Bakalářská práce se zabývá problematikou připravenosti při odchodu dětí z dětských domovů do samostatného života. Orientuje se na mladé lidi z dětských domovů, kteří se připravují na samostatný život. Zaměřuje se na způsoby, jakými jsou děti v dětských domovech vychovávány a připraveni na odchod, poté, co dovršily zletilosti anebo ukončily přípravu na povolání. Cílem bakalářské práce je zjistit, jestli jsou tito mladí lidé dostatečně připraveni na tento vstup do samostatného života. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je za pomocí odborných zdrojů a internetových zdrojů objasněná výchova, také co znamená náhradní výchova a její formy. Dále se zabývá ústavní výchovou a výchovnými školskými zařízeními. Také se zaměřuje na specifika pedagogické činnosti a vzdělávání dětí z dětských domovů. Praktická část navazuje na problematiku zpracovanou v teoretické části. Problematika byla zjišťována za pomocí dotazníků a za pomocí doplňujícího rozhovoru. Vychází z názoru mladých lidí z dětských domovů, na to, zda se cítí být připraveni na samostatný život a připraveni v určitých oblastech. Přínosem práce lze považovat objasnění situace připravenosti v dětských domovech ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the issue of children's preparedness for a separate life when they are leav-ing children's homes. It is focused on young people from children's homes, who are preparing for an independent life. It examines ways, in which children are brought up in children's homes and are ready to leave, when they reach age of majority or complete vocational training. The aim of the the-sis is to determine if these young people are sufficiently prepared for this input to a separate life. This thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part clarifies meaning of education, alternative education and its forms. Furthermore, it deals with constitutional education and training schools. The theoretical part also focuses on the specifics of teaching activities and the education of children from children's homes. The practical part follows up on the issues of theoreti-cal section. The issue was investigated by using questionnaires and additional conversation. It is based on the opinion of young people from children's homes and their preparedness for an inde-pendent life. The thesis brings a clarification of the situation in children's home in the Zlín region.
Klíčová slova
Dětský domov, výchova, náhradní výchova, ústavní výchova, vychovatelé, mládež, dítě, vzdělávání, připravenost na samostatný život, sebe-obslužnost, pracovní pozice, dotazník, rozhovor.
Klíčová slova v angličtině
Children's home, education, alternative education, constitutional education, educators, youth, child, education, preparedness for an independent life, self-serve, work position, questionnaire, interview.
Rozsah průvodní práce
107 s. (131 010)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou připravenosti při odchodu dětí z dětských domovů do samostatného života. Orientuje se na mladé lidi z dětských domovů, kteří se připravují na samostatný život. Zaměřuje se na způsoby, jakými jsou děti v dětských domovech vychovávány a připraveni na odchod, poté, co dovršily zletilosti anebo ukončily přípravu na povolání. Cílem bakalářské práce je zjistit, jestli jsou tito mladí lidé dostatečně připraveni na tento vstup do samostatného života. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je za pomocí odborných zdrojů a internetových zdrojů objasněná výchova, také co znamená náhradní výchova a její formy. Dále se zabývá ústavní výchovou a výchovnými školskými zařízeními. Také se zaměřuje na specifika pedagogické činnosti a vzdělávání dětí z dětských domovů. Praktická část navazuje na problematiku zpracovanou v teoretické části. Problematika byla zjišťována za pomocí dotazníků a za pomocí doplňujícího rozhovoru. Vychází z názoru mladých lidí z dětských domovů, na to, zda se cítí být připraveni na samostatný život a připraveni v určitých oblastech. Přínosem práce lze považovat objasnění situace připravenosti v dětských domovech ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the issue of children's preparedness for a separate life when they are leav-ing children's homes. It is focused on young people from children's homes, who are preparing for an independent life. It examines ways, in which children are brought up in children's homes and are ready to leave, when they reach age of majority or complete vocational training. The aim of the the-sis is to determine if these young people are sufficiently prepared for this input to a separate life. This thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part clarifies meaning of education, alternative education and its forms. Furthermore, it deals with constitutional education and training schools. The theoretical part also focuses on the specifics of teaching activities and the education of children from children's homes. The practical part follows up on the issues of theoreti-cal section. The issue was investigated by using questionnaires and additional conversation. It is based on the opinion of young people from children's homes and their preparedness for an inde-pendent life. The thesis brings a clarification of the situation in children's home in the Zlín region.
Klíčová slova
Dětský domov, výchova, náhradní výchova, ústavní výchova, vychovatelé, mládež, dítě, vzdělávání, připravenost na samostatný život, sebe-obslužnost, pracovní pozice, dotazník, rozhovor.
Klíčová slova v angličtině
Children's home, education, alternative education, constitutional education, educators, youth, child, education, preparedness for an independent life, self-serve, work position, questionnaire, interview.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy a vzdělávání dětí z dětských domovů.
Příprava metodiky, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy a vzdělávání dětí z dětských domovů.
Příprava metodiky, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
WEIKERT, Annegret. Výchova dítěte. Praha: Jan Vašut s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7236-527.
Seznam doporučené literatury
BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
WEIKERT, Annegret. Výchova dítěte. Praha: Jan Vašut s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7236-527.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce i metodologii výzkumného šetření. Uvedla nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích bakalářské práce. Proběhla diskuse.