Bakalářská práce se zabývá prvky ageismu myšlení žáků základních škol. Obsahuje teoretickou i praktickou část. Teoretická část vymezuje problematiku ageismu, zdroje a projevy ageismu. Jsou zde vymezeny pojmy stáří a stárnutí, hlavně z pohledu vývojové psychologie. Dále jsou popsány postoje a vymezení věkové skupiny, na kterou je tato práce zaměřena. Praktická část se zaměřuje na zjišťování, zda žáci základních škol ve svém myšlení vykazují prvky ageismu. Pro toto zjištění byl zvolen kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis is endaged in elements of ageism of thinking of students of a lower secondary school. It includes a theoretical and a practical part. The theoretical part qualifies problematic of ageism, resources and demonstrations of ageism. There are deliminated elements of elderly and aging, mainly from a view of developing psychology. Furthermore there are described postures and delimited age groups on which is this thesis focused. The practical part devotes to inquiring if students of the lower secondary school who show elements of ageism in their thinking. For this finding was chosen a quantitave survey through a questionnaire survey.
Klíčová slova
Ageismus, stáří, stárnutí, mýty, předsudky, starší školní věk.
Klíčová slova v angličtině
Ageism, elderly, aging, myths, prejudices, older school age.
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá prvky ageismu myšlení žáků základních škol. Obsahuje teoretickou i praktickou část. Teoretická část vymezuje problematiku ageismu, zdroje a projevy ageismu. Jsou zde vymezeny pojmy stáří a stárnutí, hlavně z pohledu vývojové psychologie. Dále jsou popsány postoje a vymezení věkové skupiny, na kterou je tato práce zaměřena. Praktická část se zaměřuje na zjišťování, zda žáci základních škol ve svém myšlení vykazují prvky ageismu. Pro toto zjištění byl zvolen kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis is endaged in elements of ageism of thinking of students of a lower secondary school. It includes a theoretical and a practical part. The theoretical part qualifies problematic of ageism, resources and demonstrations of ageism. There are deliminated elements of elderly and aging, mainly from a view of developing psychology. Furthermore there are described postures and delimited age groups on which is this thesis focused. The practical part devotes to inquiring if students of the lower secondary school who show elements of ageism in their thinking. For this finding was chosen a quantitave survey through a questionnaire survey.
Klíčová slova
Ageismus, stáří, stárnutí, mýty, předsudky, starší školní věk.
Klíčová slova v angličtině
Ageism, elderly, aging, myths, prejudices, older school age.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ageismu, stáří a stárnutí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ageismu, stáří a stárnutí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-80-5.
GRUSS, Peter. Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-80-5.
GRUSS, Peter. Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále popsala teoretická východiska práce a zaměřila se na praktickou část práce. Studentka popsala výzkumnou strategii - uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle a zaměřila se na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky k obhajobě z posudků a na otázky členů komise.