Tato diplomová práce s názvem "Služby následné péče pro osoby s duševním onemocněním " pojednává o této problematice a snaží se zachytit jaký význam má v péči
o takto nemocné. I když následná péče o duševně nemocné v ČR je teprve v plenkách, tak již teď můžeme hovořit o její nezbytnosti a její význam ještě poroste. V teoretické části práce vymezujeme základní pojmy a charakteristiky duševního onemocnění, dále se zabýváme následnou péčí psychosociální rehabilitace, kde opět vymezujeme pojmy pro sociální služby pro osoby s duševní nemocí. Definujeme pojmy jako sociální poradenství, sociální rehabilitace a služby následné péče. V další kapitole píšeme o sociální práci s lidmi duševně nemocnými ve spojení s profesí sociálního pedagoga a pracovníka.
Praktická část byla zpracována formou kvalitativního výzkumu, formou rozhovoru, kdy jsme sbírali data od participantů využívajících služeb následné péče, kteří mají také zkušenosti s jinými pobytovými službami, a proto mohli srovnávat kvality služeb a jejich pracovníků. Rozhovory byly zpracovány písemnou formou, poté jsme využili metodu otevřeného kódování, následně získaná data byla analyzována a interpretována.
Anotace v angličtině
The diploma thesis called "Aftercare Services for people with mental illness" deals with the issue of subsequent care for the mentally ill and tries to capture the importance of the care for the ill. Although aftercare of the mentally ill in the Czech Republic is still in its infancy, we can already speak of its necessity and its importance will grow. In the theoretical part of the thesis, we define the basic concepts and characteristics of mental illness, and then deal with the subsequent care of psychosocial rehabilitation, where we again define the terms for social services for people with mental illness. We define terms such as social counseling, social rehabilitation and aftercare services. In the next chapter we write about social work with people with mental illness in connection with the profession of social educator and worker.
The practical part was processed in the form of qualitative research, in the form of an interview, when we collected data from participants using aftercare services who also have experience with other residential services and therefore could compare the quality of services and their workers. The interviews were processed in writing, after which we used the open coding method, the subsequently obtained data were analyzed and interpreted.
Tato diplomová práce s názvem "Služby následné péče pro osoby s duševním onemocněním " pojednává o této problematice a snaží se zachytit jaký význam má v péči
o takto nemocné. I když následná péče o duševně nemocné v ČR je teprve v plenkách, tak již teď můžeme hovořit o její nezbytnosti a její význam ještě poroste. V teoretické části práce vymezujeme základní pojmy a charakteristiky duševního onemocnění, dále se zabýváme následnou péčí psychosociální rehabilitace, kde opět vymezujeme pojmy pro sociální služby pro osoby s duševní nemocí. Definujeme pojmy jako sociální poradenství, sociální rehabilitace a služby následné péče. V další kapitole píšeme o sociální práci s lidmi duševně nemocnými ve spojení s profesí sociálního pedagoga a pracovníka.
Praktická část byla zpracována formou kvalitativního výzkumu, formou rozhovoru, kdy jsme sbírali data od participantů využívajících služeb následné péče, kteří mají také zkušenosti s jinými pobytovými službami, a proto mohli srovnávat kvality služeb a jejich pracovníků. Rozhovory byly zpracovány písemnou formou, poté jsme využili metodu otevřeného kódování, následně získaná data byla analyzována a interpretována.
Anotace v angličtině
The diploma thesis called "Aftercare Services for people with mental illness" deals with the issue of subsequent care for the mentally ill and tries to capture the importance of the care for the ill. Although aftercare of the mentally ill in the Czech Republic is still in its infancy, we can already speak of its necessity and its importance will grow. In the theoretical part of the thesis, we define the basic concepts and characteristics of mental illness, and then deal with the subsequent care of psychosocial rehabilitation, where we again define the terms for social services for people with mental illness. We define terms such as social counseling, social rehabilitation and aftercare services. In the next chapter we write about social work with people with mental illness in connection with the profession of social educator and worker.
The practical part was processed in the form of qualitative research, in the form of an interview, when we collected data from participants using aftercare services who also have experience with other residential services and therefore could compare the quality of services and their workers. The interviews were processed in writing, after which we used the open coding method, the subsequently obtained data were analyzed and interpreted.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti služeb následné péče, sociální rehabilitace duševně nemocných a specifik práce s lidmi se schizofrenií z pohledu sociálního pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu formou rozhovorů a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti služeb následné péče, sociální rehabilitace duševně nemocných a specifik práce s lidmi se schizofrenií z pohledu sociálního pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu formou rozhovorů a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HARTL, Pavel. Stručný psychologický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-803-1.
HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5.
KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
LUŽNÝ, Jan. Gerontopsychiatrie. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-573-2.
VOTAVA, Jiří. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0708-5.
Seznam doporučené literatury
HARTL, Pavel. Stručný psychologický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-803-1.
HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5.
KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
LUŽNÝ, Jan. Gerontopsychiatrie. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-573-2.
VOTAVA, Jiří. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0708-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala teoretická i metodologická východika své práce. Popsala všechny výzkumné cíle, vysvětlila metody a výzkumný soubor. Podrobněji se věnovala oblasti výsledků, nicméně odpovědi na výzkumné otázky nebyly příliš okomentovány. Něktré závěry studentky ležely pouze v obecné rovině.
Studentka se snažila odpovědět na otázku oponenta týkající se role sociálního pedagoga v dané problematice, nicméně vymezení role však nebylo příliš jasné. Dále studentka popisovala sestavený paradigmatický model.
Zkoušející se ptala na profesní praxi studentky, zda s cílovou skupinou pracuje. Upozornila na optiku výchovy a intervence výchovy do rozvoje sociálních vztahů osob s duševním onemocněním.