Cílem diplomové práce je zpracování projektového řešení vedoucí ke zlepšení kvality postgraduálního vzdělávání lékařů na rezidenčním místě. Diplomová práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části je na základě literární rešerše zpracována problematika postgraduálního vzdělávání lékařů a management kvality zdravotnické péče s důrazem na řízení lidských zdrojů. V rámci praktické části, která navazuje na teoretické poznatky, je zpracována analýza současného stavu vzdělávání a jeho kvalita. Tato analýza je tvořena kvantitativním výzkumným šetřením pomocí dotazníků, dále SWOT analýzou a analýzou makroprostředí SLEPT. Dle výsledků analýz je navrženo projektové řešení vedoucí ke zlepšení kvality postgraduálního vzdělávání lékařů na rezidenčním místě, a to vytvořením pravidelných konzultačních hodin mezi rezidenty a jejich školiteli. Realizace projektu je následně zhodnocena z hlediska času, nákladů a rizik.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to elaborate a project solution leading to the improvement of the quality of post-graduate education of residents doctors. The thesis is divided into two parts. The theoretical part presents a literature review of the topic of post-graduate medical education and the management of health care quality with emphasis to human resources management. The practical part is based of theoretical knowledge, an analysis of the current education and its quality. This analysis is consisted of quantitative research using questionnaires, SWOT analysis and SLEPT macro-environment analysis. According to the results of the analyzes, a project solution is proposed to improve the quality of post-graduate education of residents doctors by creating regular consultation hours between residents and their trainers. The implementation of the project is subsequently evaluated in terms of time, cost and risk.
Klíčová slova
postgraduální vzdělávání lékařů, rezidenční místo, management ve zdra-votnictví, management kvality, řízení lidských zdrojů
Klíčová slova v angličtině
post-graduate education of doctors, resident doctors, health services manage-ment, management of quality, human resources management
Rozsah průvodní práce
98 s. (166 092 znaků) + 17 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zpracování projektového řešení vedoucí ke zlepšení kvality postgraduálního vzdělávání lékařů na rezidenčním místě. Diplomová práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části je na základě literární rešerše zpracována problematika postgraduálního vzdělávání lékařů a management kvality zdravotnické péče s důrazem na řízení lidských zdrojů. V rámci praktické části, která navazuje na teoretické poznatky, je zpracována analýza současného stavu vzdělávání a jeho kvalita. Tato analýza je tvořena kvantitativním výzkumným šetřením pomocí dotazníků, dále SWOT analýzou a analýzou makroprostředí SLEPT. Dle výsledků analýz je navrženo projektové řešení vedoucí ke zlepšení kvality postgraduálního vzdělávání lékařů na rezidenčním místě, a to vytvořením pravidelných konzultačních hodin mezi rezidenty a jejich školiteli. Realizace projektu je následně zhodnocena z hlediska času, nákladů a rizik.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to elaborate a project solution leading to the improvement of the quality of post-graduate education of residents doctors. The thesis is divided into two parts. The theoretical part presents a literature review of the topic of post-graduate medical education and the management of health care quality with emphasis to human resources management. The practical part is based of theoretical knowledge, an analysis of the current education and its quality. This analysis is consisted of quantitative research using questionnaires, SWOT analysis and SLEPT macro-environment analysis. According to the results of the analyzes, a project solution is proposed to improve the quality of post-graduate education of residents doctors by creating regular consultation hours between residents and their trainers. The implementation of the project is subsequently evaluated in terms of time, cost and risk.
Klíčová slova
postgraduální vzdělávání lékařů, rezidenční místo, management ve zdra-votnictví, management kvality, řízení lidských zdrojů
Klíčová slova v angličtině
post-graduate education of doctors, resident doctors, health services manage-ment, management of quality, human resources management
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Zpracujte literární rešerši zaměřenou na problematiku managementu kvality, managementu ve zdravotnictví a vzdělávání lékařů v České republice.
Praktická část
Popište a analyzujte současnou úroveň postgraduálního vzdělávání lékařů na rezidenčním místě v České republice.
