Odměny a tresty jsou hojně využívány jako výchovné prostředky ve vzdělávacím systému. V rámci bakalářské práce je studován vliv odměn a trestů na snahu žáků
dosahovat, co nejlepších výsledků ve škole. V praktické části jsou zpracovány data, která vycházejí z dotazníkového šetření, které probíhalo u žáků na základních školách. Primárně jsou zkoumány přínosy a rizika obou výchovných prostředků. Zvláštní důraz je kladen
na ovlivňování vnitřní a vnější motivace žáků odměnami i tresty. V neposlední řadě jsou identifikovány odměny a tresty, které motivují a demotivují žáky v jejich studijním úsilí.
Anotace v angličtině
Reward and punishment are known as potent behavior modifiers. They are, among others, widely used at all levels of the education system. Within my bachelor thesis, I studied
the effect of reward and punishment on an effort of students to reach the best study results. The presented consequences are based on a questionnaire survey which I carried out among students at the lower secondary education level. I investigated benefits and risks of both behavior modifiers. I paid a special emphasis on a difference between an internal
and an external motivation of the students. I put the motivations into the context of the education process. Using this approach, I identified rewards and punishments that motivate and demotivate students in their study effort.
Klíčová slova
Odměny, tresty, rizika odměn a trestů, motivace, vnitřní motivace, vnější motivace, vzdělávání, výchova, žák, učitel.
Odměny a tresty jsou hojně využívány jako výchovné prostředky ve vzdělávacím systému. V rámci bakalářské práce je studován vliv odměn a trestů na snahu žáků
dosahovat, co nejlepších výsledků ve škole. V praktické části jsou zpracovány data, která vycházejí z dotazníkového šetření, které probíhalo u žáků na základních školách. Primárně jsou zkoumány přínosy a rizika obou výchovných prostředků. Zvláštní důraz je kladen
na ovlivňování vnitřní a vnější motivace žáků odměnami i tresty. V neposlední řadě jsou identifikovány odměny a tresty, které motivují a demotivují žáky v jejich studijním úsilí.
Anotace v angličtině
Reward and punishment are known as potent behavior modifiers. They are, among others, widely used at all levels of the education system. Within my bachelor thesis, I studied
the effect of reward and punishment on an effort of students to reach the best study results. The presented consequences are based on a questionnaire survey which I carried out among students at the lower secondary education level. I investigated benefits and risks of both behavior modifiers. I paid a special emphasis on a difference between an internal
and an external motivation of the students. I put the motivations into the context of the education process. Using this approach, I identified rewards and punishments that motivate and demotivate students in their study effort.
Klíčová slova
Odměny, tresty, rizika odměn a trestů, motivace, vnitřní motivace, vnější motivace, vzdělávání, výchova, žák, učitel.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti odměn a trestů ve výchově, motivace ke vzdělávání, osobnosti pedagoga a vychovávaného.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti odměn a trestů ve výchově, motivace ke vzdělávání, osobnosti pedagoga a vychovávaného.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 2. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Vyd. 2. Praha: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Vyd. 8. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0852-5.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 2. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Vyd. 2. Praha: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Vyd. 8. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0852-5.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce, zaměřila se na vymezení teroretických východisek a koncepci práce. Prezentovala výsledky výzkumu. V závěru zodpověděla na otázky vedoucí a oponentky práce. Komise se dotazovala na postavní otázek v dotazníku. Komise se vyjádřila k nedostatkům v interpretaci jednolivých výsledků, která mohla být přesnější.