Diplomová práce se zabývá problematikou sexuality osob s mentálním postižením pohledem pracovníků v sociálních zařízení. Teoretická část se věnuje vymezení mentální retardace, sexualitě osob s mentálním postižením a definováním sociálně terapeutických dílen. Výzkum zahrnuje výsledky kvantitativního šetření realizovaného od léta 2018 metodou dotazníkového šetření. Získaná data byla analyzována pomocí jednofaktorové analýzy rozptylu (ANOVA) a t-testu v programu Statistica 13. Z výsledků výzkumu nám vychází, že pracovníky sociálně terapeutických dílen je nutné více vzdělávat v oblasti sexuality klientů, více pozitivně se k této skutečnosti staví muži než ženy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of sexuality of mentally challenged persons from the point of view of workers of social insitutions. The theoretical part focuses on defining mental retardation, sexuality of mentally challenged persons, and defining socially therapeutical workshops. The research includes the results of a quantitative research conducted since summer 2018 using the questionnaire method. The data received were analysed using the analysis of variance (ANOVA) and t-test in the Statistica 13 program. The results of the research show that it is necessary to educate the workers in socially therapeutic workshops in the field of their clients' sexuality, and that men have a more positive attitude towards the issue than women.
Klíčová slova
mentální retardace, sexualita, sexualita osob s mentálním postižením, vzdělávací kurzy, sociální zařízení
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, sexuality, sexuality of mentally challenged persons, training courses, social services
Rozsah průvodní práce
73 s. (114 609 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou sexuality osob s mentálním postižením pohledem pracovníků v sociálních zařízení. Teoretická část se věnuje vymezení mentální retardace, sexualitě osob s mentálním postižením a definováním sociálně terapeutických dílen. Výzkum zahrnuje výsledky kvantitativního šetření realizovaného od léta 2018 metodou dotazníkového šetření. Získaná data byla analyzována pomocí jednofaktorové analýzy rozptylu (ANOVA) a t-testu v programu Statistica 13. Z výsledků výzkumu nám vychází, že pracovníky sociálně terapeutických dílen je nutné více vzdělávat v oblasti sexuality klientů, více pozitivně se k této skutečnosti staví muži než ženy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of sexuality of mentally challenged persons from the point of view of workers of social insitutions. The theoretical part focuses on defining mental retardation, sexuality of mentally challenged persons, and defining socially therapeutical workshops. The research includes the results of a quantitative research conducted since summer 2018 using the questionnaire method. The data received were analysed using the analysis of variance (ANOVA) and t-test in the Statistica 13 program. The results of the research show that it is necessary to educate the workers in socially therapeutic workshops in the field of their clients' sexuality, and that men have a more positive attitude towards the issue than women.
Klíčová slova
mentální retardace, sexualita, sexualita osob s mentálním postižením, vzdělávací kurzy, sociální zařízení
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, sexuality, sexuality of mentally challenged persons, training courses, social services
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sexuality u osob s mentálním postižením, sociálních služeb a sociálních zařízení ve zdravotnictví.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sexuality u osob s mentálním postižením, sociálních služeb a sociálních zařízení ve zdravotnictví.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
MANDZÁKOVÁ, Stanislava. Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013, 178 s. ISBN 978-80-262-0502-9.
ŠTĚRBOVÁ, Dana. Sexualita osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 101 s. Skripta. ISBN 978-80-244-1689-2.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012, 349 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3829-1.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013, 207 s. ISBN 978-80-262-0373-5.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
MANDZÁKOVÁ, Stanislava. Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013, 178 s. ISBN 978-80-262-0502-9.
ŠTĚRBOVÁ, Dana. Sexualita osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 101 s. Skripta. ISBN 978-80-244-1689-2.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012, 349 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3829-1.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013, 207 s. ISBN 978-80-262-0373-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále se zaměřila na vymezení teoretických východisek a zaměřila se na prezentaci praktické části práce. Studentka uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle a prezentovala závěry výzkumného šetření. Studentka uvedla také doporučení pro praxi a odpovídala na otázky z posudků. Členové komise se doptávali na rozdíly závěrů v porovnání s jinými výzkumy. Členové ocenili pečlivou přípravu k obhajobě. Analýza dat je standardně zpracována, intepretace mohla být podrobněji zpracovaná. Studentka přistoupila ke zpracování tématu se zájmem.