Tato bakalářská práce se zabývá Sociálními sítěmi a informovaností žáku o rizicích jejich využívání. Teoretická část pojednává o komunikaci a vývoji komunikačních médií. Dále se zabývá typy komunikace prostřednictvím sociálních sítí, různými typy šikany v internetovém prostředí, a také se zaměřuje na negativní a pozitivní dopad této komunikace. Praktická část je provedena kvantitativním způsobem šetření dotazování pomocí anonymního dotazníku, kde otázky zjišťují informovanost žáků o rizicích využívání internetu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with social networks and informing pupils about the risks of their use. The theoretical part deals with communication and development of communication media. It also deals with the types of communication through social networks, various types of bullying in the Internet, and also focuses on the negative and positive impact of this communication. The practical part is done by a quantitative method of inquiry by means of an anonymous questionnaire, where the questions determine the pupils' awareness of the risks of using the Internet.
Klíčová slova
komunikace, sociální komunikace, média, internet, technologie, sociální sítě, facebook, instagram, myspace, twitter, kyberšikana, stalking, sexting, kyberstalking, kyberprostor, internetová závislost, prevence, závislost, děti, škola
Klíčová slova v angličtině
communication, social communication, media, internet, technology, social networks, facebook, instagram, myspace, twitter, cyberbullying, stalking, sexting, cyberstalking, cyberspace, internet addiction, prevention, addiction, children, school
Rozsah průvodní práce
79
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá Sociálními sítěmi a informovaností žáku o rizicích jejich využívání. Teoretická část pojednává o komunikaci a vývoji komunikačních médií. Dále se zabývá typy komunikace prostřednictvím sociálních sítí, různými typy šikany v internetovém prostředí, a také se zaměřuje na negativní a pozitivní dopad této komunikace. Praktická část je provedena kvantitativním způsobem šetření dotazování pomocí anonymního dotazníku, kde otázky zjišťují informovanost žáků o rizicích využívání internetu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with social networks and informing pupils about the risks of their use. The theoretical part deals with communication and development of communication media. It also deals with the types of communication through social networks, various types of bullying in the Internet, and also focuses on the negative and positive impact of this communication. The practical part is done by a quantitative method of inquiry by means of an anonymous questionnaire, where the questions determine the pupils' awareness of the risks of using the Internet.
Klíčová slova
komunikace, sociální komunikace, média, internet, technologie, sociální sítě, facebook, instagram, myspace, twitter, kyberšikana, stalking, sexting, kyberstalking, kyberprostor, internetová závislost, prevence, závislost, děti, škola
Klíčová slova v angličtině
communication, social communication, media, internet, technology, social networks, facebook, instagram, myspace, twitter, cyberbullying, stalking, sexting, cyberstalking, cyberspace, internet addiction, prevention, addiction, children, school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, školy a sociálních sítí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, školy a sociálních sítí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLESÁROVÁ, Karolína. Životní styl v informační společnosti. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016, 176 s. ISBN 978-80-7452-119-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociolog. nakl., 1993. ISBN 80-901424-7-8.
POKORNÝ, Vratislav, Jana TELCOVÁ a Anton TOMKO. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Vyd. 3., rozš. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003, 186 s. Prevence spj. ISBN 8086568040.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014, 183 s. Psyché. ISBN 978-80-210-7527-6.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLESÁROVÁ, Karolína. Životní styl v informační společnosti. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016, 176 s. ISBN 978-80-7452-119-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociolog. nakl., 1993. ISBN 80-901424-7-8.
POKORNÝ, Vratislav, Jana TELCOVÁ a Anton TOMKO. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Vyd. 3., rozš. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003, 186 s. Prevence spj. ISBN 8086568040.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014, 183 s. Psyché. ISBN 978-80-210-7527-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, uvedla teoretická východiska i metodologii výzkumného šetření. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích bakalářské práce. Proběhla diskuse.
Na otázky týkající se interpretace dat a následného vyvozování závěrů nedokázala studentka odpovědět. Byla požádána, aby uvedla konkrétní doporučení pro praxi. Uvedla doporučení pro rodiče, např. blokace stránek, zavedení předmětů ve školách.
Zkoušející upozornil na shodu teoretické části práce s jinými bakalářskými prácemi. Studentka zdůvodnila, že si půjčila s její kolegyní stejnou knihu a stejně opsaly kapitolu. Zkoušející považuje toto zdůvodnění za nedostatečné a infomuje studentku o plagiátorství. Zkoušející upozornila na totožnou osnovu bakalářské práce s druhou bakalářskou prací.
Studentka byla požádána, aby představila komisi vlastní elektronický dotazník a zpracování údajů.
Zkoušející informovala studentku, že při interpretaci dat měla více posílit interpretační rovinu práce.
Komise rozhodla, že studentka práci vypracuje s novým zadáním.