Bakalářská práce se zabývá problematikou používání hodnotících nástrojů, které se využívají v prostředí intenzivní péče a které slouží k posouzení aktuálního stavu pacienta. Práce je standardně členěna na dvě části, část teoretickou a část praktickou. Teoretická rovina vymezuje 4 základní kapitoly. První kapitola definuje pojmy jako intenzivní péče a intenzivní medicína, uvádí krátkou zmínku o historii intenzivní péče, dělení intenzivní péče a jsou zde popsány typy oborů a jednotek intenzivní péče. Druhá a třetí kapitola se zabývá legislativou v intenzivní péči ve smyslu vzdělání a kompetencí všeobecných sester a sester pro intenzivní péči, dále pak ošetřovatelskou dokumentací. Dominantní část teorie je věnována hodnotícím nástrojům a skórovacím systémům specifických pro intenzivní péči. Ve výzkumné části jsou interpretovány výsledky z dotazníkového šetření. Data byla sbírána pomocí anonymního dotazníku, který byl sestaven z 28 otázek. Výzkumný vzorek tvořil nelékařský zdravotnický personál, všeobecné sestry a zdravotničtí záchranáři, pracující na JIP a ARO v nemocnici krajského typu. Výzkumné šetření bylo provedeno se souhlasem náměstkyně pro ošetřovatelskou péči a se souhlasem vrchních sester vybraných oddělení. Výstupem práce je informační příručka, obsahující vybrané hodnotící nástroje specifické pro intenzivní péči, použitelná pro účely výuky předmětů na Fakultě humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with use of assessment tools which are used in the inten-sive care unit environment and which serve for the assessment of the patient's current med-ical condition. The thesis has a standard two-part structure; the theoretical part and the practical part. The theoretical part contains 4 main chapters. The first chapter defines terms such as intensive care and intensive medicine, mentions a brief reference to the history of intensive care, it further contains the division of intensive care and description of intensive care unit types. The second and third chapter deals with legal issues in intensive care, namely education and competencies of general nurses and nurses for intensive care and nursing documentation. A major part of the theory is devoted to explanation of the assess-ment tools and scoring systems in intensive care. The practical part contains interpretation of the surveying results. The data was gathered through an anonymous questionnaire com-prising 28questions. The sample consisted of non-medical healthcare professionals, general nurses and paramedics, working at the ICU and ARD units in a regional hospital. The sur-veying was carried out with the consent of the Deputy Director of Nursing and with the consent of the chief nurses of selected departments. The output of this work is an infor-mation guide for the purpose of teaching the subjects at the Faculty of Humanities, Tomas Bata University in Zlin.
Klíčová slova
intenzivní péče, intenzivní medicína, ošetřovatelství, skórovací systémy, hodnotící nástroje
Klíčová slova v angličtině
intensive care, intensive medicine, nursing, scoring systems, assessment tools
Rozsah průvodní práce
87 s. (105 690 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou používání hodnotících nástrojů, které se využívají v prostředí intenzivní péče a které slouží k posouzení aktuálního stavu pacienta. Práce je standardně členěna na dvě části, část teoretickou a část praktickou. Teoretická rovina vymezuje 4 základní kapitoly. První kapitola definuje pojmy jako intenzivní péče a intenzivní medicína, uvádí krátkou zmínku o historii intenzivní péče, dělení intenzivní péče a jsou zde popsány typy oborů a jednotek intenzivní péče. Druhá a třetí kapitola se zabývá legislativou v intenzivní péči ve smyslu vzdělání a kompetencí všeobecných sester a sester pro intenzivní péči, dále pak ošetřovatelskou dokumentací. Dominantní část teorie je věnována hodnotícím nástrojům a skórovacím systémům specifických pro intenzivní péči. Ve výzkumné části jsou interpretovány výsledky z dotazníkového šetření. Data byla sbírána pomocí anonymního dotazníku, který byl sestaven z 28 otázek. Výzkumný vzorek tvořil nelékařský zdravotnický personál, všeobecné sestry a zdravotničtí záchranáři, pracující na JIP a ARO v nemocnici krajského typu. Výzkumné šetření bylo provedeno se souhlasem náměstkyně pro ošetřovatelskou péči a se souhlasem vrchních sester vybraných oddělení. Výstupem práce je informační příručka, obsahující vybrané hodnotící nástroje specifické pro intenzivní péči, použitelná pro účely výuky předmětů na Fakultě humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with use of assessment tools which are used in the inten-sive care unit environment and which serve for the assessment of the patient's current med-ical condition. The thesis has a standard two-part structure; the theoretical part and the practical part. The theoretical part contains 4 main chapters. The first chapter defines terms such as intensive care and intensive medicine, mentions a brief reference to the history of intensive care, it further contains the division of intensive care and description of intensive care unit types. The second and third chapter deals with legal issues in intensive care, namely education and competencies of general nurses and nurses for intensive care and nursing documentation. A major part of the theory is devoted to explanation of the assess-ment tools and scoring systems in intensive care. The practical part contains interpretation of the surveying results. The data was gathered through an anonymous questionnaire com-prising 28questions. The sample consisted of non-medical healthcare professionals, general nurses and paramedics, working at the ICU and ARD units in a regional hospital. The sur-veying was carried out with the consent of the Deputy Director of Nursing and with the consent of the chief nurses of selected departments. The output of this work is an infor-mation guide for the purpose of teaching the subjects at the Faculty of Humanities, Tomas Bata University in Zlin.