Navrhněte a vytvořte projekt zlepšení kvality postgraduálního vzdělávání lékařů na rezidenčním místě v České republice.
Projekt podrobte nákladové, časové a rizikové analýze.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Zpracujte literární rešerši zaměřenou na problematiku managementu kvality, managementu ve zdravotnictví a vzdělávání lékařů v České republice.
Praktická část
Popište a analyzujte současnou úroveň postgraduálního vzdělávání lékařů na rezidenčním místě v České republice.
Navrhněte a vytvořte projekt zlepšení kvality postgraduálního vzdělávání lékařů na rezidenčním místě v České republice.
Projekt podrobte nákladové, časové a rizikové analýze.
Závěr
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy : 13. vydání. Praha: Grada Publishing, 2015, 920 s. ISBN 978-80-247-5258-7.
ARTHUR, J. Lean Six Sigma for Hospitals: simple steps to fast, affordable, and flawless healthcare. 1st Ed. New York: McGraw-Hill, 2011, 348 s. ISBN 978-0-07-175325-8.
BRIŠ, P. Management kvality. Vyd. 2., uprav. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2010, 208 s. ISBN 978-80-7318-912-9.
HENDERSON, Euan S et al. Managing in health and social care. 2nd ed. New York: Routledge, 2010, 384 s. ISBN 02-038-5693-7.
MORROW, R. Utilizing the 3Ms of process improvement in healthcare: a roadmap to high reliability using lean, Six Sigma, and change leadership. 1st Ed. Boca Raton, FL: CRC Press, 2012, 292 s. ISBN 978-1-4398-9535-1.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy : 13. vydání. Praha: Grada Publishing, 2015, 920 s. ISBN 978-80-247-5258-7.
ARTHUR, J. Lean Six Sigma for Hospitals: simple steps to fast, affordable, and flawless healthcare. 1st Ed. New York: McGraw-Hill, 2011, 348 s. ISBN 978-0-07-175325-8.
BRIŠ, P. Management kvality. Vyd. 2., uprav. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2010, 208 s. ISBN 978-80-7318-912-9.
HENDERSON, Euan S et al. Managing in health and social care. 2nd ed. New York: Routledge, 2010, 384 s. ISBN 02-038-5693-7.
MORROW, R. Utilizing the 3Ms of process improvement in healthcare: a roadmap to high reliability using lean, Six Sigma, and change leadership. 1st Ed. Boca Raton, FL: CRC Press, 2012, 292 s. ISBN 978-1-4398-9535-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce: doc. Ing. Petr Briš, CSc., 26 bodů
Oponent práce: doc. PhDr. Ing. Aleš Gregar, CSc., 28 bodů
Otázky vedoucího práce: 1) V závěru své práce uvádíte, že ke kvalitnějšímu vzdělávání lékařů by mohly také přispět simulátory a alternativní prostředí k výcviku. Jaký máte názor na možnosti využívání umělé inteligence při vzdělávání lékařů? Např. systém Watson vyvinutý IBM dokáže radit lékařům, pro jakou léčbu se u konkrétního pacienta rozhodnout. Zodpovězeno zcela.
Otázky oponenta práce: 1) V příloze IV uvádíte výsledky dotazníkového šetření. Mohla byste komentovat výsledky položky č. 14? Většina respondentů nepovažuje pozici rezidenta jako výhodnou. A proč? Jaké argumenty byste mohla uvést pro tvrzení, že být na rezidenčním místě je výhodné? Zodpovězeno zcela. 2) Jaké zdroje informací jste používala pro sestavení SWOT a SLEPT analýz? Zodpovězeno zcela.
Další otázky: doc. Ing. Pavla Staňková, Ph.D., Kdo odpovídal na otázky v dotazníkovém šetření? Zodpovězeno zcela. Ing. Šárka Papadaki, Ph.D., V nákladové analýze máte uvedeny mzdy - o jakou mzdu se jedná? Zodpovězeno zcela.