Tato bakalářská práce se zabývá aktivitami dětí mladšího školního věku ve školní družině. Práce sestává ze dvou částí, a to z části teoretické a následně části praktické. V teoretické části práce jsou uvedeny skutečnosti z oblasti základních pojmů a literatury souvisejících s daným tématem a dále jeho význam pro sociální pedagogiku. V neposlední řadě jsou popsány charakteristiky dětí mladšího školního věku, školní družiny a jejich vzájemného působení. V poslední kapitole teoretické části je popsáno fungování a práce školní družiny při Základní škole Lažánky, která je stěžejním místem pro výzkum.
V praktické části je pak metodou rozhovoru s dětmi, které navštěvují školní družinu, a rozhovoru s vychovatelkami zachyceno, jak děti vnímají školní družinu. Z předkládaného výzkumu vyplývá, že děti vnímají školní družinu pozitivně a rády ji navštěvují.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the activities of younger school age children at school. The thesis consists of two parts, the theoretical part and the practical part. In the theoretical part of the thesis there are presented facts from the field of basic terms and literature related to the given topic and its importance for social pedagogy. Last but not least, the characteristics of younger school age children, the school class and their interaction are described. The last chapter of the theoretical part describes the functioning and work of the after-school club at the elementary school of Lažánky, which is a crucial point of re-search.
In the practical part, the method of conversation with children attending the after-school club and an interview with the governess describes, how children perceive the after-school club. The research suggests that children perceive school clubs positively and like to visit it.
Klíčová slova
mladší školní věk, školní družina, vychovatelka, aktivita, zájmová činnost, volný čas
Klíčová slova v angličtině
younger school age, after-school care center, governess, activity, leisure time, activities
Rozsah průvodní práce
51 s. (75 065 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá aktivitami dětí mladšího školního věku ve školní družině. Práce sestává ze dvou částí, a to z části teoretické a následně části praktické. V teoretické části práce jsou uvedeny skutečnosti z oblasti základních pojmů a literatury souvisejících s daným tématem a dále jeho význam pro sociální pedagogiku. V neposlední řadě jsou popsány charakteristiky dětí mladšího školního věku, školní družiny a jejich vzájemného působení. V poslední kapitole teoretické části je popsáno fungování a práce školní družiny při Základní škole Lažánky, která je stěžejním místem pro výzkum.
V praktické části je pak metodou rozhovoru s dětmi, které navštěvují školní družinu, a rozhovoru s vychovatelkami zachyceno, jak děti vnímají školní družinu. Z předkládaného výzkumu vyplývá, že děti vnímají školní družinu pozitivně a rády ji navštěvují.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the activities of younger school age children at school. The thesis consists of two parts, the theoretical part and the practical part. In the theoretical part of the thesis there are presented facts from the field of basic terms and literature related to the given topic and its importance for social pedagogy. Last but not least, the characteristics of younger school age children, the school class and their interaction are described. The last chapter of the theoretical part describes the functioning and work of the after-school club at the elementary school of Lažánky, which is a crucial point of re-search.
In the practical part, the method of conversation with children attending the after-school club and an interview with the governess describes, how children perceive the after-school club. The research suggests that children perceive school clubs positively and like to visit it.
Klíčová slova
mladší školní věk, školní družina, vychovatelka, aktivita, zájmová činnost, volný čas
Klíčová slova v angličtině
younger school age, after-school care center, governess, activity, leisure time, activities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti školní družiny, zájmové činnosti a charakteristiky dětí mladšího školního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti školní družiny, zájmové činnosti a charakteristiky dětí mladšího školního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich. Školní družina. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-900-2.
KRAUS, Blahoslav; POLÁČKOVÁ, Věra a kol. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
LANGMEIER, Josef; KREJČÍROVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-012-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich. Školní družina. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-900-2.
KRAUS, Blahoslav; POLÁČKOVÁ, Věra a kol. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
LANGMEIER, Josef; KREJČÍROVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-012-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce a uvedla teoretická východiska své práce. Představila výsledky výzkumu a následně odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Následovala diskuse, v rámci které komise upozornila na nesoulad mezi tématem (názvem) práce: ''Aktivity dětí mladšího školního věku ve školní družině'' a hlavním výzkumným cílem: ''zjistit, jak děti vnímají školní družinu''. Komise vyjádřila výhrady k tomu, že k naplnění výzkumných cílů studentka využila kvalitativní výzkumnou strategii. Cíle jsou nastaveny na kvantitativní zkoumání. Studentka byla vyzvána, aby vysvětlila postup analýzy dat, protože z přepsaných rozhovorů nebylo jasné, jak studentka dosáhla uvedených kódů. Studentka byla upozorněna na to, že krátké několika slovné odpovědi odporují smyslu kvalitativního zkoumání. Studentka uvedla, že všechny rozhovory byly takto vedeny. Studentka uspokojivě nevysvětlila, jak postupovala v rámci designu zakotvené teorie, nevysvětlila, proč nebylo provedeno axiální a selektivní kódování. Studentka u obhajoby nedokázala dostatečně interpretovat svá zjištění, která zůstala ve velmi obecné rovině, čímž nebyl naplněn smysl zakotvené teorie. Komise měla výhrady zejména k formulaci výzkumných cílů, způsobu vedení rozhovorů, nedostatečné analýze dat a absenci interpretační roviny. Komise hlasovala v poměru hlasů 3:1 pro hodnocení F. Komise se usnesla na tom, že bakalářská práce a její obhajoba nesplňují potřebnou úroveň nutnou pro bakalářskou práci.