Předkládaná rigorózní práce je zaměřena na využití portfolia v prostředí školy. Teoretická část práce se věnuje dvojímu pojetí portfolia v rovině pozitivistické a konstruktivistické. Au-torka představuje teoretická východiska a současné poznatky v oblasti využívání dětského portfolia v mateřské škole. Empirická část práce je realizována v duchu kvalitativního de-signu. Výzkum byl realizován s použitím metod obsahové analýzy dětských portfolií a in-terview s dětmi. Výzkumná zjištění jsou interpretována a zpracována do diskuse a doporu-čení pro praxi mateřských škol. V závěru práce jsou představena schémata využívání dět-ského portfolia v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the usage of the portfolio at the school environment. The theoretical part of the thesis deals with the dual conception of the portfolio on the positivist and con-structivist plane. The author presents the theoretical background and current knowledge in the area of the usage of child's portfolio in kindergarten. The empirical part is realized in the spirit of qualitative design. The research was carried out using the methods of content ana-lysis of children's portfolios and interviews with children. The research findings are inter-preted and elaborated into the discussion and recommendations for the practice of kinder-gartens. In conclusion are presented the schematics about usage child´s portfolio in kinder-garten.
Klíčová slova
dětské portfolio, pozitivistické a konstruktivistické pojetí dětského portfolia
Klíčová slova v angličtině
child´s portfolio, pozitivist and konstruktivist concept of child´s portfolio
Rozsah průvodní práce
99 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná rigorózní práce je zaměřena na využití portfolia v prostředí školy. Teoretická část práce se věnuje dvojímu pojetí portfolia v rovině pozitivistické a konstruktivistické. Au-torka představuje teoretická východiska a současné poznatky v oblasti využívání dětského portfolia v mateřské škole. Empirická část práce je realizována v duchu kvalitativního de-signu. Výzkum byl realizován s použitím metod obsahové analýzy dětských portfolií a in-terview s dětmi. Výzkumná zjištění jsou interpretována a zpracována do diskuse a doporu-čení pro praxi mateřských škol. V závěru práce jsou představena schémata využívání dět-ského portfolia v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the usage of the portfolio at the school environment. The theoretical part of the thesis deals with the dual conception of the portfolio on the positivist and con-structivist plane. The author presents the theoretical background and current knowledge in the area of the usage of child's portfolio in kindergarten. The empirical part is realized in the spirit of qualitative design. The research was carried out using the methods of content ana-lysis of children's portfolios and interviews with children. The research findings are inter-preted and elaborated into the discussion and recommendations for the practice of kinder-gartens. In conclusion are presented the schematics about usage child´s portfolio in kinder-garten.
Klíčová slova
dětské portfolio, pozitivistické a konstruktivistické pojetí dětského portfolia
Klíčová slova v angličtině
child´s portfolio, pozitivist and konstruktivist concept of child´s portfolio
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pedagogických strategiích učitele v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o možnostech využití dětského portfolia
.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy a interview.
Zpracování vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pedagogických strategiích učitele v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o možnostech využití dětského portfolia
.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy a interview.
Zpracování vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bandura, A. (2001). Social congnitive therory: An agentic perspective. Annual Review of Psyschology, 52(1). pp 1-26.
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Valentine, K. (2011). Accounting for Agency. Children & Society, 25(5), pp 347-358.
Seznam doporučené literatury
Bandura, A. (2001). Social congnitive therory: An agentic perspective. Annual Review of Psyschology, 52(1). pp 1-26.
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Valentine, K. (2011). Accounting for Agency. Children & Society, 25(5), pp 347-358.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou rigorózní práci adekvátně. Oponentka doc. Majerčíková vyzdvihuje kvalitu práce jako celku. Zejména přehlednost a využití zahraniční literatury. V empirické části vyvolává oponentka zejména diskuzi ke zkvalitnění závěrů výzkumu a možnost dalšího posunutí výsledků práce. Upozorňuje na pozitivní potenciál a otevření tématu této práce. Oponentka dr. Ficová komentuje výběr vzorku. Upozorňuje na špatné nastavení výběru vzorku. Nepovažuje je za záměrný výběr, ale dostupný. Tento proces ovlivňuje celé nastavení výzkumu, dodává. Studentka samostatně odpověděla na všechny stanovené otázky k obhajobě bez připomínek členů komise.