Diplomová práce zjišťuje, jak jsou na českých základních Montessori školách uplatňová-ny principy Montessori pedagogiky. Tento vzdělávací směr vyžaduje ze stran učitelů velké nároky, kterým ve výuce často nejsou schopno dostát. Výzkum zahrnuje výsledky kvalitativního šetření realizovaného počátkem roku 2019 technikou rozhovorů s učitelkami v základních Montessori školách a pozorování v Montessori třídách. Získaná data byla zanalyzována s využitím techniky kontrastování. K porovnání byly vybrány dva reprezentativní příklady toho, jak jsou Montessori principy v Česku uplatňovány. Učitelé mají pocit, že musí naplňovat každoroční očekávané výstupy rámcového vzdělávacího programu, a tak se jim často nedaří zmíněné principy zachovat. Někteří učitelé si dokážou výuku zorganizovat tak, aby se jim podařilo zachovat Montessori principy ve školách a zároveň naplnit požadavky státu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with applying principles of Montessori pedagogy at Czech primary Montessori schools. This educational system requires great demands from teachers, which they are often unable to meet in teaching. The research includes the results of a qualitative survey conducted at the beginning of 2019 by a method of interviewing teachers in primary Montessori schools and observing in Montessori classes. The data obtained were analyzed using a technique of contrast. Two representative examples of how Montessori principles are applied in the Czech Republic were selected for comparison. Teachers feel that they have to meet the annual expected outcomes of the Framework Education Pro-gram, and so they often fail to maintain these principles. Some teachers are able to organize the teaching so that they can maintain the Montessori principles in schools while fulfilling state requirements.
Klíčová slova
Montessori pedagogika, Montessori principy, mladší školní věk, děti, učitel
Klíčová slova v angličtině
Montessori pedagogy, Montessori principles, young school age, children, teacher
Rozsah průvodní práce
1 - 78
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zjišťuje, jak jsou na českých základních Montessori školách uplatňová-ny principy Montessori pedagogiky. Tento vzdělávací směr vyžaduje ze stran učitelů velké nároky, kterým ve výuce často nejsou schopno dostát. Výzkum zahrnuje výsledky kvalitativního šetření realizovaného počátkem roku 2019 technikou rozhovorů s učitelkami v základních Montessori školách a pozorování v Montessori třídách. Získaná data byla zanalyzována s využitím techniky kontrastování. K porovnání byly vybrány dva reprezentativní příklady toho, jak jsou Montessori principy v Česku uplatňovány. Učitelé mají pocit, že musí naplňovat každoroční očekávané výstupy rámcového vzdělávacího programu, a tak se jim často nedaří zmíněné principy zachovat. Někteří učitelé si dokážou výuku zorganizovat tak, aby se jim podařilo zachovat Montessori principy ve školách a zároveň naplnit požadavky státu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with applying principles of Montessori pedagogy at Czech primary Montessori schools. This educational system requires great demands from teachers, which they are often unable to meet in teaching. The research includes the results of a qualitative survey conducted at the beginning of 2019 by a method of interviewing teachers in primary Montessori schools and observing in Montessori classes. The data obtained were analyzed using a technique of contrast. Two representative examples of how Montessori principles are applied in the Czech Republic were selected for comparison. Teachers feel that they have to meet the annual expected outcomes of the Framework Education Pro-gram, and so they often fail to maintain these principles. Some teachers are able to organize the teaching so that they can maintain the Montessori principles in schools while fulfilling state requirements.
Klíčová slova
Montessori pedagogika, Montessori principy, mladší školní věk, děti, učitel
Klíčová slova v angličtině
Montessori pedagogy, Montessori principles, young school age, children, teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky Marie Montessori, montessori školství v ČR a vývojových specifik žáků mladšího školního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou zúčastněného pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky Marie Montessori, montessori školství v ČR a vývojových specifik žáků mladšího školního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou zúčastněného pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, Maria. The Advanced Montessori Method, Volumes 1 and 2. 4. Oxford, England: Oxford University Press, 1991. ISBN 1-85109-114-9.
MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. 2. Praha: Stanislav Juhaňák - TRITON, 2012. ISBN 978-80-7387-382-0.
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. 2. Praha: Stanislav Juhaňák - TRITON, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, Maria. The Advanced Montessori Method, Volumes 1 and 2. 4. Oxford, England: Oxford University Press, 1991. ISBN 1-85109-114-9.
MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. 2. Praha: Stanislav Juhaňák - TRITON, 2012. ISBN 978-80-7387-382-0.
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. 2. Praha: Stanislav Juhaňák - TRITON, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně vymezila teoretická východiska práce, dále se zaměřila na empirickou část práce. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a popsala analýzu získaných dat. Studentka se dále zaměřila na prezentaci výsledků a závěrů práce. Studentka dále odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise (předpoklady u začínajícího učitele) Členové komise se vyjadřovali k úrovni prezentace. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.