Diplomová práce se zabývá otázkou celoživotního učení, konkrétně učením v seniorském věku. Tato věková kategorie se již nepotřebuje vzdělávat s cílem získání titulu nebo zís-kání vhodného zaměstnání, ale z důvodů, o kterých pojednává empirická část. V teoretické části se zabýváme celoživotním učením, vzděláváním v seniorním věku a porovnáním s pedagogikou a andragogikou. Zvláště se zaměříme na specifika a formy vzdělávání seniorů včetně nových poznatků oboru gerontagogika. V praktické části práce se zaměříme na důvody a motivy, které vedou populaci, která je již na zaslouženém od-počinku k tomu, že znovu zasedne do lavic s cílem dozvědět se nové poznatky a získat nové dovednosti. Výzkum byl prováděn na Univerzitě třetího věku u studentů oboru po-skytování první pomoci. Zajímalo nás, z jakých důvodů si senioři tento obor vybrali. Jaké důvody a motivy vedou k tomu, že se člověk v seniorním věku rozhodne navštěvovat uni-verzitu právě na lékařské fakultě v oboru první pomoci. Těmto oblastem jsme se věnovali při rozhovorech se "studenty", kteří docházejí na univerzitu s velkým zájmem a touhou být znovu aktivní stejně jako byli při studiu, či v pracovním životě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of lifelong learning, namely with seniority. This age category no longer needs to be educated with a view to obtaining a title or getting a suitable job, but for the reasons, that the empirical part deals with. In the theoretical part, we deal with lifelong learning, senior education and comparison with pedagogy and an-dragogy. Particular attention will be paid to the specifics and forms of senior education, including new knowledge of the field of geragogy. In the practical part of the thesis, we will focus on the reasons and motives that lead the population, who is already in the de-served response to rejoining the benches in order to learn new knowledge and gain new skills. Research was carried out at the Third Age University of First Aid Teachers. We were wondering why seniors chose this discipline. What reasons and motives lead to the fact that a senior citizen decides to attend a university at the First Aid Medical School. These areas have been dealt with in interviews with "students" who attend a university with great interest and desire to be active again as they were in study or in working life.
Klíčová slova
vzdělávání, senioři, celoživotní učení, gerontagogika, pedagogika, andragogika, univerzi-ta třetího věku, motivace, zájmové vzdělávání, první pomoc
Klíčová slova v angličtině
education, seniors, lifelong learning, geragogy, pedagogy, andragogy, third age universi-ty, motivation, interest education, first aid
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá otázkou celoživotního učení, konkrétně učením v seniorském věku. Tato věková kategorie se již nepotřebuje vzdělávat s cílem získání titulu nebo zís-kání vhodného zaměstnání, ale z důvodů, o kterých pojednává empirická část. V teoretické části se zabýváme celoživotním učením, vzděláváním v seniorním věku a porovnáním s pedagogikou a andragogikou. Zvláště se zaměříme na specifika a formy vzdělávání seniorů včetně nových poznatků oboru gerontagogika. V praktické části práce se zaměříme na důvody a motivy, které vedou populaci, která je již na zaslouženém od-počinku k tomu, že znovu zasedne do lavic s cílem dozvědět se nové poznatky a získat nové dovednosti. Výzkum byl prováděn na Univerzitě třetího věku u studentů oboru po-skytování první pomoci. Zajímalo nás, z jakých důvodů si senioři tento obor vybrali. Jaké důvody a motivy vedou k tomu, že se člověk v seniorním věku rozhodne navštěvovat uni-verzitu právě na lékařské fakultě v oboru první pomoci. Těmto oblastem jsme se věnovali při rozhovorech se "studenty", kteří docházejí na univerzitu s velkým zájmem a touhou být znovu aktivní stejně jako byli při studiu, či v pracovním životě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of lifelong learning, namely with seniority. This age category no longer needs to be educated with a view to obtaining a title or getting a suitable job, but for the reasons, that the empirical part deals with. In the theoretical part, we deal with lifelong learning, senior education and comparison with pedagogy and an-dragogy. Particular attention will be paid to the specifics and forms of senior education, including new knowledge of the field of geragogy. In the practical part of the thesis, we will focus on the reasons and motives that lead the population, who is already in the de-served response to rejoining the benches in order to learn new knowledge and gain new skills. Research was carried out at the Third Age University of First Aid Teachers. We were wondering why seniors chose this discipline. What reasons and motives lead to the fact that a senior citizen decides to attend a university at the First Aid Medical School. These areas have been dealt with in interviews with "students" who attend a university with great interest and desire to be active again as they were in study or in working life.
Klíčová slova
vzdělávání, senioři, celoživotní učení, gerontagogika, pedagogika, andragogika, univerzi-ta třetího věku, motivace, zájmové vzdělávání, první pomoc
Klíčová slova v angličtině
education, seniors, lifelong learning, geragogy, pedagogy, andragogy, third age universi-ty, motivation, interest education, first aid
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání seniorů jako sociální skupiny, úkolů a cílů sociální pedagogiky ve vzdělávání seniorů.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání seniorů jako sociální skupiny, úkolů a cílů sociální pedagogiky ve vzdělávání seniorů.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5446-8.
VETEŠKA, Jaroslav. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-905460-7-3.
KALNICKÝ, Juraj. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů: (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, VADÍKOVÁ, Katarína M, ed. Specifika edukace seniorů. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, 2013. ISBN 978-80-87723-09-8.
VETEŠKA, Jaroslav, ed. Celoživotní učení pro všechny - výzva 21. století: Lifelong learning for all - challenge of 21st century. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2014. ISBN 978-80-7452-047-1.
ŠERÁK, Michal. Celoživotní učení a sociální politika: vazby a přesahy. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2012. ISBN 978-80-904531-3-5.
KALNICKÝ, Juraj. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů: (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8.
Seznam doporučené literatury
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5446-8.
VETEŠKA, Jaroslav. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-905460-7-3.
KALNICKÝ, Juraj. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů: (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, VADÍKOVÁ, Katarína M, ed. Specifika edukace seniorů. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, 2013. ISBN 978-80-87723-09-8.
VETEŠKA, Jaroslav, ed. Celoživotní učení pro všechny - výzva 21. století: Lifelong learning for all - challenge of 21st century. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2014. ISBN 978-80-7452-047-1.
ŠERÁK, Michal. Celoživotní učení a sociální politika: vazby a přesahy. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2012. ISBN 978-80-904531-3-5.
KALNICKÝ, Juraj. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů: (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická výchopdiska práce, zdůvodnila také volbu tématu a následně se věnovala popisu praktické části práce. Praktická část byla zaměřena na seniory, kteří studují na UŠV. Dále studentka uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle, apod. Stěžejní část byla tvořena prezentací závěrů práce. Následně studentka uvedla i doporučení pro praxi. Dále měla studentka zodpovědět otázky z posudků - výběr výzkumného souboru, realizaci rozhovorů a jejich délku, popis analýzy dat. Studentka na posudky reagovala. Členové komise požadovali přepsané rozhovory - studentka měla k dispozici, dále se členové doptávali na nové závěry, které vyplývají ze závěrů práce. Studentka reagovala. Celkově byla k obhajobě připravená.