Diplomová práce se zabývá souvislostmi mezi sociální pedagogikou, etikou a etiketou a jejím praktickým využitím v pedagogice a sociální pomoci. Teoretická část se opírá o odbornou literaturu a vysvětluje rozdíly mezi etikou, mravností a etiketou. Představuje osobnosti etiky a etikety, jejich myšlenky a přínos pro společnost. Etické principy jsou aplikovány na sociální pedagogiku jako prevence sociálně-patologických jevů. Praktická část je postavena na kvantitativním výzkumu, zkoumající názory na etickou výchovu a jejich praktickou využitelnost u žáků středních škol.
Anotace v angličtině
Diploma thesis is focused on social pedagogy, ethics and etiquette and practical help in pedagogy and social assistance. The theoretical part is based on professional literature and explains the differences between ethics, morality and etiquette. It acquaints characters of ethics and etiquette, their philosophies and their contribution to society. Ethical principles are applied to social pedagogy as a prevention of socio-pathological phenomena. The practical part is focused on quantitative research, examinated opinions on ethical education and their practical applicability to middle school pupils
Klíčová slova
Klíčová slova: Etika, etiketa, sociální pedagogika, výchova, společnost, morálka, mrav
Klíčová slova v angličtině
Key words: Ethics, etiquette, social pedagogy, education, society, morality, morals
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá souvislostmi mezi sociální pedagogikou, etikou a etiketou a jejím praktickým využitím v pedagogice a sociální pomoci. Teoretická část se opírá o odbornou literaturu a vysvětluje rozdíly mezi etikou, mravností a etiketou. Představuje osobnosti etiky a etikety, jejich myšlenky a přínos pro společnost. Etické principy jsou aplikovány na sociální pedagogiku jako prevence sociálně-patologických jevů. Praktická část je postavena na kvantitativním výzkumu, zkoumající názory na etickou výchovu a jejich praktickou využitelnost u žáků středních škol.
Anotace v angličtině
Diploma thesis is focused on social pedagogy, ethics and etiquette and practical help in pedagogy and social assistance. The theoretical part is based on professional literature and explains the differences between ethics, morality and etiquette. It acquaints characters of ethics and etiquette, their philosophies and their contribution to society. Ethical principles are applied to social pedagogy as a prevention of socio-pathological phenomena. The practical part is focused on quantitative research, examinated opinions on ethical education and their practical applicability to middle school pupils
Klíčová slova
Klíčová slova: Etika, etiketa, sociální pedagogika, výchova, společnost, morálka, mrav
Klíčová slova v angličtině
Key words: Ethics, etiquette, social pedagogy, education, society, morality, morals
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti etiky a etikety v sociální pedagogice.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu ve formě rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti etiky a etikety v sociální pedagogice.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu ve formě rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SVOBODOVÁ, Zuzana, MUCHOVÁ, Ludmila, Jaroslav KOHOUT a Radim PALOUŠ. K etické výchově. Praha: Nakladatelství Milada Karez, 2011. ISBN 978-80-905117-0-5.
KORIM, Vojtech a kol. Prameny etickej výchovy v európskom kontextě. Banská Bystrica: PF UMP, 2008. ISBN 978-80-8083-661-0.
HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
LINVILLE, Mark D. Je vše dovoleno? Návrat domů, 2003. ISBN: 80-7255-081-0.
GIOVANNI, Della Casa. Galateo: Or, the Rules of Polite Behavior. Univ of Chicago Pr, 2013. ISBN 9780226010977.
Seznam doporučené literatury
SVOBODOVÁ, Zuzana, MUCHOVÁ, Ludmila, Jaroslav KOHOUT a Radim PALOUŠ. K etické výchově. Praha: Nakladatelství Milada Karez, 2011. ISBN 978-80-905117-0-5.
KORIM, Vojtech a kol. Prameny etickej výchovy v európskom kontextě. Banská Bystrica: PF UMP, 2008. ISBN 978-80-8083-661-0.
HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
LINVILLE, Mark D. Je vše dovoleno? Návrat domů, 2003. ISBN: 80-7255-081-0.
GIOVANNI, Della Casa. Galateo: Or, the Rules of Polite Behavior. Univ of Chicago Pr, 2013. ISBN 9780226010977.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretickou část práce, vysvětlila výzkumný problém i metodologické postupy. Podrobněji se věnovala výzkumným zjjištěním. Zkoušející měla výhrady k některým tvrzením studentky, ta výtky akceptovala. Studentka prezentovala doporučení do praxe.
Komise měla námitky k názvu práce a výběru tématu vzhledem k realizovanému výzkumu. Dále zkoušející diskutovala o nadřazenosti a podřízenosti pojmů etika a etiketa, které studentka nekorektně používala.. Členka komise měla i další výtky k teoretické části práce, např. k celým některým pasážím, které považovala za nadbytečné a které postrádaly vztah k vybranému tématu. Zkoušející studentku upozorňovala na užívání některých nepodložených tvrzení, se kterými u obhajoby operovala. Zkoušející v práci také chybělo propojení s mravní výchovou i celkově význam práce ke studovanému oboru.