním cílem bylo zjistit, jak a proč učitelky v mateřské škole (ne)pracují s badatelsky orientovaným vzděláváním.
Do výzkumu se zapojily vybrané mateřské školy. Výsledky přinesly zjištění, které jsou předkládány v závěru práce.
Annotation in English
The suggested diploma work concerns with the points of issue of a kindergarten teacher persuasion about usage of research oriented education.
There was a research carried out via participation observation with added content analysis of the educational programs in classes in selected kindergartens in the empirical part.
The focus of the research was on individual kindergartens, their educational programs in classes and the real work of teachers.
The empirical data are concentrated on the research in the field of preschool education itself where the main goal is to find out how and why the kindergarten teachers work or do not work using the research oriented teaching method. Selected kindergartens participanted the research. The results brought findings that are presented at the end of the work.
Keywords
přesvědčení učitele, filozofie učitele, pedagogická strategie, badatelská strategie, kurikulární dokumenty
Keywords in English
Persuasion of a teacher (belief), philosophy teacher, pedagogical strategy, research strategy, curricular documents
Length of the covering note
82s. (100 479 znaků)
Language
CZ
Annotation
Předkládaná diplomová práce pojednává o problematice konceptu přesvědčení učitele mateřské školy v návaznosti na využití badatelsky orientovaného vzdělávání.
V práci bylo provedeno výzkumné šetření pomocí participačního pozorování a doplněno obsahovou analýzou třídních vzdělávací programů vybraných mateřských škol.
Empirická data jsou zaměřena na samotný výzkum v oblasti předškolního vzdělávání a jeho hlavním cílem bylo zjistit, jak a proč učitelky v mateřské škole (ne)pracují s badatelsky orientovaným vzděláváním.
Do výzkumu se zapojily vybrané mateřské školy. Výsledky přinesly zjištění, které jsou předkládány v závěru práce.
Annotation in English
The suggested diploma work concerns with the points of issue of a kindergarten teacher persuasion about usage of research oriented education.
There was a research carried out via participation observation with added content analysis of the educational programs in classes in selected kindergartens in the empirical part.
The focus of the research was on individual kindergartens, their educational programs in classes and the real work of teachers.
The empirical data are concentrated on the research in the field of preschool education itself where the main goal is to find out how and why the kindergarten teachers work or do not work using the research oriented teaching method. Selected kindergartens participanted the research. The results brought findings that are presented at the end of the work.
Keywords
přesvědčení učitele, filozofie učitele, pedagogická strategie, badatelská strategie, kurikulární dokumenty
Keywords in English
Persuasion of a teacher (belief), philosophy teacher, pedagogical strategy, research strategy, curricular documents
Research Plan
Zpracování rešerše o teoretickém vymezení badatelsky orientované výuky ve školách.
Vymezení pojmů a teoretických východisek konceptu přesvědčení učitele.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a obsahové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro předškolní vzdělávání.
Research Plan
Zpracování rešerše o teoretickém vymezení badatelsky orientované výuky ve školách.
Vymezení pojmů a teoretických východisek konceptu přesvědčení učitele.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a obsahové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro předškolní vzdělávání.
Recommended resources
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hesse-Biber, S.N. (2017). The practice of qualitative research. London: Sage.
Schon, D.A. (1983). The reflective practitioner. Massachusetts: Basic Books.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Švaříček, R., & Šedová, K. (2013). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Recommended resources
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hesse-Biber, S.N. (2017). The practice of qualitative research. London: Sage.
Schon, D.A. (1983). The reflective practitioner. Massachusetts: Basic Books.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Švaříček, R., & Šedová, K. (2013). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k nedostatkům v teoretické části práce a kritizovala také formální náležitosti. Oponentka práce se vyjádřila k nevhodnému obsahu kapitol teoretické části práce. První otázka vedoucí práce se vázala na úrovně bádání, které je možné sledovat v podmínkách práce s dětmi předškolního věku. Druhá otázka se orientovala na strategie, které je možné využít v mateřských školách s důrazem na badatelsky orientované vzdělávání. Studentka dokázala na obě otázky adekvátně odpovědět. První otázka oponentky práce se vázala na badatelství v mateřské škole. Druhá otázka se orientovala na interpretační část diplomové práce. Studentka na obě otázky odpověděla s nedostatky.