Práce byla věnována studiu schopnosti rhodokoků rozkládat sloučeniny s 2 ethylhexylovým řetězcem. Schopnost biodegradace byla ověřována růstem dvou mikro-biálních kultur rodu Rhodococcus na jednotlivých substrátech a následným měřením absorbance pomocí UV-VIS spektrofotometru. U vybraných substrátů se dále měřila kinetika růstu pomocí aparatury OXITOP. V práci bylo zjištěno, že obě kultury jsou schopny růstu při využití Bis(2-Ethylhexyl) adipátu, Bis(2-Ethylhexyl) sebakátu, 2-Ethylhexyl acetátu a také 2,2-Ethylenedioxydiethyl bis(2-Ethylhexanoátu) jako jediného zdroje uhlíku energie.
Anotace v angličtině
This thesis was focused on a capability of two Rhodococcus strains to decompose several synthetic compounds containing 2-ethylhexyl chain. The biodegradation was tested by the growth of both bacterial strains on the substrates individually; the growth was monitored by measuring of optical density using UV-VIS spectrophotometer after incubation. Further, the growth kinetics was measured for selected substrates by the OXITOP apparatus. The obtained results showed that, both strains were able to grow using Bis(2-Ethylhexyl) adipate, Bis(2-Ethylhexyl) sebacate, 2-Ethylhexyl acetate and 2,2-Ethylenedioxydiethyl bis(2-Ethylhexanoate) as the only carbon and energy source.
Práce byla věnována studiu schopnosti rhodokoků rozkládat sloučeniny s 2 ethylhexylovým řetězcem. Schopnost biodegradace byla ověřována růstem dvou mikro-biálních kultur rodu Rhodococcus na jednotlivých substrátech a následným měřením absorbance pomocí UV-VIS spektrofotometru. U vybraných substrátů se dále měřila kinetika růstu pomocí aparatury OXITOP. V práci bylo zjištěno, že obě kultury jsou schopny růstu při využití Bis(2-Ethylhexyl) adipátu, Bis(2-Ethylhexyl) sebakátu, 2-Ethylhexyl acetátu a také 2,2-Ethylenedioxydiethyl bis(2-Ethylhexanoátu) jako jediného zdroje uhlíku energie.
Anotace v angličtině
This thesis was focused on a capability of two Rhodococcus strains to decompose several synthetic compounds containing 2-ethylhexyl chain. The biodegradation was tested by the growth of both bacterial strains on the substrates individually; the growth was monitored by measuring of optical density using UV-VIS spectrophotometer after incubation. Further, the growth kinetics was measured for selected substrates by the OXITOP apparatus. The obtained results showed that, both strains were able to grow using Bis(2-Ethylhexyl) adipate, Bis(2-Ethylhexyl) sebacate, 2-Ethylhexyl acetate and 2,2-Ethylenedioxydiethyl bis(2-Ethylhexanoate) as the only carbon and energy source.
2. Proveďte pokusy biodegradací uvedených látek kulturami rhodokoků.
3. Výsledky přehledně sepište a práci odevzdejte v řádném termínu.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte literární rešerši k zadanému tématu.
2. Proveďte pokusy biodegradací uvedených látek kulturami rhodokoků.
3. Výsledky přehledně sepište a práci odevzdejte v řádném termínu.
Seznam doporučené literatury
[1] Proislová A., 2018. Studium vodních bakterií, schopných degradace 2-ethylhexylsalicylanu. Diplomová práce, FT UTB ve Zlíně.
[2] Nalli S. et al., 2002. Biodegradation of plasticizers by Rhodococcus rhodochrous. Biodegradation. Web of Science, 13(5), 343-352.
[3] Vědecké zdroje zahrnuté v databázích Web of Science, ScienceDirect a Medline.
Seznam doporučené literatury
[1] Proislová A., 2018. Studium vodních bakterií, schopných degradace 2-ethylhexylsalicylanu. Diplomová práce, FT UTB ve Zlíně.
[2] Nalli S. et al., 2002. Biodegradation of plasticizers by Rhodococcus rhodochrous. Biodegradation. Web of Science, 13(5), 343-352.
[3] Vědecké zdroje zahrnuté v databázích Web of Science, ScienceDirect a Medline.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Po prezentaci práce studentkou a po odpovědích studentky na dotazy oponenta byla vedena rozprava, ve které studentka odpovídala na doplňkové dotazy členů komise. Na dotazy oponenta i členů komise odpověděla studentka víceméně dobře, avšak s několika chybami; po zohlednění návrhů školitele i oponenta pak komise rozhodla o celkovém hodnocení obhajoby.
Doplňující dotazy: Jaký je princip fungování aparatury OXITOP?