Tato bakalářská práce se věnuje problematice vlivu práce s dysfunkční rodinou na sociálního pracovníka. Teoretická část práce pojednává o definicích rodiny a jejím členění se zacílením na dysfunkční rodiny. Následující kapitoly popisují roli sociálních pracovníků a zdravotně sociálních pracovníků při práci s dysfunkční rodinou a možnosti jejího vlivu na pracovníky. Praktická část je založena na kvalitativní studii za pomocí polostrukturovaných rozhovorů se sociálními pracovníky. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda práce s dysfunkční rodinou ovlivňuje sociálního pracovníka v jeho životě, popřípadě jakým způsobem a v jakých oblastech.
Anotace v angličtině
The impact of working with dysfunctional families on a social worker is the main focus point of this paper. The theoretical part defines terms regarding dysfunctional families and their different types. The following chapters focus on the role of social workers and social health workers with regard to their work with dysfunctional families and its impact on these workers. The practical part is based on a qualitative study using semi-structured interviews with social workers. The thesis' aim is to find out in which ways and areas working with dysfunctional families impacts social workers' lives.
Klíčová slova
rodina, dysfunkční rodina, sociální pracovník, rizika pomáhajících profesí
Klíčová slova v angličtině
family, dysfunctional family, social worker, risks of helping professions
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje problematice vlivu práce s dysfunkční rodinou na sociálního pracovníka. Teoretická část práce pojednává o definicích rodiny a jejím členění se zacílením na dysfunkční rodiny. Následující kapitoly popisují roli sociálních pracovníků a zdravotně sociálních pracovníků při práci s dysfunkční rodinou a možnosti jejího vlivu na pracovníky. Praktická část je založena na kvalitativní studii za pomocí polostrukturovaných rozhovorů se sociálními pracovníky. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda práce s dysfunkční rodinou ovlivňuje sociálního pracovníka v jeho životě, popřípadě jakým způsobem a v jakých oblastech.
Anotace v angličtině
The impact of working with dysfunctional families on a social worker is the main focus point of this paper. The theoretical part defines terms regarding dysfunctional families and their different types. The following chapters focus on the role of social workers and social health workers with regard to their work with dysfunctional families and its impact on these workers. The practical part is based on a qualitative study using semi-structured interviews with social workers. The thesis' aim is to find out in which ways and areas working with dysfunctional families impacts social workers' lives.
Klíčová slova
rodina, dysfunkční rodina, sociální pracovník, rizika pomáhajících profesí
Klíčová slova v angličtině
family, dysfunctional family, social worker, risks of helping professions
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z problematiky dysfunkčních rodin a z oblasti osobnostní vybavenosti a kompetencí sociálních pracovníků.
Příprava metodiky výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu technikou rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, diskuze a závěr bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z problematiky dysfunkčních rodin a z oblasti osobnostní vybavenosti a kompetencí sociálních pracovníků.
Příprava metodiky výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu technikou rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, diskuze a závěr bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4.
GABURA, Ján. Teória rodiny a proces práce s rodinou. Bratislava: IRIS, 2012. ISBN 978-80-89256-95-2.
KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
SCHMIDBAUER, Wolfgang. Syndrom pomocníka: [podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.
STARBUCK, Gene H. Families in context: understanding the sociology of families. Boulder, CO: Paradigm Publishers, 2014. ISBN 978-1-61205-775-0.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4.
GABURA, Ján. Teória rodiny a proces práce s rodinou. Bratislava: IRIS, 2012. ISBN 978-80-89256-95-2.
KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
SCHMIDBAUER, Wolfgang. Syndrom pomocníka: [podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.
STARBUCK, Gene H. Families in context: understanding the sociology of families. Boulder, CO: Paradigm Publishers, 2014. ISBN 978-1-61205-775-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji práci zainteresovaně a kultivovaně. Práce na vlastní téma, které studentka vypracovávala svědomitě. Hlavní námitkou bylo vytváření prekonceptů, které obsahují cíle práce. Studentka otázku zodpověděla ke spokojenosti oponenta práce, kdy zdařile vytvořila cíle, které již prekoncepty neobsahují.
Otázky oponenta
1. Popište podrobně způsob, jakým jste analyzovala data (podklady pro analýzu si přineste s sebou na obhajobu).
2. Pokuste se naformulovat dílčí cíle bez prekonceptu.
Komise SZZ se shodla na ocenění pro studentku Barbora Smyčkovou. Studentka prezentovala bakalářskou práci s tématem Vliv práce s dysfunkční rodinou na sociální pracovníka. Výsledky své práce při obhajobě prezentovala na velmi vysoké úrovni. Do prezentace zapracovala veškeré připomínky, které byly v posudku vedoucí i oponentky. Náležitě a bezchybně zodpověděla veškeré otázky komise. Komise jednoznačně pozitivně hodnotila precizní přípravu studentky na obhajobu práce. V průběhu ústní státní závěrečné zkoušky v rámci jednotlivých okruhů zodpovídala excelentně vylosované otázky i doplňující otázky komise. Prokázala nadstandardní vědomosti ve všech okruzích. Po dobu celého studia se studentka velmi aktivně zapojovala do aktivit Ústavu zdravotnických věd Fakulty humanitních studií UTB a vzorně reprezentovala svoji Alma Mater.