Tato bakalářská práce se zabývá významem předškolního vzdělávání z perspektivy rodičů romských dětí. Je rozdělena na dvě části. Teoretickou a praktickou. V teoretické části se věnujeme předškolnímu vzdělávání, předškolnímu období dítěte a legislativnímu ukotvení. Ve druhé části teoretické části se věnujeme Romům, romským rodinám a Romům ve vzdělávání. V praktické části je kódování polostrukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the importance of pre-school education from the Perspective of Romany Parents. It is divided into two parts. Theoretical and practical. The theoretical part deals with pre-school education, pre-school education and legislative anchoring. The second part of the theoretical part deals with Roma, Roma families and Roma in education. In the practical part there is coding of semi-structured interviews.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, Romové, majorita, minorita, sociokulturně znevýhodněné prostředí
Tato bakalářská práce se zabývá významem předškolního vzdělávání z perspektivy rodičů romských dětí. Je rozdělena na dvě části. Teoretickou a praktickou. V teoretické části se věnujeme předškolnímu vzdělávání, předškolnímu období dítěte a legislativnímu ukotvení. Ve druhé části teoretické části se věnujeme Romům, romským rodinám a Romům ve vzdělávání. V praktické části je kódování polostrukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the importance of pre-school education from the Perspective of Romany Parents. It is divided into two parts. Theoretical and practical. The theoretical part deals with pre-school education, pre-school education and legislative anchoring. The second part of the theoretical part deals with Roma, Roma families and Roma in education. In the practical part there is coding of semi-structured interviews.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, Romové, majorita, minorita, sociokulturně znevýhodněné prostředí
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolního vzdělávání, romské kultury a edukace romských dětí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolního vzdělávání, romské kultury a edukace romských dětí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ a VITKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-158-4.
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005a. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ a VITKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-158-4.
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005a. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla motivaci k volbě tématu, dále se zaměřila na vymezení teoretických východisek. Dále představila praktickou část práce - studentka prezentovala výzkumný problém, výzkumné cíle a otázky. Studentka zdůvodnila volbu kvalitativního výzkumu, popsala výzkumný soubor a způsob jejich výběru. Následně popsala metodu sběru dat a analýzu dat. Dále se studentka věnovala popisu výsledků výzkumného šetření. Prezentován byl paradigmatický model, který byl však hodnocen jako spíše obecný. Zkoušející se doptávala na prezentované závěry a jejich kontext. Studentka nedokázala zcela jasně objasnit. Závěry jsou spíše obecné. Následně se komise doptávala na ověřování pravdivosti výpovědí. Otázky v rozhovorech nebyly hodnoceny jako kvalitativní, ale mají spíše kvantitativní charakter. Komise se doptávala na přepracování práce, rozhovory nebyly realizovány znovu. Komise se doptávala na analýzu dat, která v práci chybí, studentka měla uvést literaturu, ze které pro analýzu dat čerpala. Studentka nepostupovala správně v rámci zakotvené teorie. Hlavní změnou je sestavení nově vzniklých kategorií. Studentka doplnila urývky rozhovorů, ale další změny nebyly zaznamenány. Doplněn byl popis paradigmatického modelu, doporučeno bylo spíše otevřené kódování. Následně studentka odpovídala na otázky z posudků.