Bakalářská práce pojednává o vzdělávání romské populace zařazené v registraci úřadů práce ve Zlínském kraji. Romská tematika je v současné době velmi diskutované téma. Mezi které patří zvýšená nezaměstnanost, výpadek ze systému sociální ochrany a chudoba. Mnoho různých organizací, spolků a hnutí má snahu tyto problémy řešit. Cílem bakalářské práce je zmapovat obeznámenost Romů evidovaných na úřadech práce ve Zlínském kraji s využíváním nabízených možností poradenství a neformálního vzdělávání. Využitím metod kvantitativního výzkumu jsou tyto fenomény blíže analyzovány a jejich závěry interpretovány a diskutovány.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on education of the Roma population included in the registration of the employment offices in the Zlín region. Roma issue is currently a frequently discussed topic, the including rising unemployment, the excluding social protection and poverty. Many different organizations, societies and initiatives try to solve these problems. The aim of this bachelor thesis is to identify the knowledge of Roma registered on the employment offices in the Zlín region in connection with using of counselling and non-formal education. Using the quantitative research methods, these phenomena are further analysed, and their conclusions interpreted and discussed.
Klíčová slova
Romové, vzdělávání, motivace, nezaměstnanost, úřad práce, péče a poradenství.
Klíčová slova v angličtině
Roma, Education, Motivation, Unemployment, Employment Office, Care and Counselling.
Rozsah průvodní práce
96 s. (24 587 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o vzdělávání romské populace zařazené v registraci úřadů práce ve Zlínském kraji. Romská tematika je v současné době velmi diskutované téma. Mezi které patří zvýšená nezaměstnanost, výpadek ze systému sociální ochrany a chudoba. Mnoho různých organizací, spolků a hnutí má snahu tyto problémy řešit. Cílem bakalářské práce je zmapovat obeznámenost Romů evidovaných na úřadech práce ve Zlínském kraji s využíváním nabízených možností poradenství a neformálního vzdělávání. Využitím metod kvantitativního výzkumu jsou tyto fenomény blíže analyzovány a jejich závěry interpretovány a diskutovány.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on education of the Roma population included in the registration of the employment offices in the Zlín region. Roma issue is currently a frequently discussed topic, the including rising unemployment, the excluding social protection and poverty. Many different organizations, societies and initiatives try to solve these problems. The aim of this bachelor thesis is to identify the knowledge of Roma registered on the employment offices in the Zlín region in connection with using of counselling and non-formal education. Using the quantitative research methods, these phenomena are further analysed, and their conclusions interpreted and discussed.
Klíčová slova
Romové, vzdělávání, motivace, nezaměstnanost, úřad práce, péče a poradenství.
Klíčová slova v angličtině
Roma, Education, Motivation, Unemployment, Employment Office, Care and Counselling.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky vzdělávání, trhu práce a historie Romů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí výsledků, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky vzdělávání, trhu práce a historie Romů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí výsledků, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Radix, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3.
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4824-5.
DAVIDOVÁ, Eva. Romano drom: Cesty Romů :1945-1990: změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. Interface. ISBN 80-244-0524-5.
HIRT, Tomáš a Marek JAKOUBEK. "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika.Praha: ASPI, 2004. ISBN 8073570459.
VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Radix, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3.
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4824-5.
DAVIDOVÁ, Eva. Romano drom: Cesty Romů :1945-1990: změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. Interface. ISBN 80-244-0524-5.
HIRT, Tomáš a Marek JAKOUBEK. "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika.Praha: ASPI, 2004. ISBN 8073570459.
VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student krátce odůvodnil výběr tématu a představil krátce teoretická východiska práce. Představil cíl výzkumu, výzkumné otázky a hypotézy. Popsal výzkumný vzorek i realizaci výzkumu. Popsal postup při analýze dat. Student prezentoval závěry svého výzkumného šetření a výsledek ověření hypotéz. Student vhodně shrnul významná výzkumná zjištění - Romové mají zájem o další vzdělávání a rekvalifikační kurzy pořádané úřady práce v ČR, Student modeloval krátká doporučení pro andragogikcou praxi do oblasti vzdělávání dospělých Romů Vyzdvihl důležitost motivace, stipendií i individuálního přístupu a na existenci jazykové bariéry.
Členka komise ocenila užití statistických metod. Student vysvětloval, proč se v teoretické části nevěnoval vzdělávání dětí. Zkoušející ocenil jazykovou korekturu práce i další inovované části práce. Nicméně upozornil na setrvávající drobné nesrovnalosti v práci - etnický kodex (v práci) etický kodex ve zdroji.
Finálně student odpověděl na otázky vedoucí i oponentky práce.
Vedoucí práce upozornila na úskalí velkého množství výzkumných otázek.