Diplomová práce, která nese název Mezigenerační transfer výchovy v rodině, je zaměřena v teoretické části na tři kapitoly. První kapitola je zaměřena obecně na rodinu, její typologii, funkce a pohled na současnou rodinu. Druhá kapitola se zabývá výchovou, tato kapitola se mimo jiné věnuje podrobněji odměnám a trestům, jakožto prostředkům výchovy. Třetí kapitola se dostává k jádru diplomové práce a to je transgenerační přenos, kde uvádí, co to je transgenerační přenos, jeho formy, důsledky a související téma transgenerační psychologie a terapie. Praktická část se zabývá přenosem výchovy/výchovných stylů z generace na generaci. Tento přenos výchovy byl zjišťován pomocí strukturovaných rozhovorů. Cílem diplomové práce bylo zjistit, zda v rodinách existuje mezigenerační přenos výchovy/ výchovných stylů a jak je přenos ovlivněn používáním odměn a trestů.
Anotace v angličtině
The thesis, which bears the name Intergeneration transfer of education in family, is focused on three chapters in the theoretical part. The first chapter deals generally with family, its typology, functions and attitude to the current family. The second chapter is focused on education and the role of rewards and punishments as tools of upringing. The third chapter is centred on the core of the thesis, which is the transgenerational transfer and its forms, consequences and relevant theme of transgenerational psychology and therapy. The practical part of the thesis deals with the transfer of education and the styles of education from generation to generation. The transfer was examined through the help of the structured interviews. The aim of the thesis is to find out the extent, to which the transgenerational transfer of education/methods of education is existent and how the transfer is influenced through the usage of rewards and punishments.
Klíčová slova
rodina, výchova, výchovné styly, transgenerační přenos, odměny a tresty
Klíčová slova v angličtině
family, education, styles of education, transgenerational transfer, rewards and punishments
Rozsah průvodní práce
71 s. (126 162 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce, která nese název Mezigenerační transfer výchovy v rodině, je zaměřena v teoretické části na tři kapitoly. První kapitola je zaměřena obecně na rodinu, její typologii, funkce a pohled na současnou rodinu. Druhá kapitola se zabývá výchovou, tato kapitola se mimo jiné věnuje podrobněji odměnám a trestům, jakožto prostředkům výchovy. Třetí kapitola se dostává k jádru diplomové práce a to je transgenerační přenos, kde uvádí, co to je transgenerační přenos, jeho formy, důsledky a související téma transgenerační psychologie a terapie. Praktická část se zabývá přenosem výchovy/výchovných stylů z generace na generaci. Tento přenos výchovy byl zjišťován pomocí strukturovaných rozhovorů. Cílem diplomové práce bylo zjistit, zda v rodinách existuje mezigenerační přenos výchovy/ výchovných stylů a jak je přenos ovlivněn používáním odměn a trestů.
Anotace v angličtině
The thesis, which bears the name Intergeneration transfer of education in family, is focused on three chapters in the theoretical part. The first chapter deals generally with family, its typology, functions and attitude to the current family. The second chapter is focused on education and the role of rewards and punishments as tools of upringing. The third chapter is centred on the core of the thesis, which is the transgenerational transfer and its forms, consequences and relevant theme of transgenerational psychology and therapy. The practical part of the thesis deals with the transfer of education and the styles of education from generation to generation. The transfer was examined through the help of the structured interviews. The aim of the thesis is to find out the extent, to which the transgenerational transfer of education/methods of education is existent and how the transfer is influenced through the usage of rewards and punishments.
Klíčová slova
rodina, výchova, výchovné styly, transgenerační přenos, odměny a tresty
Klíčová slova v angličtině
family, education, styles of education, transgenerational transfer, rewards and punishments
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k výchově, výchovným stylům v rodině a transgeneračnímu přenosu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k výchově, výchovným stylům v rodině a transgeneračnímu přenosu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-80-5.
MILLER, Alice. Na počátku byla výchova: neopakujte chyby svých rodičů. Přeložil Michaela ŠKULTÉTY. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-304-3.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 2., upr. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. Základy sociologie. ISBN 80-86429-05-9.
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
SMUTKOVÁ, Lucie. Sociální práce s rodinou. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-069-1.
TENENBAUM, Sylvie. Deprese, odkaz předků: transgenerační přenos. Přeložil Hana HOLUBKOVOVÁ. Praha: Portál, 2018. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-1301-7.
TÓTHOVÁ, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny: transgenerační přenos vzorců rodinného traumatu a zdroje jeho uzdravení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
Seznam doporučené literatury
JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-80-5.
MILLER, Alice. Na počátku byla výchova: neopakujte chyby svých rodičů. Přeložil Michaela ŠKULTÉTY. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-304-3.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 2., upr. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. Základy sociologie. ISBN 80-86429-05-9.
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
SMUTKOVÁ, Lucie. Sociální práce s rodinou. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-069-1.
TENENBAUM, Sylvie. Deprese, odkaz předků: transgenerační přenos. Přeložil Hana HOLUBKOVOVÁ. Praha: Portál, 2018. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-1301-7.
TÓTHOVÁ, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny: transgenerační přenos vzorců rodinného traumatu a zdroje jeho uzdravení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na teoretická východiska. Studentka se dále zaměřila na popis výzkumné strategie a výzkumného šetření. Studentka uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle a představila výzkumný nástroj. Dále prezentovala závěry práce a zodpověděla stanovené výzkumné otázky.Studentka prezentovala paradigmatický model. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená, zodpověděla otázky z posudků a reagovala na otázky členů komise.