V dnešní době se často setkáváme s pojmem sociální vyloučení. Jednou ze sociálně vyloučených skupin osob jsou právě matky s dětmi v azylových domech. Oblastí zájmu v případě této práce je zdravotní gramotnost těchto matek. Cílem bakalářské práce bylo porozumění významu zdravotní gramotnosti v oblasti životního stylu a péče o dítě u klientek v Azylovém domě pro matky s dětmi v tísni v Uherském Brodě. Výzkum byl koncipován kvalitativně jako případová studie. Data byla shromažďována pomocí polostrukturovaných rozhovorů a pozorování. Následně byla zpracována metodou interpretativní fenomenologické analýzy. V souvislosti se zdravotní gramotností byly stanoveny tři fenomény: "péče", "samostatnost" a "životní styl". Kategorií bylo stanoveno osm, a to 1) rodina, vzor; 2) kariéra, finance; 3) životní styl; 4) zájmy; 5) péče o děti, péče o zdraví; 6) hygiena; 7) pomoc ze strany azylového domu, vnitřní řád; 8) samostatnost. Zdravotní gramotnost těchto sociálně vyloučených matek by měla být navyšována, protože její nízká míra negativně ovlivňuje zdraví nejen samotných matek, ale i jejich dětí.
Anotace v angličtině
Today, we often come across the term social exclusion. One of the socially excluded groups are mothers with children in shelters. In this bachelor's thesis, the area of focus is the health literacy of these mothers. The bachelor's thesis aims to understand the importance of health literacy in the area of the lifestyle and child care with the clients at the Shelter for Mothers with Children in Need in Uherský Brod. The research was conceived qualitatively as a case study. Data was collected as semi-structured interviews and observations. It was further processed by the method of interpretative phenomenological analysis. Three phenomena were set in relation to health literacy: "care", "independence" and "lifestyle". Eight categories were set, namely 1) family, model; 2) career, finance; 3) lifestyle; 4) interests; 5) child care, health care; 6) hygiene; 7) help from the shelter, internal order; 8) independence. The health literacy of these socially excluded mothers should be increased because its low values negatively affect not only the health of the mothers themselves but the health of their children as well.
Klíčová slova
azylový dům, zdravotní gramotnost, matky, sociální vyloučení, životní styl, péče
Klíčová slova v angličtině
shelter, health literacy, mothers, social exclusion, lifestyle, care
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
V dnešní době se často setkáváme s pojmem sociální vyloučení. Jednou ze sociálně vyloučených skupin osob jsou právě matky s dětmi v azylových domech. Oblastí zájmu v případě této práce je zdravotní gramotnost těchto matek. Cílem bakalářské práce bylo porozumění významu zdravotní gramotnosti v oblasti životního stylu a péče o dítě u klientek v Azylovém domě pro matky s dětmi v tísni v Uherském Brodě. Výzkum byl koncipován kvalitativně jako případová studie. Data byla shromažďována pomocí polostrukturovaných rozhovorů a pozorování. Následně byla zpracována metodou interpretativní fenomenologické analýzy. V souvislosti se zdravotní gramotností byly stanoveny tři fenomény: "péče", "samostatnost" a "životní styl". Kategorií bylo stanoveno osm, a to 1) rodina, vzor; 2) kariéra, finance; 3) životní styl; 4) zájmy; 5) péče o děti, péče o zdraví; 6) hygiena; 7) pomoc ze strany azylového domu, vnitřní řád; 8) samostatnost. Zdravotní gramotnost těchto sociálně vyloučených matek by měla být navyšována, protože její nízká míra negativně ovlivňuje zdraví nejen samotných matek, ale i jejich dětí.
Anotace v angličtině
Today, we often come across the term social exclusion. One of the socially excluded groups are mothers with children in shelters. In this bachelor's thesis, the area of focus is the health literacy of these mothers. The bachelor's thesis aims to understand the importance of health literacy in the area of the lifestyle and child care with the clients at the Shelter for Mothers with Children in Need in Uherský Brod. The research was conceived qualitatively as a case study. Data was collected as semi-structured interviews and observations. It was further processed by the method of interpretative phenomenological analysis. Three phenomena were set in relation to health literacy: "care", "independence" and "lifestyle". Eight categories were set, namely 1) family, model; 2) career, finance; 3) lifestyle; 4) interests; 5) child care, health care; 6) hygiene; 7) help from the shelter, internal order; 8) independence. The health literacy of these socially excluded mothers should be increased because its low values negatively affect not only the health of the mothers themselves but the health of their children as well.
Klíčová slova
azylový dům, zdravotní gramotnost, matky, sociální vyloučení, životní styl, péče
Klíčová slova v angličtině
shelter, health literacy, mothers, social exclusion, lifestyle, care
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů z oblasti zdravotní gramotnosti matek v azylových domech.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí polostrukturovaného rozhovoru a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Shrnutí a prezentace výsledků výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů z oblasti zdravotní gramotnosti matek v azylových domech.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí polostrukturovaného rozhovoru a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Shrnutí a prezentace výsledků výzkumu.
Seznam doporučené literatury
HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0522-7.
ŘEHULKA, Evžen, ed. Health literacy through education: School and health 21, 2011. Brno: Masaryk University with collaboration by MSD, 2011. ISBN 978-80-210-5720-3.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-36-9.
Seznam doporučené literatury
HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0522-7.
ŘEHULKA, Evžen, ed. Health literacy through education: School and health 21, 2011. Brno: Masaryk University with collaboration by MSD, 2011. ISBN 978-80-210-5720-3.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-36-9.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji práci. Práce je psána s obrovským zájmem a zápalem. Práce prezentována při soutěži SVOČ. Nejtěžší bylo vůbec navázání kontaktu s klientkami a postupné nabývání důvěry. Nízká zdravotní gramotnost matek úzce souvisí se zdravím jejich dětí.
Otázky oponenta:
1. Uveďte důvody nízkého počtu respondentů pro kvalitativní výzkum designem kazuistik.
2. Proč jste nezařadila okruhy výzkumných otázek polostrukturovaného rozhovoru do příloh? Můžete nás s nimi seznámit?
3. Jakým způsobem jste si zaznamenávala vyskytující se jevy v rámci pozorování? Opět můžete nás se způsobem záznamu seznámit?
4. Na základě zjištěných poznatků se zkuste zamyslet nad doporučením pro praxi a vytvořte konstruktivní návrh aplikovatelný přímo ve vaší praxi.
5. Co bylo pro vás nejtěžší při realizace této práce? 6. Jak budou využity výstupy této práce v praxi?