Cílem této bakalářské práce je průzkum aktuálního trhu s dostupnými nástroji pro výuku programování se zaměřením na úplné začátečníky a děti. Všechny zajímavé nástroje jsem zde náležitě popsal. Tyto nástroje by měly sloužit pro rozvinutí v oblasti programování, logického a matematického uvažování. Ze všech popsaných nástrojů jsem si zvolil alespoň 3 z nich a zhodnotil je s přihlédnutím na cílovou věkovou skupinu. Dále jsem nastudoval, jak se s těmito nástroji pracuje a pro tyto programy jsem vytvořil sadu vzorových úloh, které můžou být použité v kurzech programování pro začátečníky, který se konají na univerzitě. Pro všechny zadání jsem vytvořil vlastní řešení a náležitě popsal postup zpracování. Následně jsem zadání otestoval se skutečným studentem programování, ze střední školy a veškeré nejasnosti v zadání náležitě upravil.
Anotace v angličtině
Main goal of this bachelor´s thesis is research of current market of tools focused on learning programing for beginners and children. All interesting tools are described here. These tools should help for learning programming, logic and mathematic thinking. From all tools I selected 3 and assign them age group. I learnt how work with these programs and created list of tasks, that could be used in Programming Introductory Courses, which take place in university. For all tasks I created solutions and describe them. In the end I tested some of the tasks with real student and upgraded description for tasks.
Klíčová slova
algoritmizace, programování, základy programování, programování pro děti, nástroje pro výuku programování, programovací jazyk
Klíčová slova v angličtině
algorithm development, programming, basic of programing, programing for children, learning tools for programming, programing language
Rozsah průvodní práce
94 s (29 539 slov)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je průzkum aktuálního trhu s dostupnými nástroji pro výuku programování se zaměřením na úplné začátečníky a děti. Všechny zajímavé nástroje jsem zde náležitě popsal. Tyto nástroje by měly sloužit pro rozvinutí v oblasti programování, logického a matematického uvažování. Ze všech popsaných nástrojů jsem si zvolil alespoň 3 z nich a zhodnotil je s přihlédnutím na cílovou věkovou skupinu. Dále jsem nastudoval, jak se s těmito nástroji pracuje a pro tyto programy jsem vytvořil sadu vzorových úloh, které můžou být použité v kurzech programování pro začátečníky, který se konají na univerzitě. Pro všechny zadání jsem vytvořil vlastní řešení a náležitě popsal postup zpracování. Následně jsem zadání otestoval se skutečným studentem programování, ze střední školy a veškeré nejasnosti v zadání náležitě upravil.
Anotace v angličtině
Main goal of this bachelor´s thesis is research of current market of tools focused on learning programing for beginners and children. All interesting tools are described here. These tools should help for learning programming, logic and mathematic thinking. From all tools I selected 3 and assign them age group. I learnt how work with these programs and created list of tasks, that could be used in Programming Introductory Courses, which take place in university. For all tasks I created solutions and describe them. In the end I tested some of the tasks with real student and upgraded description for tasks.
Klíčová slova
algoritmizace, programování, základy programování, programování pro děti, nástroje pro výuku programování, programovací jazyk
Klíčová slova v angličtině
algorithm development, programming, basic of programing, programing for children, learning tools for programming, programing language
Zásady pro vypracování
Prozkoumejte aktuální stav v oblasti vývojových nástrojů, vhodných pro výuku programování v kurzech pro začátečníky.
Nainstalujte si alespoň 3 z nejpopulárnějších výukových nástrojů a na několika reálných příkladech vyzkoušejte způsob práce s nimi.
Vyhodnoťte výhody a nevýhody jednotlivých nástrojů s přihlédnutím k různým věkovým cílovým skupinám.
U vybraných nástrojů vytvořte vzorová zadání a řešení příkladů, použitelných v kurzech pro začátečníky.
Vyzkoušejte obtížnost řešení některých příkladů na reálných studentech. Případné problémy vyřešte tak, že sadu příkladů upravíte nebo rozšíříte.
Zásady pro vypracování
Prozkoumejte aktuální stav v oblasti vývojových nástrojů, vhodných pro výuku programování v kurzech pro začátečníky.
Nainstalujte si alespoň 3 z nejpopulárnějších výukových nástrojů a na několika reálných příkladech vyzkoušejte způsob práce s nimi.
Vyhodnoťte výhody a nevýhody jednotlivých nástrojů s přihlédnutím k různým věkovým cílovým skupinám.
U vybraných nástrojů vytvořte vzorová zadání a řešení příkladů, použitelných v kurzech pro začátečníky.
Vyzkoušejte obtížnost řešení některých příkladů na reálných studentech. Případné problémy vyřešte tak, že sadu příkladů upravíte nebo rozšíříte.
Seznam doporučené literatury
MARTIN, Robert C. Čistý kód: \matsymb{lbrack}návrhové vzory, refaktorování, testování a další techniky agilního programování\matsymb{rbrack}. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2285-3.
BALARINOVÁ, Jindra. Úvod do algoritmizace a programování pro děti. Ostrava: \matsymb{lbrack}Ostravská univerzita v Ostravě\matsymb{rbrack}, 2015. ISBN 978-80-7464-711-6.
KERNIGHAN, Brian W. a Dennis M. RITCHIE. Programovací jazyk C. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0897-X.
HYLMAR, Radek. Programování pro úplné začátečníky. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2129-0.
MCMANUS, Sean. Jak se naučit programovat v 10 lekcích. Přeložil Tomáš POKORNÝ. Praha: Svojtka \& Co., 2017. Super lekce. ISBN 978-80-256-2046-5.
Seznam doporučené literatury
MARTIN, Robert C. Čistý kód: \matsymb{lbrack}návrhové vzory, refaktorování, testování a další techniky agilního programování\matsymb{rbrack}. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2285-3.
BALARINOVÁ, Jindra. Úvod do algoritmizace a programování pro děti. Ostrava: \matsymb{lbrack}Ostravská univerzita v Ostravě\matsymb{rbrack}, 2015. ISBN 978-80-7464-711-6.
KERNIGHAN, Brian W. a Dennis M. RITCHIE. Programovací jazyk C. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0897-X.
HYLMAR, Radek. Programování pro úplné začátečníky. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2129-0.
MCMANUS, Sean. Jak se naučit programovat v 10 lekcích. Přeložil Tomáš POKORNÝ. Praha: Svojtka \& Co., 2017. Super lekce. ISBN 978-80-256-2046-5.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval před komisí výsledky své bakalářské práce.
Prezentace působila dobrým dojmem.
Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta bakalářské práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Prof. Farana: Co se mají studenti naučit, co je cílem předmětu?
2) Prof. Farana: Byly tyto cíle naplněny?
3) Doc. Hruška: Jak lze využít takto získané znalosti pro programování?
Diplomant na dotazy reagoval bez většího zaváhání.