Diplomová práce se zabývá analýzou systému hodnocení pracovníků ve vybrané společnosti, která se řadí do sféry cestovního ruchu, wellness, luxusních a zážitkových relaxačních pobytů. Cílem této práce je navrhnout zlepšení struktury systému hodnocení zaměstnanců této organizace s ohledem na potřeby firmy, samotných zaměstnanců i vnějších faktorů, jako je např. situace na trhu práce. Výchozí stav systému hodnocení byl zjišťován pomocí analýzy interních dokumentů, a dále v dotazníkovém šetření, ve kterém byli osloveni všichni zaměstnanci. Potřeby společnosti v této oblasti byly rovněž zjišťovány formou osobních rozhovorů se zástupci jejího vedení. Z analýzy vyplynulo, že nastavený systém hodnocení plně neodpovídá potřebám firmy a s ohledem na situaci na trhu práce se liší i od aktuálních potřeb zaměstnanců. Z tohoto důvodu byl navržen nový systém hodnocení, který bude lépe odpovídat aktuálním potřebám všech zainteresovaných stran, bude méně administrativně i finančně náročný, zvýší motivaci pracovníků, efektivitu jejich práce a celkově zlepší image a reputaci společnosti u široké veřejnosti, což přinese celou řadu dalších benefitů. V závěru diplomové práce byl navržený projekt podroben nákladové, časové a rizikové analýze, která umožní vedení společnosti širší pohled na realizaci návrhu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the analysis of the system of evaluation of employees in a selected company, which belongs to the sphere of tourism, wellness, luxury and experiential relaxation stays. The aim of this work is to propose improvements to the structure of the evaluation system of employees of this organization with regard to the needs of the company, employees themselves and external factors, such as the situation on the labor market. The initial state of the evaluation system was determined by means of the analysis of internal documents and also in a questionnaire survey in which all employees were addressed. The company's needs in this area were also identified through personal interviews with representatives of its management. The analysis showed that the set evaluation system does not fully meet the needs of the company and with regard to the situation on the labor market also differs from the current needs of employees. For this reason, a new evaluation system has been designed that will better meet the current needs of all stakeholders, be less administratively and financially demanding, increase employee motivation, work efficiency and improve the company's image and reputation towards the general public, bringing many other benefits. At the end of the thesis, the proposed project was subjected to cost, time and risk analysis, which will allow the company's management a broader view on the implementation of the proposal.
Klíčová slova
hodnocení pracovníků, formální hodnocení, neformální hodnocení, personalistika, hodnotící pohovor, hodnotící systém
Klíčová slova v angličtině
performance appraisal, formal appraisal, informal appraisal, human relations, evaluation interview, appraisal system
Rozsah průvodní práce
109
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou systému hodnocení pracovníků ve vybrané společnosti, která se řadí do sféry cestovního ruchu, wellness, luxusních a zážitkových relaxačních pobytů. Cílem této práce je navrhnout zlepšení struktury systému hodnocení zaměstnanců této organizace s ohledem na potřeby firmy, samotných zaměstnanců i vnějších faktorů, jako je např. situace na trhu práce. Výchozí stav systému hodnocení byl zjišťován pomocí analýzy interních dokumentů, a dále v dotazníkovém šetření, ve kterém byli osloveni všichni zaměstnanci. Potřeby společnosti v této oblasti byly rovněž zjišťovány formou osobních rozhovorů se zástupci jejího vedení. Z analýzy vyplynulo, že nastavený systém hodnocení plně neodpovídá potřebám firmy a s ohledem na situaci na trhu práce se liší i od aktuálních potřeb zaměstnanců. Z tohoto důvodu byl navržen nový systém hodnocení, který bude lépe odpovídat aktuálním potřebám všech zainteresovaných stran, bude méně administrativně i finančně náročný, zvýší motivaci pracovníků, efektivitu jejich práce a celkově zlepší image a reputaci společnosti u široké veřejnosti, což přinese celou řadu dalších benefitů. V závěru diplomové práce byl navržený projekt podroben nákladové, časové a rizikové analýze, která umožní vedení společnosti širší pohled na realizaci návrhu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the analysis of the system of evaluation of employees in a selected company, which belongs to the sphere of tourism, wellness, luxury and experiential relaxation stays. The aim of this work is to propose improvements to the structure of the evaluation system of employees of this organization with regard to the needs of the company, employees themselves and external factors, such as the situation on the labor market. The initial state of the evaluation system was determined by means of the analysis of internal documents and also in a questionnaire survey in which all employees were addressed. The company's needs in this area were also identified through personal interviews with representatives of its management. The analysis showed that the set evaluation system does not fully meet the needs of the company and with regard to the situation on the labor market also differs from the current needs of employees. For this reason, a new evaluation system has been designed that will better meet the current needs of all stakeholders, be less administratively and financially demanding, increase employee motivation, work efficiency and improve the company's image and reputation towards the general public, bringing many other benefits. At the end of the thesis, the proposed project was subjected to cost, time and risk analysis, which will allow the company's management a broader view on the implementation of the proposal.
