Předkládaná diplomová práce se zabývá vztahem mezi fenomény subjektivně vnímaného sociálního statusu a hodnotové orientace u cílové skupiny studentů vysokých škol. Strukturálně sestává ze dvou částí. Teoretická část práce postupně vymezuje terminologii a příslušná teoretická východiska z oblasti axiologie, sociální stratifikace a terciárního vzdělávání ČR, s akcentem na vytvoření multidimenzionálního profilu vysokoškoláků. Navazující empirická část seznamuje čtenáře s výsledky kvantitativně zaměřeného výzkumu, mapujícího centrální i parciální korelace mezi zkoumanými fenomény. Šetření se účastnilo 740 studentů prezenčních studijních programů Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Vlastní studie byla realizována formou dotazníkového šetření, jež sestávalo z kombinace "ad hoc" konstruovaného výzkumného nástroje na zjišťování subjektivního společenského postavení respondentů a standardizovaného Dotazníku hodnotových portrétů Shaloma H. Schwartze.
Anotace v angličtině
The submitted master's thesis deals with the relationship between the phenomena of subjectively perceived social status and the value orientation in the focus group of university students. Structurally it consists of two parts. The theoretical part successively defines the terminology and relevant theoretical resources concerning axiology, social stratification and university education in the Czech Republic, with the focus on generating a multidimensional profile of university students. The following empirical part introduces to the reader the results of a quantitatively oriented research which surveys both the central and the partial correlations among researched phenomena. There were 740 students of full-time study at the Tomas Bata University in Zlín involved in the research. The actual study was realized through a questionnaire survey which consists of combination of ad hoc constructed research instrument for detection of subjective social status of the respondents, and standardized Portrait Values Questionnaire developed by Shalom H. Schwartz.
Klíčová slova
hodnotová orientace, hodnoty, PVQ, S. H. Schwartz, studenti vysokých škol, subjektivní percepce sociálního postavení, subjektivní sociální status
Klíčová slova v angličtině
value orientation, values, PVQ, S. H. Schwartz, university students, subjective perception of social position, subjective social status
Rozsah průvodní práce
280 s. (622 295 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá vztahem mezi fenomény subjektivně vnímaného sociálního statusu a hodnotové orientace u cílové skupiny studentů vysokých škol. Strukturálně sestává ze dvou částí. Teoretická část práce postupně vymezuje terminologii a příslušná teoretická východiska z oblasti axiologie, sociální stratifikace a terciárního vzdělávání ČR, s akcentem na vytvoření multidimenzionálního profilu vysokoškoláků. Navazující empirická část seznamuje čtenáře s výsledky kvantitativně zaměřeného výzkumu, mapujícího centrální i parciální korelace mezi zkoumanými fenomény. Šetření se účastnilo 740 studentů prezenčních studijních programů Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Vlastní studie byla realizována formou dotazníkového šetření, jež sestávalo z kombinace "ad hoc" konstruovaného výzkumného nástroje na zjišťování subjektivního společenského postavení respondentů a standardizovaného Dotazníku hodnotových portrétů Shaloma H. Schwartze.
Anotace v angličtině
The submitted master's thesis deals with the relationship between the phenomena of subjectively perceived social status and the value orientation in the focus group of university students. Structurally it consists of two parts. The theoretical part successively defines the terminology and relevant theoretical resources concerning axiology, social stratification and university education in the Czech Republic, with the focus on generating a multidimensional profile of university students. The following empirical part introduces to the reader the results of a quantitatively oriented research which surveys both the central and the partial correlations among researched phenomena. There were 740 students of full-time study at the Tomas Bata University in Zlín involved in the research. The actual study was realized through a questionnaire survey which consists of combination of ad hoc constructed research instrument for detection of subjective social status of the respondents, and standardized Portrait Values Questionnaire developed by Shalom H. Schwartz.
Klíčová slova
hodnotová orientace, hodnoty, PVQ, S. H. Schwartz, studenti vysokých škol, subjektivní percepce sociálního postavení, subjektivní sociální status
Klíčová slova v angličtině
value orientation, values, PVQ, S. H. Schwartz, university students, subjective perception of social position, subjective social status
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti axiologie a hodnotové orientace, subjektivní dimenze sociální stratifikace a vysokoškolského vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti axiologie a hodnotové orientace, subjektivní dimenze sociální stratifikace a vysokoškolského vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2295-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KATRŇÁK, Tomáš a Petr FUČÍK. Návrat k sociálnímu původu: vývoj sociální stratifikace české společnosti v letech 1989 až 2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2010. Sociologická řada. ISBN 978-80-7325-241-0.
KELLER, Jan. Tři sociální světy: sociální struktura postindustriální společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-031-5.
PRUDKÝ, Libor. Studie o hodnotách. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-266-0.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2295-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KATRŇÁK, Tomáš a Petr FUČÍK. Návrat k sociálnímu původu: vývoj sociální stratifikace české společnosti v letech 1989 až 2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2010. Sociologická řada. ISBN 978-80-7325-241-0.
KELLER, Jan. Tři sociální světy: sociální struktura postindustriální společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-031-5.
PRUDKÝ, Libor. Studie o hodnotách. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-266-0.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student zdůvodnil volbu tématu, dále se zaměřil na stručné vymezení teoretických východisek a zaměřil se na praktickou část práce. Student popsal výzkumné otázky, výzkumné cíle, popsal výzkumný soubor (členové komise se doptávali na reprezentativnost výzkumného souboru). Student popsal techniku sběru dat a metodu analýzy dat. Dále se student zaměřil na prezentaci výsledků deskriptivní a analytické části práce. Uvedeno bylo také doporučení pro praxi. Student zodpověděl otázky z posudků a otázky členů komise (komise ocenila prezentaci a odbornou úroveň práce), k obhajobě byl adekvátně připraven.