Tato diplomová práce se zabývá předpoklady studentů učitelství pro výzkumnou práci. Teoretická část popisuje východiska pedagogického výzkumu a předkládá informace o českých pedagogických výzkumech zaměřených na předškolní vzdělávání se zvláštním zřetelem na studentskou výzkumnou činnost. Cílem praktické části je pomocí obsahové analýzy zhodnotit, zda současné studijní navazující programy v oblasti předškolní pedagogiky přináší studentům dostatek relevantních informací pro jejich výzkumnou činnost. Výsledky výzkumu ukazují, jaké faktory ovlivňují studenty učitelství v jejich výzkumné činnosti. V závěru práce jsou formulovány konkrétní doporučení pro případné inovace jednotlivých studijních programů.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the prerequisite of pedagogy students for research work. Theoretical part describes the possibilities of pedagogical research and presents information concerning previous Czech pedagogical researches focused on preschool education with regard the research activity of students. Objective of the thesis's practical part is to evaluate by subject analysis, if current long cycle study programs concerning preschool pedagogy provide students with enough relevant information for their research. The results of this research presents factors, which influence pedagogical research of students. The conclusion formulates specific recommendations for eventual innovation of particular study programs.
Klíčová slova
Předškolní pedagogika, studium učitelství, dítě předškolního věku, předpoklad pro výzkumnou práci, studentský výzkum, obsahová analýza, magisterské studium
Klíčová slova v angličtině
Preschool pedagogy, pedagogy studies, preschool age children, prerequisite for research, student research, subject analysis, master study
Rozsah průvodní práce
83 s. (118 269 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá předpoklady studentů učitelství pro výzkumnou práci. Teoretická část popisuje východiska pedagogického výzkumu a předkládá informace o českých pedagogických výzkumech zaměřených na předškolní vzdělávání se zvláštním zřetelem na studentskou výzkumnou činnost. Cílem praktické části je pomocí obsahové analýzy zhodnotit, zda současné studijní navazující programy v oblasti předškolní pedagogiky přináší studentům dostatek relevantních informací pro jejich výzkumnou činnost. Výsledky výzkumu ukazují, jaké faktory ovlivňují studenty učitelství v jejich výzkumné činnosti. V závěru práce jsou formulovány konkrétní doporučení pro případné inovace jednotlivých studijních programů.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the prerequisite of pedagogy students for research work. Theoretical part describes the possibilities of pedagogical research and presents information concerning previous Czech pedagogical researches focused on preschool education with regard the research activity of students. Objective of the thesis's practical part is to evaluate by subject analysis, if current long cycle study programs concerning preschool pedagogy provide students with enough relevant information for their research. The results of this research presents factors, which influence pedagogical research of students. The conclusion formulates specific recommendations for eventual innovation of particular study programs.
Klíčová slova
Předškolní pedagogika, studium učitelství, dítě předškolního věku, předpoklad pro výzkumnou práci, studentský výzkum, obsahová analýza, magisterské studium
Klíčová slova v angličtině
Preschool pedagogy, pedagogy studies, preschool age children, prerequisite for research, student research, subject analysis, master study
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek o problematice pedagogického výzkumu.
Vypracování rešerše o výzkumech v oblasti předškolní pedagogiky v ČR.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy studijních materiálů - akreditačních programů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumů a doporučení pro inovace akreditačních programů.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek o problematice pedagogického výzkumu.
Vypracování rešerše o výzkumech v oblasti předškolní pedagogiky v ČR.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy studijních materiálů - akreditačních programů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumů a doporučení pro inovace akreditačních programů.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (1996). Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu (2., rozš. české vyd). Brno: Paido.
Gulová, L., & Šíp, R. (Eds.). (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu (2., aktualizované vydání). Praha: Grada.
Puckett, M., & Diffily, D. (2004). Teaching Young Children: An Introduction to the Early Childhood Profession (2nd ed.). New York: Cengage Learning.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (1996). Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu (2., rozš. české vyd). Brno: Paido.
Gulová, L., & Šíp, R. (Eds.). (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu (2., aktualizované vydání). Praha: Grada.
Puckett, M., & Diffily, D. (2004). Teaching Young Children: An Introduction to the Early Childhood Profession (2nd ed.). New York: Cengage Learning.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci. Vymezila klíčové pojmy a představila základní a dílčí výzkumné cíle, výzkumné otázky. Prezentovala rovněž výzkumnou metodu. Studentka plynule hovořila o výsledcích výzkumu. Studentka se adekvátně vyjádřila k otázkám oponenta a vedoucího práce. Zkoušející se vyjádřil k neaktuálnosti dat diplomové práce, k odklonu tématu a k slabinám teoretické části práce.