Diplomová práce se věnuje problematice vizuálního smogu ve veřejném prostoru, konkrétně ve městě Zlín. Zabývá se otázkami vizuální estetiky města a vizuální komunikací komerčních subjektů v něm. Teoretická část definuje pojem vizuální smog a popisuje působení vizuálního smogu v různých oblastech. V praktické části je popsána situace reklamního označování ve městě Zlín, na kterou navazuje kvalitativní a kvantitativní výzkum. Ten zjišťuje postoje veřejnosti a komerčních subjektů k vizuální estetice města. Na základě zjištěných poznatků je v poslední části diplomové práce navržen projekt, jehož cílem je aplikace jednotlivých kroků, které přispějí k očištění města od vizuálního smogu.
Annotation in English
The master thesis discusses an issue of visual smog in public space, concretely in the city Zlín. The thesis deals with the questions concerning the visual aesthetics of the city itself and the visual communication of commercial subjects based on it. A theoretical part defines the term visual smog and describes its influence in different spheres. Real usage of advertisement signs in the city Zlín is described in a practical part. This section is followed by qualitative and quantitative research, which is a continuation of the introduction of the current situation in Zlín. The research is being conducted in regard to find out about attitudes of the public and commercial subjects towards the visual aesthetics of the city. Based on the knowledge found by undertaking the research, a final part of the master thesis is going to present the project, whose aim is to apply certain steps which can help the city to eliminate its visual smog.
Keywords
vizuální smog, reklama, outdoorová média, vizuální znečištění, veřejný prostor
Keywords in English
visual smog, advertising, outdoor media, visual pollution, public space
Length of the covering note
105 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se věnuje problematice vizuálního smogu ve veřejném prostoru, konkrétně ve městě Zlín. Zabývá se otázkami vizuální estetiky města a vizuální komunikací komerčních subjektů v něm. Teoretická část definuje pojem vizuální smog a popisuje působení vizuálního smogu v různých oblastech. V praktické části je popsána situace reklamního označování ve městě Zlín, na kterou navazuje kvalitativní a kvantitativní výzkum. Ten zjišťuje postoje veřejnosti a komerčních subjektů k vizuální estetice města. Na základě zjištěných poznatků je v poslední části diplomové práce navržen projekt, jehož cílem je aplikace jednotlivých kroků, které přispějí k očištění města od vizuálního smogu.
Annotation in English
The master thesis discusses an issue of visual smog in public space, concretely in the city Zlín. The thesis deals with the questions concerning the visual aesthetics of the city itself and the visual communication of commercial subjects based on it. A theoretical part defines the term visual smog and describes its influence in different spheres. Real usage of advertisement signs in the city Zlín is described in a practical part. This section is followed by qualitative and quantitative research, which is a continuation of the introduction of the current situation in Zlín. The research is being conducted in regard to find out about attitudes of the public and commercial subjects towards the visual aesthetics of the city. Based on the knowledge found by undertaking the research, a final part of the master thesis is going to present the project, whose aim is to apply certain steps which can help the city to eliminate its visual smog.
Keywords
vizuální smog, reklama, outdoorová média, vizuální znečištění, veřejný prostor
Keywords in English
visual smog, advertising, outdoor media, visual pollution, public space
Research Plan
1. Zpracujte rešerši literatury a online zdrojů k danému tématu spolu s literaturou zabývající se metodikou výzkumu.
2. Stanovte výzkumné otázky, cíl a účel diplomové práce na jejichž základě postavíte metodickou strukturu práce.
3. Realizujte výzkum s tvůrci vizuálního smogu a recipienty komunikace.
4. Na základě zjištěných dat formulujte výsledky působení stávajícího vizuálního smogu.
5. Interpretujte získaná data, odpovězte na výzkumné otázky, vyvoďte závěry a stanovte doporučení pro projektovou část práce.
