Bakalářská práce se zabývá hodnotovou orientací současné dospívající generace. První část práce nastiňuje teoretická východiska problematiky hodnot, dále se zabývá charakteristikou adolescence, vývojem v tomto období, hledáním identity a vnímáním autorit a následně se soustřeďuje na vliv médií na adolescenty. Teoretickou část práce uzavírá metodologie výzkumu. Druhá, tedy praktická část práce, se zabývá provedením a vyhodnocením kvantitativního výzkumu formou dotazníku, jehož cílem je zjistit hodnotovou orientaci současné mládeže ve věku 13-19 let v Moravskoslezském a Zlínském kraji a následně provést komparaci výsledků výzkumu dle typu navštěvované školy a podle genderu. Práce přináší aktuální pohled na danou problematiku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the value orientation of the contemporary teenage generation. The first part of the thesis outlines the theoretical bases of the value issue, then it deals with the characteristics of adolescence, the development in this period, the search for identity and the perception of the authorities and then focuses on the impact of the media on adolescents. The theoretical part of the thesis is completed by research methodology. The second, i.e. the practical part of the thesis deals with the implementation and evaluation of quantitative research in the form of a questionnaire, its target is to determine the value orientation of the current youth between 13 to 19 years of age in the Moravian-Silesian and Zlin regions and then to compare the results of research according to the type of attended school and by gender. The thesis brings a current view of the issue
adolescence, value, valuation, value orientation, individuation, socialization, leisure time, upbringing towards the values, value ladder
Rozsah průvodní práce
59 s. (79 148 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá hodnotovou orientací současné dospívající generace. První část práce nastiňuje teoretická východiska problematiky hodnot, dále se zabývá charakteristikou adolescence, vývojem v tomto období, hledáním identity a vnímáním autorit a následně se soustřeďuje na vliv médií na adolescenty. Teoretickou část práce uzavírá metodologie výzkumu. Druhá, tedy praktická část práce, se zabývá provedením a vyhodnocením kvantitativního výzkumu formou dotazníku, jehož cílem je zjistit hodnotovou orientaci současné mládeže ve věku 13-19 let v Moravskoslezském a Zlínském kraji a následně provést komparaci výsledků výzkumu dle typu navštěvované školy a podle genderu. Práce přináší aktuální pohled na danou problematiku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the value orientation of the contemporary teenage generation. The first part of the thesis outlines the theoretical bases of the value issue, then it deals with the characteristics of adolescence, the development in this period, the search for identity and the perception of the authorities and then focuses on the impact of the media on adolescents. The theoretical part of the thesis is completed by research methodology. The second, i.e. the practical part of the thesis deals with the implementation and evaluation of quantitative research in the form of a questionnaire, its target is to determine the value orientation of the current youth between 13 to 19 years of age in the Moravian-Silesian and Zlin regions and then to compare the results of research according to the type of attended school and by gender. The thesis brings a current view of the issue
adolescence, value, valuation, value orientation, individuation, socialization, leisure time, upbringing towards the values, value ladder
Zásady pro vypracování
1. Zpracování rešerše literárních zdrojů zabývajících se primárně hodnotovou orientací v kontinuitě s cílovou skupinou, kterou představuje současná dospívající mládež.
2. Na základě teoretické báze specifikace cíle a nastavení výzkumné otázky.
3. Stanovení metody výzkumu opírající se o kvantitativní výzkum realizovaný u současné dospívající mládeže (ZŠ a SŠ).
4. Na základě provedené literární rešerše a výsledků kvantitativního výzkumu zodpovězení výzkumné otázky a předložení případných doporučení.
5. Předání získaných informací vyučujícím na školách, kde proběhne výzkum a využití získaných dat pro rozvoj daného tématu v diplomové práci.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování rešerše literárních zdrojů zabývajících se primárně hodnotovou orientací v kontinuitě s cílovou skupinou, kterou představuje současná dospívající mládež.
2. Na základě teoretické báze specifikace cíle a nastavení výzkumné otázky.
3. Stanovení metody výzkumu opírající se o kvantitativní výzkum realizovaný u současné dospívající mládeže (ZŠ a SŠ).
4. Na základě provedené literární rešerše a výsledků kvantitativního výzkumu zodpovězení výzkumné otázky a předložení případných doporučení.
5. Předání získaných informací vyučujícím na školách, kde proběhne výzkum a využití získaných dat pro rozvoj daného tématu v diplomové práci.
Seznam doporučené literatury
EYRE, L. a R. M. 2007. Jak naučit děti hodnotám. Vyd. 2. Praha: Portál. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-275-1
HELUS, Z.: 2003. Osobnost a její vývoj. ISBN 80-7290-125-7
MACEK, P. 2003. Adolescence. Praha: Portál. ISBN 80-7178-747-7
NAKONEČNÝ, M. 1996. Motivace lidského chování. ISBN 80-200-0592-7
SAK, P. a KOLESÁROVÁ. K. 2004. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. Praha: Svoboda Servis. ISBN 80-86320-33-2
VÁGNEROVÁ, M. 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál. ISBN 80-7178-308-0
Seznam doporučené literatury
EYRE, L. a R. M. 2007. Jak naučit děti hodnotám. Vyd. 2. Praha: Portál. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-275-1
HELUS, Z.: 2003. Osobnost a její vývoj. ISBN 80-7290-125-7
MACEK, P. 2003. Adolescence. Praha: Portál. ISBN 80-7178-747-7
NAKONEČNÝ, M. 1996. Motivace lidského chování. ISBN 80-200-0592-7
SAK, P. a KOLESÁROVÁ. K. 2004. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. Praha: Svoboda Servis. ISBN 80-86320-33-2
VÁGNEROVÁ, M. 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál. ISBN 80-7178-308-0
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (prof.Vysekalová):
1) Uveďte rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem a možnosti jejich využití. Jak byste využila kvalitativní výzkum při řešení problematiky Vaší práce?
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
2) Jaká jsou hlavní rizika vlivu sociálních sítí na adolescenty, jak na ně reagují?
Vedoucí práce
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
3) Co považujte za hlavní problém při výzkumu hodnot cílové skupiny adolescentů, čím je zapotřebí se zabývat?
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
V posudku vedoucího práce (dr. Göttlichová) byla položena 1 otázka:
1) Co Vás samotnou nejvíce překvapilo v rámci šetření, odpovídala získaná data Vašim předpokladům postaveným na zkušenostech z Vašeho blízkého okolí?
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.