Klíčová slova
intenzivní péče, intenzivní medicína, ošetřovatelství, skórovací systémy, hodnotící nástroje
Klíčová slova v angličtině
intensive care, intensive medicine, nursing, scoring systems, assessment tools
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti hodnotících nástrojů v intenzivní péči.
Příprava metodiky kvantitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti hodnotících nástrojů v intenzivní péči.
Příprava metodiky kvantitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTŮNĚK, Petr, Dana JURÁSKOVÁ, Jana HECZKOVÁ a Daniel NALOS, ed. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-4343-1.
CETLOVÁ, Lada, Lenka DRAHOŠOVÁ a Irena TOČÍKOVÁ. Hodnotící a měřící škály pro nelékařské profese. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2012. ISBN 978-80-87035-45-0.
CLARKE, David a Alison KETCHELL. Nursing the acutely ill adult: priorities in assessment and management. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2011. ISBN 978-0-230-58470-9.
PERRIN, Kathleen Ouimet a Carrie Edgerly MACLEOD. Understanding the essentials of critical care nursing. 2nd ed. Boston: Pearson, 2013. ISBN 978-0-13-272415-9.
ZADÁK, Zdeněk a Eduard HAVEL. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0282-2.
Seznam doporučené literatury
BARTŮNĚK, Petr, Dana JURÁSKOVÁ, Jana HECZKOVÁ a Daniel NALOS, ed. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-4343-1.
CETLOVÁ, Lada, Lenka DRAHOŠOVÁ a Irena TOČÍKOVÁ. Hodnotící a měřící škály pro nelékařské profese. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2012. ISBN 978-80-87035-45-0.
CLARKE, David a Alison KETCHELL. Nursing the acutely ill adult: priorities in assessment and management. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2011. ISBN 978-0-230-58470-9.
PERRIN, Kathleen Ouimet a Carrie Edgerly MACLEOD. Understanding the essentials of critical care nursing. 2nd ed. Boston: Pearson, 2013. ISBN 978-0-13-272415-9.
ZADÁK, Zdeněk a Eduard HAVEL. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0282-2.
Přílohy volně vložené
1 informační příručka
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Téma práce: Hodnotící nástroje v intenzivní péči
Z jakého důvodu jste u položky dotazníku č. 6 neurologickou JIP nezařadila do JIP interního typu. ...upřimně jsem si vybrala KNTB a postupovala jsem dle budova neurologickou JIP jsem brala jako oddělení poskytující specifickou ošetřovetelskou péči.
Vysvětlete rozdíl mezi znalostí a postojem. Studentka na danou otázku s přehledem.
Co je, podle Vašeho názoru, hlavním problémem v nejednotném přístupu sester ve využívání nástrojů? ....dle mého názoru hraje velkou roli v osobním postoji daného pracovníka.
Jak si vysvětlujete to, že na jednom z oddělení někteří respondenti uvádějí, že daný hodnotící nástroj používají a jiní, že jej neznají nebo jej nevyužívají? myslím si, že tu hraje roli víc faktorů. Jednak je to neznalost a potom i sestry, které nemají specializaci. a jsou v zaměstnání krátkou dobu.
Myslíte si, že je problematika hodnotících nástrojů dostatečně řešena v rámci adaptačního procesu u nově nastupujících pracovníků v intenzivní péči? ........není kladen důraz na znalost hodnotících nástrojů