Téma fake news je v současné době aktuálním problémem po celém světě. Tyto falešné zprávy rozhodují volby, mění veřejné mínění či probouzí nenávist vůči jiné kultuře. Cílem práce je zjistit, jak pracují studenti vysokých škol se zprávami, jak vnímají tuto problematiku a jestli se cítí být její součástí. Pro mnohé studenty je Fake news pouze cizí hrozba, která se jich vůbec netýká a nikdy týkat nebude. Neznalost, neostražitost, a právě pocit bezpečí je největší zbraň všech fake news.
Ke zjištění těchto poznatků pomůže experiment a hloubkové rozhovory s participanty, kteří budou zvoleni napříč dvěma názorovými skupinami. Výzkum bude zkoumat mediální gra- motnost participantů, jejich práci s informacemi a způsoby ověření pravdivosti zpráv. Baka- lářská práce bude sloužit jako další zdroj informací potřebný k řešení celkové problematiky okolo fake news.
Anotace v angličtině
Subject of fake news has become one of the most global topical issues. These fake news determine elections, have influence on public opinion or they instigate hatred against other cultures. The aim of this bachelor's thesis is to ascertain how university students work with news, how do they perceive the issue of Fake news and whether they feel as a part of it. Many students consider fake news as a foreign threat that doesn't concern them and never will. However, ignorance, feeling of security and careless behaviour are the biggest strengths of all fake news.
Methods of experiment and in-depth interviews with participants that will be chosen across two different spectrums of opinion will be used as research techniques. Bachelor's thesis research will focus on the participants' media literacy, their information practices and their ability of fact-checking. This bachelor's thesis will be used as a potential source of infor- mation for further issues concerning Fake news.
Fake news, Myside bias, Media literacy, Media, Hoax
Rozsah průvodní práce
56
Jazyk
CZ
Anotace
Téma fake news je v současné době aktuálním problémem po celém světě. Tyto falešné zprávy rozhodují volby, mění veřejné mínění či probouzí nenávist vůči jiné kultuře. Cílem práce je zjistit, jak pracují studenti vysokých škol se zprávami, jak vnímají tuto problematiku a jestli se cítí být její součástí. Pro mnohé studenty je Fake news pouze cizí hrozba, která se jich vůbec netýká a nikdy týkat nebude. Neznalost, neostražitost, a právě pocit bezpečí je největší zbraň všech fake news.
Ke zjištění těchto poznatků pomůže experiment a hloubkové rozhovory s participanty, kteří budou zvoleni napříč dvěma názorovými skupinami. Výzkum bude zkoumat mediální gra- motnost participantů, jejich práci s informacemi a způsoby ověření pravdivosti zpráv. Baka- lářská práce bude sloužit jako další zdroj informací potřebný k řešení celkové problematiky okolo fake news.
Anotace v angličtině
Subject of fake news has become one of the most global topical issues. These fake news determine elections, have influence on public opinion or they instigate hatred against other cultures. The aim of this bachelor's thesis is to ascertain how university students work with news, how do they perceive the issue of Fake news and whether they feel as a part of it. Many students consider fake news as a foreign threat that doesn't concern them and never will. However, ignorance, feeling of security and careless behaviour are the biggest strengths of all fake news.
Methods of experiment and in-depth interviews with participants that will be chosen across two different spectrums of opinion will be used as research techniques. Bachelor's thesis research will focus on the participants' media literacy, their information practices and their ability of fact-checking. This bachelor's thesis will be used as a potential source of infor- mation for further issues concerning Fake news.
Fake news, Myside bias, Media literacy, Media, Hoax
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska k tématu práce, definujte základní pojmy, metodický postup práce a výzkumné otázky
2. Proveďte kvalitativní výzkum, získané informace mezi sebou porovnejte a interpretujte
3. Zodpovězte na výzkumné otázky a zhodnoťte přínos práce
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska k tématu práce, definujte základní pojmy, metodický postup práce a výzkumné otázky
2. Proveďte kvalitativní výzkum, získané informace mezi sebou porovnejte a interpretujte
3. Zodpovězte na výzkumné otázky a zhodnoťte přínos práce
Seznam doporučené literatury
DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. Praha: Grada, 2008. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2018-0.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8697-7.15. ISBN 978-80-262-0743-6.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0716-2.
Seznam doporučené literatury
DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. Praha: Grada, 2008. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2018-0.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8697-7.15. ISBN 978-80-262-0743-6.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0716-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Otázky k obhajobě:
Proč podle vás mají i vzdělaní lidé tendenci věřit tzv. fake news?
Co by podle vás přispělo k tomu, aby potenciál "fake news" klesal?
Pokud byste byl marketér politické strany, zařadil byste fake news do vaší kampaně?
Student připraveně zodpověděl všechny položené dotazy.