Bakalářská práce se věnuje problematice vztahů dětí umístěných v pěstounské péči a jejich biologické rodiny. Teoretická část přibližuje rodinu v tradičním i moderním pojetí a její postavení ve společnosti. Vymezuje typy rodiny a její strukturu. Dále se zabývá funkcemi a funkčností. Druhá část teoretické části vymezuje pěstounskou péči, její historický kontext a legislativní ukotvení. Popisuje rozdíly mezi druhy pěstounské péče a funkci doprovázející organizace. Třetí část se zaobírá problematikou kontaktu a jeho vhodností.
Cílem praktické části je analyzovat kontakt mezi dítětem v příbuzenské pěstounské péči a jeho biologickým rodičem z pohledu pracovníků, pěstounů a biologického rodiče.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the relationship of children in foster care and their birth families. The theoretical part describes the family in traditional and modern terms and its position in society. It defines family types and their structure. It also deals with functions and functionality. The second part of the theoretical part defines foster care, its historical context and legislative base. It describes the differences between foster care and accompanying organization. The third part deals with the issue of contact and its appropriateness.
The aim of the practical part is to analyze the relationship between the child in foster care and his birth parent from the point of view of social workers, foster parents and birth parents.
Bakalářská práce se věnuje problematice vztahů dětí umístěných v pěstounské péči a jejich biologické rodiny. Teoretická část přibližuje rodinu v tradičním i moderním pojetí a její postavení ve společnosti. Vymezuje typy rodiny a její strukturu. Dále se zabývá funkcemi a funkčností. Druhá část teoretické části vymezuje pěstounskou péči, její historický kontext a legislativní ukotvení. Popisuje rozdíly mezi druhy pěstounské péče a funkci doprovázející organizace. Třetí část se zaobírá problematikou kontaktu a jeho vhodností.
Cílem praktické části je analyzovat kontakt mezi dítětem v příbuzenské pěstounské péči a jeho biologickým rodičem z pohledu pracovníků, pěstounů a biologického rodiče.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the relationship of children in foster care and their birth families. The theoretical part describes the family in traditional and modern terms and its position in society. It defines family types and their structure. It also deals with functions and functionality. The second part of the theoretical part defines foster care, its historical context and legislative base. It describes the differences between foster care and accompanying organization. The third part deals with the issue of contact and its appropriateness.
The aim of the practical part is to analyze the relationship between the child in foster care and his birth parent from the point of view of social workers, foster parents and birth parents.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, sociálně právní ochrany dětí a rodinného práva.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, sociálně právní ochrany dětí a rodinného práva.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001, 119 s. ISBN 80-7178-578-4.
PAZLAROVÁ, Hana. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2016, 255 s. ISBN 978-80-262-1020-7.
SOBOTKOVÁ, Irena a Veronika OČENÁŠKOVÁ. Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 197 s. ISBN 978-80-244-3821-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012, 197 s. ISBN 978-80-262-0065-9.
Seznam doporučené literatury
ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001, 119 s. ISBN 80-7178-578-4.
PAZLAROVÁ, Hana. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2016, 255 s. ISBN 978-80-262-1020-7.
SOBOTKOVÁ, Irena a Veronika OČENÁŠKOVÁ. Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 197 s. ISBN 978-80-244-3821-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012, 197 s. ISBN 978-80-262-0065-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále se zaměřila na stručný popis teoretických východisek a dále se věnovala popisu praktické části práce. Studentka uvedla výzkumný problém, výzkumné cíle a výzkumné otázky. Studentka poipsala výzkumnou starteguii, výzkumný soubor a výzkumný nástroj. Následně se zaměřila na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě. Členové komise se doptávali na závěry práce.