Diplomová práce se věnuje problematice role rodiny v prevenci syndromu vyhoření u po-máhajících profesí. V teoretické části se zabývá vysvětlením termínu syndromu vyhoření, jeho fázemi, projevy a prevencí, dále tématem pomáhajících profesí a v neposlední řadě rodinou a to především jejím členěním. V praktické části je na základě kvalitativního vý-zkumu zjišťováno, jakou roli hraje rodina v prevenci syndromu vyhoření z pohledu lidí, pracují v pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the role of the family in the prevention of burnout in assisting profes-sions. The theoretical part deals with the explanation of the term burnout syndrome, its phases, manifestations and prevention, as well as the topic of helping professions and last but not least the family, especially its division. In the practical part, on the basis of qualita-tive research, the role of the family in the prevention of burnout syndrome from the point of view of people works in helping professions.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, prevence syndromu vyhoření, role rodiny, pomáhající profese
Klíčová slova v angličtině
burnout, prevention of burnout, family role, helping profession
Rozsah průvodní práce
44
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice role rodiny v prevenci syndromu vyhoření u po-máhajících profesí. V teoretické části se zabývá vysvětlením termínu syndromu vyhoření, jeho fázemi, projevy a prevencí, dále tématem pomáhajících profesí a v neposlední řadě rodinou a to především jejím členěním. V praktické části je na základě kvalitativního vý-zkumu zjišťováno, jakou roli hraje rodina v prevenci syndromu vyhoření z pohledu lidí, pracují v pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the role of the family in the prevention of burnout in assisting profes-sions. The theoretical part deals with the explanation of the term burnout syndrome, its phases, manifestations and prevention, as well as the topic of helping professions and last but not least the family, especially its division. In the practical part, on the basis of qualita-tive research, the role of the family in the prevention of burnout syndrome from the point of view of people works in helping professions.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, prevence syndromu vyhoření, role rodiny, pomáhající profese
Klíčová slova v angličtině
burnout, prevention of burnout, family role, helping profession
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k syndromu vyhoření, roli rodiny a problematice pracovníků pomáhajících profesí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k syndromu vyhoření, roli rodiny a problematice pracovníků pomáhajících profesí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
MAROON, Istifan. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0180-9.
PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-00-8.
POSCHKAMP, Thomas. Vyhoření: rozpoznání, léčba, prevence. Brno: Edika, 2013. Rádce pro pedagogy. ISBN 978-80-266-0161-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
MAROON, Istifan. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0180-9.
PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-00-8.
POSCHKAMP, Thomas. Vyhoření: rozpoznání, léčba, prevence. Brno: Edika, 2013. Rádce pro pedagogy. ISBN 978-80-266-0161-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
burnout, prevention of burnout, family role, helping profession
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vymezila základní teoretická východiska své práce, popsala výzkumné cíle a metody. Komise vytkla velkou heterogenitu výzkumného vzorku i pojetí výzkumných otázek. Komise diskutovala o vypovídající hodnotě dat z rozhovorů. Téma rodiny bylo i v samotných rozhovorech upozaděno a tak výzkumná část nekorespondovala s názvem práce. Studentka se snažila na námitky komise reagovat. Komise měla výtku také k uchopení teoretických východisek.
Zkoušející shrnula hodnocení v bodech:
Teoretická část neodpovídá obsahově, je nedostatečná co do obsahu, tak i do kvantity (nedodržen počet normostran DP, krátké kapitoly - kap. 2 - rozsah necelá jedna strana textu, kap. 3, jedna a půl strany textu). V tabulka respondentů není uvedena délka praxe respondentů, což je důležitý faktor syndromu vyhoření. Práce vykazovala i další formální nedostatky.
Komise se jednohlasně usnesla (4:0) na hodnocení F-nedostattečně.
Práce nesplňuje minimální požadavky kladené na diplomovou práci a studentce je doporučeno práci přepracovat, případně zvolit a zpracovávat jiné téma.