6. V rámci projektové části práce realizujte návrh komunikačního procesu v kontextu veřejného prostoru.
Research Plan
1. Zpracujte rešerši literatury a online zdrojů k danému tématu spolu s literaturou zabývající se metodikou výzkumu.
2. Stanovte výzkumné otázky, cíl a účel diplomové práce na jejichž základě postavíte metodickou strukturu práce.
3. Realizujte výzkum s tvůrci vizuálního smogu a recipienty komunikace.
4. Na základě zjištěných dat formulujte výsledky působení stávajícího vizuálního smogu.
5. Interpretujte získaná data, odpovězte na výzkumné otázky, vyvoďte závěry a stanovte doporučení pro projektovou část práce.
6. V rámci projektové části práce realizujte návrh komunikačního procesu v kontextu veřejného prostoru.
Recommended resources
FORET, Miroslav. Marketingová komunikace. 3., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2011, 486 s. ISBN 978-80-251-3432-0.
HESKOVÁ, Marie a Peter ŠTARCHOŇ. Marketingová komunikace a moderní trendy v marketingu. Praha: Oeconomica, 2009, 180 s. ISBN 978-80-245-1520-5.
HORŇÁK, Pavel. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. Vydanie druhé, rozšírené a prepracované. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2018, 398 s. ISBN 978-80-87500-94-1.
KRATOCHVÍL, Petr a Richard SENNETT. Architektura a veřejný prostor: texty o moderní a současné architektuře IV. Praha: Zlatý řez, 2012, 164 s. ISBN 978-80-903826-4-0.
MASAŘOVÁ, Klára. Billboard - součást outdoorové reklamy, aneb, Žijeme v džungli?. Ostrava: Key Publishing, 2014, 153 s. Monografie. ISBN 978-80-7418-206-8.
PORTELA, Adriana. Visual Pollution: Advertising, Signage and Environmental Quality, London: Routlege, 2016, 346 s., ISBN 9781315547954.
TAHAL, Radek. Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. Praha: Grada Publishing, 2017, 261 s. Expert. ISBN 978-80-271-0206-8.
Recommended resources
FORET, Miroslav. Marketingová komunikace. 3., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2011, 486 s. ISBN 978-80-251-3432-0.
HESKOVÁ, Marie a Peter ŠTARCHOŇ. Marketingová komunikace a moderní trendy v marketingu. Praha: Oeconomica, 2009, 180 s. ISBN 978-80-245-1520-5.
HORŇÁK, Pavel. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. Vydanie druhé, rozšírené a prepracované. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2018, 398 s. ISBN 978-80-87500-94-1.
KRATOCHVÍL, Petr a Richard SENNETT. Architektura a veřejný prostor: texty o moderní a současné architektuře IV. Praha: Zlatý řez, 2012, 164 s. ISBN 978-80-903826-4-0.
MASAŘOVÁ, Klára. Billboard - součást outdoorové reklamy, aneb, Žijeme v džungli?. Ostrava: Key Publishing, 2014, 153 s. Monografie. ISBN 978-80-7418-206-8.
PORTELA, Adriana. Visual Pollution: Advertising, Signage and Environmental Quality, London: Routlege, 2016, 346 s., ISBN 9781315547954.
TAHAL, Radek. Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. Praha: Grada Publishing, 2017, 261 s. Expert. ISBN 978-80-271-0206-8.
Enclosed appendices
1 CD
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Otázky k obhajobě:
Zajímalo by mne, kdo podle Vás za současný stav v oblasti vizuálního zamoření měst, veřejného prostoru může. Zda jde nejen o všechny původce z řad podnikatelů, vlastníků objektů, neumětelských grafiků, pseudoarchitektů apod., ale zda to není částečně i vinou nezodpovědných marketingových pracovníků. Zcela jistě byli u zrodu mnoha nosičů reklamních sdělení a pomáhali a pomáhají k jejich aplikování ve veřejném prostoru. To znamená provést i kritiku do vlastních řad.
Studentka připraveně odpověděla na položené dotazy.