Diplomová práce je zaměřena na část životní cesty rodin pečujících o dítě s poruchou autistického spektra. Cílem výzkumu je zjištění vlivu odborného vedení dítěte a rodiny
na jejich život z pohledu rodiče a zjištění pozitivních změn ve vývoji dítěte. Zároveň chceme výzkumem nastínit prvotní signály, které přivádí rodiče na diagnózu PAS a zmapovat životní realitu prožívanou rodiči dítěte. Teoretická část práce shrnuje dosud získané poznatky
z literatury, zabývá se podrobněji legislativou spojenou s předškolním vzděláváním dětí s PAS a podporou pečujících rodin. Praktická část diplomové práce definuje výzkumné otázky, na které je hledána odpověď formou polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Součástí praktické části diplomové práce je seznámení s výsledky kvalitativního výzkumu.
Annotation in English
This diploma theses is focused on a part of the life path of families caring for a child with an autistic spectrum disorder. The aim of the research is to determine the impact of professional guidance of the child and the family on their lives from the perspective of the parent and finding positive changes in the child's development. At the same time, we want to outline the initial signals that bring parents to the diagnosis of ASD and map the life reality experienced by the child's parents by this research. The theoretical part of the thesis summarizes the knowledge gained from literature dealing with legislation related to preschool education of children with ASD and support for caring families. The practical part of the diploma thesis defines the research questions, in which the answer is searched in the form of semi-structured interview and observation. The practical part of the thesis includes an introduction to the results of qualitative research.
Keywords
Autismus, Aspergerův syndrom, integrace, sociální interakce, vizualizace.
Keywords in English
Autism, Asperger syndrome, integration, social interaction, visualization.
Length of the covering note
89 s. (152 466 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je zaměřena na část životní cesty rodin pečujících o dítě s poruchou autistického spektra. Cílem výzkumu je zjištění vlivu odborného vedení dítěte a rodiny
na jejich život z pohledu rodiče a zjištění pozitivních změn ve vývoji dítěte. Zároveň chceme výzkumem nastínit prvotní signály, které přivádí rodiče na diagnózu PAS a zmapovat životní realitu prožívanou rodiči dítěte. Teoretická část práce shrnuje dosud získané poznatky
z literatury, zabývá se podrobněji legislativou spojenou s předškolním vzděláváním dětí s PAS a podporou pečujících rodin. Praktická část diplomové práce definuje výzkumné otázky, na které je hledána odpověď formou polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Součástí praktické části diplomové práce je seznámení s výsledky kvalitativního výzkumu.
Annotation in English
This diploma theses is focused on a part of the life path of families caring for a child with an autistic spectrum disorder. The aim of the research is to determine the impact of professional guidance of the child and the family on their lives from the perspective of the parent and finding positive changes in the child's development. At the same time, we want to outline the initial signals that bring parents to the diagnosis of ASD and map the life reality experienced by the child's parents by this research. The theoretical part of the thesis summarizes the knowledge gained from literature dealing with legislation related to preschool education of children with ASD and support for caring families. The practical part of the diploma thesis defines the research questions, in which the answer is searched in the form of semi-structured interview and observation. The practical part of the thesis includes an introduction to the results of qualitative research.
Keywords
Autismus, Aspergerův syndrom, integrace, sociální interakce, vizualizace.
Keywords in English
Autism, Asperger syndrome, integration, social interaction, visualization.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice legislativy v sociální oblasti, poruch autistického spektra a práce s rodinou.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru s rodiči a zúčastněného pozorování.
Zpracování, analýza a interpretace dat.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice legislativy v sociální oblasti, poruch autistického spektra a práce s rodinou.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru s rodiči a zúčastněného pozorování.
Zpracování, analýza a interpretace dat.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
SCHIRMER, Brita. Elternleitfaden Autismus. Stuttgart: Trias Verlag in MSV. ISBN 978-3-8304-3331-6.
STRAUSSOVÁ, Romana a Monika KNOTKOVÁ. Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: jak začít a proč. Praha: Portál, 2011. Rádci pro zdraví. ISBN 978-80-262-0002-4.
STRAUSSOVÁ, Romana, Monika KNOTKOVÁ a Ivana MÁTLOVÁ. Obrázkový slovník sociálních situací pro děti nejen s poruchou autistického spektra. 2. upravené vydání, v tomto nakladatelství 1. vydání. Ilustroval Iva ROŠTÁROVÁ. Praha: CTA, Centrum Terapie Autismu, 2017. ISBN 978-80-906900-0-4.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
Recommended resources
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
SCHIRMER, Brita. Elternleitfaden Autismus. Stuttgart: Trias Verlag in MSV. ISBN 978-3-8304-3331-6.
STRAUSSOVÁ, Romana a Monika KNOTKOVÁ. Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: jak začít a proč. Praha: Portál, 2011. Rádci pro zdraví. ISBN 978-80-262-0002-4.
STRAUSSOVÁ, Romana, Monika KNOTKOVÁ a Ivana MÁTLOVÁ. Obrázkový slovník sociálních situací pro děti nejen s poruchou autistického spektra. 2. upravené vydání, v tomto nakladatelství 1. vydání. Ilustroval Iva ROŠTÁROVÁ. Praha: CTA, Centrum Terapie Autismu, 2017. ISBN 978-80-906900-0-4.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka vymezila teoretická a metodologická východiska práce. Studentka podrobněji popisovala průběh výzkumu i způsob analýzy dat. Pečlivěji se věnovala významným výsledným zjištěním, jednotlivá tvrzení objasňovala a uváděla konkrétní parafráze výpovědí respondentů. Na otázky zkoušející studentka pohotově reagovala.
Studentka vhodně odpověděla na vybrané otázky vedoucího a oponenta.