Klíčová slova
hodnocení pracovníků, formální hodnocení, neformální hodnocení, personalistika, hodnotící pohovor, hodnotící systém
Klíčová slova v angličtině
performance appraisal, formal appraisal, informal appraisal, human relations, evaluation interview, appraisal system
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
I. Teoretická část
Zpracujte teoretické poznatky k problematice hodnocení pracovníků.
II. Praktická část
Analyzujte systém hodnocení pracovníků ve vybrané společnosti.
Navrhněte vybrané společnosti projekt zavedení optimálního systému hodnocení pracovníků.
Vyhodnoťte náklady, přínosy, rizika a časový harmonogram projektu.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
I. Teoretická část
Zpracujte teoretické poznatky k problematice hodnocení pracovníků.
II. Praktická část
Analyzujte systém hodnocení pracovníků ve vybrané společnosti.
Navrhněte vybrané společnosti projekt zavedení optimálního systému hodnocení pracovníků.
Vyhodnoťte náklady, přínosy, rizika a časový harmonogram projektu.
Závěr
Seznam doporučené literatury
APPELO, Jurgen. Managing for Happiness: Games, Tools, and Practices to Motivate Any Team. John Wiley & Sons Inc., 2016, 304 s. ISBN 9781119268680.
ARMSTRONG, Michael. Armstrong on reinventing performance management: building a culture of continuous improvement. London: Kogan Page, 2017, 224 s. ISBN 978-0-7494-7811-7.
BĚLOHLÁVEK, František. Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky: výběrové, hodnoticí, obtížné a rozvojové pohovory. 2., rozšířené vyd. Praha: Grada, 2017, 186 s. Manažer. ISBN 978-80-271-0433-8.
ŠIKÝŘ, Martin. Personalistika pro manažery a personalisty. 2., aktualizované a doplněné vyd. Praha: Grada, 2016, 205 s. Manažer. ISBN 978-80-247-5870-1.
ROTHWELL, William J., Carolyn K. HOHNE a Stephen B. KING. Human performance improvement: building practitioner performance. 3. vyd. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, xx, 234 s. ISBN 978-1-13823760-5.
Seznam doporučené literatury
APPELO, Jurgen. Managing for Happiness: Games, Tools, and Practices to Motivate Any Team. John Wiley & Sons Inc., 2016, 304 s. ISBN 9781119268680.
ARMSTRONG, Michael. Armstrong on reinventing performance management: building a culture of continuous improvement. London: Kogan Page, 2017, 224 s. ISBN 978-0-7494-7811-7.
BĚLOHLÁVEK, František. Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky: výběrové, hodnoticí, obtížné a rozvojové pohovory. 2., rozšířené vyd. Praha: Grada, 2017, 186 s. Manažer. ISBN 978-80-271-0433-8.
ŠIKÝŘ, Martin. Personalistika pro manažery a personalisty. 2., aktualizované a doplněné vyd. Praha: Grada, 2016, 205 s. Manažer. ISBN 978-80-247-5870-1.
ROTHWELL, William J., Carolyn K. HOHNE a Stephen B. KING. Human performance improvement: building practitioner performance. 3. vyd. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, xx, 234 s. ISBN 978-1-13823760-5.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce: Ing. Petra Benyahya, Ph.D., 22 bodů
Oponent práce: doc. PhDr. Ing. Aleš Gregar, CSc., 28 bodů
Otázky vedoucího práce:
1) U současného systému hodnocení se negativně vyjadřujete k neformální podobě přátelského rozhovoru. Vysvětlete, jak by měl být podle Vás motivačně-hodnoticí rozhovor veden, aby se z něj nestala formalita. ZODPOVĚZENO ZCELA
2) V projektu navrhujete 360stupňovou zpětnou vazbu. Jak se její výsledky (zvláště pak hodnocení zákazníky a hodnocení kolegy) promítnou do mzdy pracovníka? Jaká rizika jsou s tímto typem hodnocení spojena? ZODPOVĚZENO ČÁSTEČNĚ
3) Jak se generální ředitel vyjádřil k Vašemu formuláři hodnocení? ZODPOVĚZENO ČÁSTEČNĚ
4) Je podle Vás důležitější formální hodnocení, či neformální hodnocení? Svou odpověď zdůvodněte? ZODPOVĚZENO ZCELA
Otázky oponenta práce:
1) Na str. 23 uvádíte, že přístup k pracovnímu hodnocení může být tradiční nebo spíše moderní, v čem je rozdíl a který přístup volíte pro zpracování vašeho projektu a proč? ZODPOVĚZENO ČÁSTEČNĚ
2) Jaké zdroje informací jste používala pro sestavení analýzy SWOT na str. 42 a jak jste využila závěry z této analýzy pro zpracování projektu? ZODPOVĚZENO ČÁSTEČNĚ
3) V Příloze VII uvádíte Směrnici pro hodnocení pracovníků, možná bude stanovený postup vnímán managementem jako dost administrativně náročný, dal by se zjednodušit? ZODPOVĚZENO ČÁSTEČNĚ
Další otázky:
1) Ing. Jana Matošková, Ph.D., Jak prakticky vypadá realizace metody 360? ZODPOVĚZENO ČÁSTEČNĚ