Tato bakalářská práce pojednává o etnických a rasových předsudcích žáků 8. a 9. tříd základních škol. Cílem této práce je zjistit a popsat, co si žáci myslí o lidech jiné barvy pleti či etnika. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se věnuje vymezení pojmosloví, které souvisí s tématem a je rozdělena do tří kapitol, které se zabývají postoji, etickými a národnostními menšinami a multikulturní výchovou.Praktická část řeší hlavní výzkumnou otázku, co si myslí žáci o lidech jiné rasy a jiného etnika.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with ethnic and racial prejudices of 8th and 9th grade primary school pupils. The aim of this work is to find and describe what pupils think about people of different skin or ethnicity. The bachelor thesis consists of two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the definition of terminology, which is related to the topic and is divided into three chapters dealing with attitudes, ethical and national minorities and multicultural education. The practical part deals with the main research question of what the pupils think about people of another race and another ethnic group.
multicultural education, prejudices, attitudes, ethnicity, national minority
Rozsah průvodní práce
61 s. (89 817 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o etnických a rasových předsudcích žáků 8. a 9. tříd základních škol. Cílem této práce je zjistit a popsat, co si žáci myslí o lidech jiné barvy pleti či etnika. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se věnuje vymezení pojmosloví, které souvisí s tématem a je rozdělena do tří kapitol, které se zabývají postoji, etickými a národnostními menšinami a multikulturní výchovou.Praktická část řeší hlavní výzkumnou otázku, co si myslí žáci o lidech jiné rasy a jiného etnika.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with ethnic and racial prejudices of 8th and 9th grade primary school pupils. The aim of this work is to find and describe what pupils think about people of different skin or ethnicity. The bachelor thesis consists of two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the definition of terminology, which is related to the topic and is divided into three chapters dealing with attitudes, ethical and national minorities and multicultural education. The practical part deals with the main research question of what the pupils think about people of another race and another ethnic group.
multicultural education, prejudices, attitudes, ethnicity, national minority
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, multikulturního vzdělávání a tvorby předsudků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, multikulturního vzdělávání a tvorby předsudků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU. ISBN 80-86633-14-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
NOVÁK, Tomáš. O předsudcích. V Brně: Doplněk, 2002. ISBN 80-7239-121-6.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU. ISBN 80-86633-14-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
NOVÁK, Tomáš. O předsudcích. V Brně: Doplněk, 2002. ISBN 80-7239-121-6.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále stručně popsala teoretická východiska práce a následně se zaměřila na popis praktické části práce. Studentka uvedla výzkumný cíl, výzkumný problém a metody sběru dat. Studentka popsala zpracování dat a zaměřila se na prezentaci výsledků výzkumu. Členové komise se doptávali na některé závěry a příčiny některých názorů respondentů, komise kladně hodnotila prezentaci i samotnou práci. Studentka představila diskuzi a odpovídala na otázky k obhajobě. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.