Diplomová práce je orientována na problematiku resilience rodičů pečujících o jedince s těžkým mentálním postižením. Cílem diplomové práce je identifikovat rizikové a protektivní faktory resilience a zjistit jaké faktory pomáhají posilovat resilienci rodičů. V teoretické části jsou odborné informace, které se týkají mentálního postižení, rodiny, stresu, zátěžových situací, resilience. Praktická část je realizována metodou kvalitativního výzkumu a prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se zaměřuje na to, jak se rodiče vyrovnávají s náročnou životní situací, jakou je péče o těžce mentálně postiženého jedince a co jim napomáhá v tom, aby byli resilientní, při zvládání stresu a zátěžových situací.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is concentrated on the problems of the resilience of the parents caring for a severely mentally handicapped individual. The aim of the thesis is to identify risk and protective factors related to resilience and determine which faktors help to strengthen the resilience of parents. In the theoretical part there is special information concerning the mental handicap, families, stress, burden situations, the resilience. The practical part is realized through a method of the qualitative research and by means of half-structured dia-logues, and it concentrates on how the parents cope with a hard life situation like the care for a severely mentally handicapped individual, and what helps them to be resilient when they cope with stress and burden situations.
mental handicap, severe mental handicap, family, care, stress situation, to cope with stress, resilience
Rozsah průvodní práce
87 s. (172 164 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je orientována na problematiku resilience rodičů pečujících o jedince s těžkým mentálním postižením. Cílem diplomové práce je identifikovat rizikové a protektivní faktory resilience a zjistit jaké faktory pomáhají posilovat resilienci rodičů. V teoretické části jsou odborné informace, které se týkají mentálního postižení, rodiny, stresu, zátěžových situací, resilience. Praktická část je realizována metodou kvalitativního výzkumu a prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se zaměřuje na to, jak se rodiče vyrovnávají s náročnou životní situací, jakou je péče o těžce mentálně postiženého jedince a co jim napomáhá v tom, aby byli resilientní, při zvládání stresu a zátěžových situací.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is concentrated on the problems of the resilience of the parents caring for a severely mentally handicapped individual. The aim of the thesis is to identify risk and protective factors related to resilience and determine which faktors help to strengthen the resilience of parents. In the theoretical part there is special information concerning the mental handicap, families, stress, burden situations, the resilience. The practical part is realized through a method of the qualitative research and by means of half-structured dia-logues, and it concentrates on how the parents cope with a hard life situation like the care for a severely mentally handicapped individual, and what helps them to be resilient when they cope with stress and burden situations.
mental handicap, severe mental handicap, family, care, stress situation, to cope with stress, resilience
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium oborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti resilience a mentálního postižení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium oborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti resilience a mentálního postižení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GRUHL, Monika a Hugo KÖRBÄCHER. Psychická odolnost v každodenním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0345-2.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5646-2.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-2947-3.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-821-X.
Seznam doporučené literatury
GRUHL, Monika a Hugo KÖRBÄCHER. Psychická odolnost v každodenním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0345-2.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5646-2.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-2947-3.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-821-X.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce prezentovala teoretická východiska práce, objasnila metodologické postupy. Následně komisi podrobněji seznamovala s výsledky výzkumu. Odpovídala na otázky vedoucího práce i oponenta a na výzvu shrnula nejvýznamnější zjištění, která byla něčím zajímavá a nová. Zkoušející se doptávala na faktory ovlivňující resilienci rodičů. Studentka vhodně reagovala. Členka komise vytkla absenci další úrovně kódování, studentka námitku akceptovala.