Diplomová práce se věnuje problematice správného pitného režimu dětí, navštěvující základní školy. Teoretická část je zaměřena na význam vody ve výživě člověka a především na důležitost správného pitného režimu. Dále jsou v práci definována možná zdravotní rizika způsobená nedostatečným příjmem tekutin a charakterizovány nápoje konzumované studenty základních škol.
Praktická část prezentuje výsledky výzkumného šetření, které jsou zpracovány grafickou a písemnou formou, dle anonymního dotazníku. Cílem praktické části bylo prověřit návyky pitného režimu u studentů základních škol a vyhodnotit zda je jejich pitný režim dostačující. Práce je také zaměřena na problematiku konzumace vhodných a nevhodných nápojů a porovnává návyky v konzumaci nápojů dětí žijící na vesnici a ve městě.
Anotace v angličtině
This disseration deals with points at issue of childern visiting elementary school drinking habits. Theoretical part is focused on function of fresh water in human nutrition, but in
a first place on importance of correct drinking habits. Further on there are definitions
of possible health risks caused by insuficient fluid intake and characteristics of beverages consumed by elementary school students.
Practical part presents results of research investigation, which are processed graphically and in writing in accordance with anonymous questionnaire. Goal of this practical part was
to verify drinking habits of elementary shool students and evaluate if their drinking habits are correct and sufficient. Practical part also focuses on disputbility of convenient
and inconvenient beverages and compares customs and habits in beverages consumption
of childern living in a city and childern living in countryside.
Klíčová slova
pitný režim, voda, zdravotní rizika, základní škola, nápoje.
Klíčová slova v angličtině
drinking habits, water, health risks, elementary school, beverages.
Rozsah průvodní práce
92 s. (16 595 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice správného pitného režimu dětí, navštěvující základní školy. Teoretická část je zaměřena na význam vody ve výživě člověka a především na důležitost správného pitného režimu. Dále jsou v práci definována možná zdravotní rizika způsobená nedostatečným příjmem tekutin a charakterizovány nápoje konzumované studenty základních škol.
Praktická část prezentuje výsledky výzkumného šetření, které jsou zpracovány grafickou a písemnou formou, dle anonymního dotazníku. Cílem praktické části bylo prověřit návyky pitného režimu u studentů základních škol a vyhodnotit zda je jejich pitný režim dostačující. Práce je také zaměřena na problematiku konzumace vhodných a nevhodných nápojů a porovnává návyky v konzumaci nápojů dětí žijící na vesnici a ve městě.
Anotace v angličtině
This disseration deals with points at issue of childern visiting elementary school drinking habits. Theoretical part is focused on function of fresh water in human nutrition, but in
a first place on importance of correct drinking habits. Further on there are definitions
of possible health risks caused by insuficient fluid intake and characteristics of beverages consumed by elementary school students.
Practical part presents results of research investigation, which are processed graphically and in writing in accordance with anonymous questionnaire. Goal of this practical part was
to verify drinking habits of elementary shool students and evaluate if their drinking habits are correct and sufficient. Practical part also focuses on disputbility of convenient
and inconvenient beverages and compares customs and habits in beverages consumption
of childern living in a city and childern living in countryside.
Klíčová slova
pitný režim, voda, zdravotní rizika, základní škola, nápoje.
Klíčová slova v angličtině
drinking habits, water, health risks, elementary school, beverages.
Zásady pro vypracování
I. Teoretická část
Význam vody ve výživě člověka.
Nevhodný příjem tekutin (možná zdravotní rizika).
Pravidla správného pitného režimu u dětí.
Nápoje pro děti ve školách.
II. Praktická část
Průzkum pitného režimu dětí na základních školách, sestavení dotazníku.
Zpracování dat.
Diskuze výsledků a formulace závěrů.
Zásady pro vypracování
I. Teoretická část
Význam vody ve výživě člověka.
Nevhodný příjem tekutin (možná zdravotní rizika).
Pravidla správného pitného režimu u dětí.
Nápoje pro děti ve školách.
II. Praktická část
Průzkum pitného režimu dětí na základních školách, sestavení dotazníku.
Zpracování dat.
Diskuze výsledků a formulace závěrů.
Seznam doporučené literatury
[1] KEJVALOVÁ, L. Výživa dětí od A do Z. Praha: Vyšehrad, spol. s.r.o., 2005. 160 s. ISBN 80-7021-773-1.
[2] KALMAN, M., VAŠÍČKOVÁ, J. Zdraví a životní styl dětí a školáků. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 172 s. ISBN 978-802-4434-094.
[3]MANDŽUKOVÁ, J. Co pít, když Benešov: START, 2006. 155 s. ISBN 80-86231-37-2.
[4]Kunová, V.: Zdravá výživa. Praha 7: Grada Publishimg, A.S, 2004. ISBN 80-247-0736-5.
[5]MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D., a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. 296 s. ISBN 978-80-247-2715-8.
Seznam doporučené literatury
[1] KEJVALOVÁ, L. Výživa dětí od A do Z. Praha: Vyšehrad, spol. s.r.o., 2005. 160 s. ISBN 80-7021-773-1.
[2] KALMAN, M., VAŠÍČKOVÁ, J. Zdraví a životní styl dětí a školáků. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 172 s. ISBN 978-802-4434-094.
[3]MANDŽUKOVÁ, J. Co pít, když Benešov: START, 2006. 155 s. ISBN 80-86231-37-2.
[4]Kunová, V.: Zdravá výživa. Praha 7: Grada Publishimg, A.S, 2004. ISBN 80-247-0736-5.
[5]MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D., a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. 296 s. ISBN 978-80-247-2715-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil komisi výsledky své diplomové práce. Poté byla komise seznámena s posudky a hodnocením vedoucího a oponenta (hodnocení vedoucího: B - velmi dobře, hodnocení oponenta: B - velmi dobře). V rámci posudku oponenta (Mgr. Martina Bučková, Ph.D.) byly studentovi položeny následující dotazy:
Které hormony se podílí na hospodaření našeho těla s vodou? ZODPOVĚZEN ZCELA
Na základě čeho jste formulovala hypotézy použité v kap. 6.3? ZODPOVĚZEN ZCELA
Dle zkušeností s vyplňováním dotazníku na 1. stupni ZŠ, bylo nutné vysvětlovat význam některých otázek a odpovědí, nebo bylo vše bez problémů chápáno i mladšími žáky? ZODPOVĚZEN ZCELA
Zaznamenala jste zájem o výsledky Vašeho průzkumu mezi pedagogy základních škol? ZODPOVĚZEN ZCELA
Poté byla vedena diskuze o diplomové práci, během které byly jednotlivými členy komise položeny následující dotazy:
doc. Ing. Jiří Mlček, Ph.D.: Proč uvádíte nárůst preference chuti jako negativum? ZODPOVĚZEN ZCELA
doc. Ing. Vendula Pachlová, Ph.D.: Vyplývají z Vaší práce nějaká doporučení a přínosy? ZODPOVĚZEN ZCELA
Student potvrdil hodnocení vedoucího práce jistým, vyčerpávajícím způsobem. Prokázal hluboké znalosti teoretických zásad studované problematiky. K obhajobě diplomové práce nebyly ze strany komise žádné připomínky.