Diplomová práce se zabývá problematikou využívání odměn a trestů v prostředí
mateřských škol z pohledu učitelů mateřských škol. První teoretická část této práce popisuje klíčová témata spojená s výchovou, výchovnými styly a výchovnými prostředky se zaměřením právě na odměny a tresty, jejich rozdělení, funkce, rizika a alternativy. Druhá část diplomové práce popisuje výzkumné šetření, které bylo zaměřeno na učitele ma-teřských škol a bylo realizováno prostřednictvím dotazníků. V kapitolách praktické části analyzujeme získané data a popisujeme z nich vyplývající názory a zkušenosti učitelů s využíváním odměn a trestů v jejich pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of the use of rewards and punishments in kindergarten environment from the perspective of kindergarten teachers. The first theoretical part of the thesis describes key topics related to education, educational styles and educational resources, focusing on rewards and punishments. The second part of the thesis describes a research that was focused on kindergarten teachers. We analyze the obtained data from the questionnaire and describe the resulting opinions and experiences of teachers with the use of rewards and punishments in their teaching practice.
Klíčová slova
odměny, tresty, výchovné prostředky, výchova, výchovné styly, předškolní pedagogika
Klíčová slova v angličtině
rewards, punishments, means od education, education, education style, preschool pedagogy
Rozsah průvodní práce
107 s. (137 721 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou využívání odměn a trestů v prostředí
mateřských škol z pohledu učitelů mateřských škol. První teoretická část této práce popisuje klíčová témata spojená s výchovou, výchovnými styly a výchovnými prostředky se zaměřením právě na odměny a tresty, jejich rozdělení, funkce, rizika a alternativy. Druhá část diplomové práce popisuje výzkumné šetření, které bylo zaměřeno na učitele ma-teřských škol a bylo realizováno prostřednictvím dotazníků. V kapitolách praktické části analyzujeme získané data a popisujeme z nich vyplývající názory a zkušenosti učitelů s využíváním odměn a trestů v jejich pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of the use of rewards and punishments in kindergarten environment from the perspective of kindergarten teachers. The first theoretical part of the thesis describes key topics related to education, educational styles and educational resources, focusing on rewards and punishments. The second part of the thesis describes a research that was focused on kindergarten teachers. We analyze the obtained data from the questionnaire and describe the resulting opinions and experiences of teachers with the use of rewards and punishments in their teaching practice.
Klíčová slova
odměny, tresty, výchovné prostředky, výchova, výchovné styly, předškolní pedagogika
Klíčová slova v angličtině
rewards, punishments, means od education, education, education style, preschool pedagogy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek týkajících se výchovných stylů v praxi učitelek mateřských škol a využívání odměn a trestů jako regulátorů chování v prostředí mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek týkajících se výchovných stylů v praxi učitelek mateřských škol a využívání odměn a trestů jako regulátorů chování v prostředí mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
COUNCIL OF EUROPE, 2005. Eliminating corporal punishment. A human rights imperative for Europe's children. 2. vyd. Strasbourg: Council of Europe Publishing. ISBN 978-92-871-6182-6.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 186 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4639-5.
KOLDEOVÁ, Lujza. Tresty vo výchove. Prvé vydanie. Bratislava: Wolters Kluwer, 2015, 104 s. Škola. ISBN 978-80-8168-197-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. Vyd. 7. Praha: Portál, 2012, 124 s. ISBN 978-80-262-0133-5.
MERTIN, Václav. Výchova bez trestů. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 123 s. ISBN 978-80-7478-028-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
COUNCIL OF EUROPE, 2005. Eliminating corporal punishment. A human rights imperative for Europe's children. 2. vyd. Strasbourg: Council of Europe Publishing. ISBN 978-92-871-6182-6.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 186 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4639-5.
KOLDEOVÁ, Lujza. Tresty vo výchove. Prvé vydanie. Bratislava: Wolters Kluwer, 2015, 104 s. Škola. ISBN 978-80-8168-197-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. Vyd. 7. Praha: Portál, 2012, 124 s. ISBN 978-80-262-0133-5.
MERTIN, Václav. Výchova bez trestů. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 123 s. ISBN 978-80-7478-028-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretickou část práce, metodologická východiska a následně se věnovala výsledným zjištěním. Podrobně odpovídala na výzkumné otázky. Svá zjištění vhodně demostrovala na grafech. Studentka hovořila o alternetivních trestech a odměnách v prostředí mateřských škol. Na základě výsledků prezentovala vhodná doporučení do praxe. Komise diskutovala o vhodnosti dalšího vzdělávání pro pedagogy v souvislosti s pedagogickým působením na dítě. Studentka výborně reagovala a svá stanoviska pohotově obhajovala, uváděla konkrétní zkušenosti ze své praxe učitelky v MŠ.