Předkládaná diplomová práce pojednává o inkluzi dětí z romské minority do předškolního vzdělávání. Teoretická část uvádí odbornou literaturu vztahující se k diplomové práci, objasňuje vztah vybraného tématu k oboru sociální pedagogiky a vymezuje základní pojmy z oblasti inkluzivního vzdělávání. Věnuje se historii romského obyvatelstva od 1. světové války po současnost, uvádí průřez legislativou spojenou se vzděláváním romských dětí předškolního věku a možné příčiny neúspěchu při edukaci dětí z romské minority. Popisuje
předškolní dítě z hlediska fyzického i psychického vývoje, uvádí možnosti vzdělávání v předškolním věku a také faktory školy, které samotný proces inkluze ovlivňují. Na základě vymezení teoretických východisek inkluzivního vzdělávání předkládá práce empirický výzkum, který je zaměřen na průběh inkluze romských dětí z pohledu učitelek mateřských škol.
Anotace v angličtině
The diploma thesis which is presented deals with inclusion of children from Roma minority into preschool education. Theoretical part contains specialised literature relating to our thesis, it clarifies relationship between selected topic and social pedagogy and defines basic terms of inclusive education. It is dedicated to history of Roma population from World War I to present, it comprises applicable legislation about education of Roma children
in preschool age and possible causes of failure in their education. It describes physical and mental development of preschool children, it mentions posibilities of education for children in preschool age and also factors of school, which are affecting inclusion process.
The thesis presents empirical research based on the definition of theoretical basis of inclusive education, which aims at process of inclusion for Roma children from the perspective of kindergarten teachers.
Předkládaná diplomová práce pojednává o inkluzi dětí z romské minority do předškolního vzdělávání. Teoretická část uvádí odbornou literaturu vztahující se k diplomové práci, objasňuje vztah vybraného tématu k oboru sociální pedagogiky a vymezuje základní pojmy z oblasti inkluzivního vzdělávání. Věnuje se historii romského obyvatelstva od 1. světové války po současnost, uvádí průřez legislativou spojenou se vzděláváním romských dětí předškolního věku a možné příčiny neúspěchu při edukaci dětí z romské minority. Popisuje
předškolní dítě z hlediska fyzického i psychického vývoje, uvádí možnosti vzdělávání v předškolním věku a také faktory školy, které samotný proces inkluze ovlivňují. Na základě vymezení teoretických východisek inkluzivního vzdělávání předkládá práce empirický výzkum, který je zaměřen na průběh inkluze romských dětí z pohledu učitelek mateřských škol.
Anotace v angličtině
The diploma thesis which is presented deals with inclusion of children from Roma minority into preschool education. Theoretical part contains specialised literature relating to our thesis, it clarifies relationship between selected topic and social pedagogy and defines basic terms of inclusive education. It is dedicated to history of Roma population from World War I to present, it comprises applicable legislation about education of Roma children
in preschool age and possible causes of failure in their education. It describes physical and mental development of preschool children, it mentions posibilities of education for children in preschool age and also factors of school, which are affecting inclusion process.
The thesis presents empirical research based on the definition of theoretical basis of inclusive education, which aims at process of inclusion for Roma children from the perspective of kindergarten teachers.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, vývojových specifik dětí předškolního věku, historických východisek z oblasti života a vzdělávání Romů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, vývojových specifik dětí předškolního věku, historických východisek z oblasti života a vzdělávání Romů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-48-9.
FÓNADOVÁ, Laura. Nenechali se vyloučit: sociální vzestupy Romů v české společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6574-1.
KOLAŘÍKOVÁ, Marta. Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-161-7.
NĚMEC, Jiří. Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5148-5.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1524-0.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-48-9.
FÓNADOVÁ, Laura. Nenechali se vyloučit: sociální vzestupy Romů v české společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6574-1.
KOLAŘÍKOVÁ, Marta. Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-161-7.
NĚMEC, Jiří. Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5148-5.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1524-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále stručně popsala teoretická východiska a věnovala se popisu výzkumné strategie. Studentka uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle a popsala sběr dat. Dále se zaměřila na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka odpovídala na stanovené výzkumné otázky. Následně studentka odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise (proces inkluze nebyl dostatečně popsán). Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.