Bakalářská práce se zabývá názory učitelů na podpůrná opatření ve vztahu ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. Sociálně znevýhodněného žáka jsme si specifikovali na Romského žáka. Tato problematika se prolíná s inkluzivním vzděláním. Práce chce poukázat na využívání nejčastějších podpůrných opatření v kontextu vzdělávání Romských žáků. Cílem teoretické části je vymezit sociálně znevýhodněného žáka v kontextu vzdělávání a specifika ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. Dále se v teoretické části zaměříme na podpůrná opatření. Praktická část se zaměřuje na názory učitel na podpůrná opatření. Cílem je zjistit, jaký je názor učitelů na podpůrná opatření ve vztahu ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with teachers' opinions on supportive measures in relation to edu-cation of socially disadvantaged pupils. We specified a socially disadvantaged pupil for a Roma pupil. This issue is intertwined with inclusive education. The thesis aims to point out the use of the most frequent support measures in the context of the education of Roma pupils. The aim of the theoretical part is to define a socially disadvantaged pupil in the con-text of education and specifics in the education of socially disadvantaged pupils. Further-more, the theoretical part will focus on support measures. The practical part focuses on tea-cher's views on supportive measures. The aim is to find out what is the opinion of teachers on supportive measures in relation to the education of socially disadvantaged pupils.
Klíčová slova
sociálně znevýhodněný žák, romský žák, podpůrná opatření, vzdělání
Klíčová slova v angličtině
socially disadvantaged pupil, Roma pupil, supportive measures, education
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá názory učitelů na podpůrná opatření ve vztahu ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. Sociálně znevýhodněného žáka jsme si specifikovali na Romského žáka. Tato problematika se prolíná s inkluzivním vzděláním. Práce chce poukázat na využívání nejčastějších podpůrných opatření v kontextu vzdělávání Romských žáků. Cílem teoretické části je vymezit sociálně znevýhodněného žáka v kontextu vzdělávání a specifika ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. Dále se v teoretické části zaměříme na podpůrná opatření. Praktická část se zaměřuje na názory učitel na podpůrná opatření. Cílem je zjistit, jaký je názor učitelů na podpůrná opatření ve vztahu ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with teachers' opinions on supportive measures in relation to edu-cation of socially disadvantaged pupils. We specified a socially disadvantaged pupil for a Roma pupil. This issue is intertwined with inclusive education. The thesis aims to point out the use of the most frequent support measures in the context of the education of Roma pupils. The aim of the theoretical part is to define a socially disadvantaged pupil in the con-text of education and specifics in the education of socially disadvantaged pupils. Further-more, the theoretical part will focus on support measures. The practical part focuses on tea-cher's views on supportive measures. The aim is to find out what is the opinion of teachers on supportive measures in relation to the education of socially disadvantaged pupils.
Klíčová slova
sociálně znevýhodněný žák, romský žák, podpůrná opatření, vzdělání
Klíčová slova v angličtině
socially disadvantaged pupil, Roma pupil, supportive measures, education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti podpůrných opatření, sociálně znevýhodněných žáků a vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti podpůrných opatření, sociálně znevýhodněných žáků a vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BITTNEROVÁ, Dana. Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných: případ SIM - Středisek integrace menšin. Praha: Ermat, 2009, 263 s. ISBN 978-80-87178-06-5.
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4655-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KARGEROVÁ, Jana a Jana STARÁ. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4499-4.
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním = Education of socially disadvantaged pupils. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1.
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
Seznam doporučené literatury
BITTNEROVÁ, Dana. Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných: případ SIM - Středisek integrace menšin. Praha: Ermat, 2009, 263 s. ISBN 978-80-87178-06-5.
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4655-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KARGEROVÁ, Jana a Jana STARÁ. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4499-4.
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním = Education of socially disadvantaged pupils. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1.
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce, uvedla strukturu a koncepci práce a zaměřila se na prezentaci výsledků výzkumu. V závěru prezentace zodpověděla na otázky vedoucí a oponentky práce. Členové komise se dotazovali na rozdíly mezi sociálně znevýhodněnými žáky a žáky romského etnika. Komise dále diskutovala nad hloubkou doporučení pro praxi. Komise ocenila koncepci práce a její zaměření.